جام‌جم بسته 18 میلیون یورویی اروپا را با شاخص‌های اقتصادی ایران مقایسه می‌کند

تحفه طنز اروپا

در روزهایی که شرکت‌های بزرگ اروپایی یکی پس از دیگری به قراردادها و تعهدات چند میلیارد دلاری خود با ایران، پشت کرده و بازار کشورمان را ترک می‌کنند و اروپایی‌ها هم وعده جریمه شرکت‌هایی را که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی کنند از یاد برده‌اند، بناگاه خبر رسید که کمیسیون اروپا بسته حمایتی 18 میلیون یورویی برای ایران تصویب کرده است. 18 میلیون یورو برای اقتصاد بزرگ ایران، آن‌قدر ناچیز است که باید این بسته اروپا را یک پیشنهاد تحقیرآمیز و اهانت‌آمیز تلقی کرد. مقایسه 18 میلیون یوروی پیشنهادی اروپا با شاخص‌های اقتصادی کشورمان نشان می‌دهد اروپایی‌ها وعده‌هایی را که برای حمایت قاطعانه از اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های آمریکا داده‌اند، از یاد برده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۰۸۱۲

مقایسه فیل و فنجان

صادرات کالای ایران در سال گذشته 85 میلیارد یورو بوده که رقم بسته 18 میلیون یورویی اروپا معادل 02/0درصد ارزش صادرات کالای ایران میشود. میانگین روزانه صادرات کالای ایران 233 میلیون یورو و میانگین ساعتی آن 7/9 میلیون یورو بوده است. بر این اساس، بسته 18 میلیون یورویی اروپا معادل دو ساعت صادرات ایران است؛ یعنی اروپاییها وعده دادهاند پولی به ایران بدهند که ایران براحتی با دو ساعت صادرات کالا، آن را بهدست میآورد.

واردات کالای ایران در سال گذشته نیز 65میلیارد یورو بوده که بسته 18 میلیون یورویی اروپاییها معادل 03/0درصد کل ارزش واردات کشورمان است. میانگین واردات کالای ایران در روز حدود 180 میلیون یورو میشود و ارزش بسته اروپاییها معادل فقط 1/0 ارزش یک روز واردات کشورمان است! یعنی پولی که اروپا وعده داده به ایران میدهد تکافوی یک روز واردات کشورمان را نیز نمیکند.

لازم به ذکر است درآمد ایران از محل صادرات کالا به عراق 305 برابر بسته 18 میلیون یورویی اروپاییها است زیرا سال گذشته ایران 5/5میلیارد یورو درآمد از محل صادرات کالا به عراق داشت. درآمد ایران از محل صادرات کالا به افغانستان هم 133 برابر بیشتر از بسته 18 میلیون یورویی اروپاییهاست. ایران در سال 1396 بالغ بر 2.4 میلیارد یورو کالا به افغانستان صادر کرد.

ارزش قرارداد شرکت فرانسوی توتال با ایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی نزدیک به
پنج میلیارد دلار (معادل 3/4میلیارد یورو) بود، اما این شرکت براحتی به قرارداد خود پشت پا زد و پس از یک سال معطل نگاه داشتن پروژه فاز 11 پارسجنوبی، هفته گذشته به بهانه تحریمهای آمریکا رسماً از آن کنار کشید. حال اروپاییها که وعده داده بودند شرکتهایی را که از ایران به علت تحریم آمریکا بروند تحریم و مواخذه میکنند، نه تنها این کار را نکردند بلکه وعده بسته حمایتی 18 میلیون یورویی میدهند که حدود 4/0درصد ارزش قرارداد توتال با ایران است.

شرکتهای ایران ایر و آسمان پس از برجام قراردادهایی به ارزش مجموعاً حدود 30 میلیارد یورو با بوئینگ، ایرباس و ای.تی.آر امضا کردند اما این شرکتها با آغاز تحریمهای آمریکا از نیمه مردادماه اعلام کردهاند به قرارداد خود با ایران عمل نخواهند کرد. مبلغ بسته حمایتی اروپا معادل 06/0درصد ارزش قراردادهای هواپیمایی با ایران است که پس از خروج آمریکا از برجام، معلق مانده است.

همچنین زیان و ضرری که شرکتهای خودروسازی رنو و پژو به بازار ایران وارد کردهاند براحتی قابل محاسبه نیست اما قطعاً صدها برابر بسته حمایتی 18 میلیون یورویی اروپاییهاست.

جزئیات آبنبات اروپایی

کمیسیون اروپا خبر داد یک بسته حمایتی از ایران به ارزش 18 میلیون یورو متمرکز بر بخش خصوصی را تصویب کرده است.

به گزارش فارس، سایت اتحادیه اروپا نوشت، اولین بسته حمایتی کمیسیون اروپا برای حمایت از توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران به ارزش ۱۸ میلیون یورو شامل هشت میلیون یورو برای کمک به بخش خصوصی، تصویب شد. سایت اتحادیه اروپا ادامه داد، پروژه مذکور اولین پروژه برای بسته حمایتی ۵۰ میلیون یورویی اروپا در حمایت از ایران است. اینها بخشی از همکاریهای دو طرف بعد از توافق برجام است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: با این اقدامات، اتحادیه اروپا حمایت خود از مردم ایران و [حمایت از] توسعه پایدار و صلحآمیز آنها را نشان میدهد. این [اقدام] مشوقی برای مشارکت بیشتر همه طرفین، در ایران بویژه در بخش خصوصی است.

براساس آنچه در سایت اتحادیه اروپا آمده است، فعالیتهای بخش خصوصی شامل حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط ایرانی، گسترش زنجیره ارزش منتخب و کمک فنی به سازمان توسعه تجارت ایران است. کمیسیون اتحادیه اروپا در بخشی از این کمک ۱۸ میلیون یورویی، هشت میلیون یورو برای حمایت فنی در زمینه چالشهای محیط زیستی و دو میلیون یورو حمایت برای کاهش آسیب مواد مخدر اختصاص میدهد.

مرکز تجارت بینالملل، آژانسهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و دیگر سازمانهایی که همکاری نزدیک با همتایان ایرانی خود دارند، این پروژه را اجرا میکنند.

پیش از این در روز نهم تیر، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست دوروزه سران در بروکسل از تهیه و تصویب بسته حمایتی در چارچوب توافق هستهای با ایران خبر داده بود اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر مربوط به دریافت بسته حمایتی اروپا از سوی ایران را تکذیب کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و شش کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا بهطور یکجانبه اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) از برجام خارج شد اما طرفهای اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شدهاند.

مقامات ایرانی بر ناکافی بودن تحرکات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هستهای و جبران چالشهای ناشی از خروج واشنگتن از این توافق تاکید کردهاند.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: بودجه ۱۸میلیون یورویی اروپا مربوط به همکاریهای ایران با نهاد اتحادیه اروپایی است و ربطی به بسته اقتصادی پیشنهادی اروپا ندارد.

بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص اخبار پیرامون بودجهای که از سوی اتحادیه اروپا به ایران تخصیص داده شد اظهار کرد: کمیسیون اروپا روز پنجشنبه ۱۸میلیون یورو برای اجرای پروژههای توسعهای در ایران تخصیص داد که این میزان بخش اول از بودجه ۵۰ میلیون یورویی است که به همین منظور از سوی کمیسیون اروپا اختصاص داده شده است.

قاسمی افزود: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران، بیانیه مشترکی را در ۱۶ آوریل ۲۰۱۶ در تهران امضا کردند که ناظر بر همکاری میان طرفهای ایرانی و کمیسیون اروپا بهعنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپاست. این همکاریها پیرو تبادل هیاتهای بلندپایه میان طرفین وارد مراحل اجرایی در حوزههای مختلف مانند حوزه کشاورزی، مهاجرت، صنعت و آموزش عالی شده است. کمیسیون اروپا به نوبه خود سهم بسزایی در تقویت همکاریها بین اتحادیه اروپا و ایران برعهده دارد. حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط و ارائه کمکهای فنی به سازمان توسعه تجارت ایران بخشی از این پروژهها هستند. قرار است طرفهای ایرانی برای اجرای این پروژه با مرکز تجارت بینالمللی، کارگزاریهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سایر سازمانها همکاری کنند.

قاسمی تصریح کرد: این بودجه مربوط به همکاریهای ایران با نهاد اتحادیه اروپایی است و ربطی به بسته اقتصادی مطرح شده اروپا که قرار است در چارچوب برجام و برای مقابله با تحریمهای آمریکا علیه ایران ارائه شود، ندارد.

خاطره روحانی از پیشنهادهای توهینآمیز اروپاییها

بسته حمایت 18 میلیون یورویی اروپاییها از ایران، یادآور پیشنهادهای اقتصادی آنها در جریان مذاکرات هستهای اوایل دهه 80 است که حسن روحانی آنها را تحقیرآمیز خواند و علی لاریجانی از آن به عنوان آبنبات یاد کرد.

حسن روحانی در صفحات 596، 597 و 598 کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هستهای درباره مذاکرات هستهای ایران با کشورهای اروپایی در دولت اصلاحات، درنهایت به شکست این مذاکرات اشاره و تاکید میکند بعد از نزدیک به دو سال مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی، آنها قصد به نتیجه رسیدن و حل کردن پرونده هستهای ایران را نداشتند و یک بسته پیشنهادی تحقیرآمیز به ایران دادند.

روحانی در صفحه 376 کتاب خود مینویسد: در حوزه اقتصادی هم کار به این دلیل پیش نمیرفت که ما میگفتیم تحریمها باید شکسته شود اما آنها میگفتند اینها مراحلی دارد و در کوتاهمدت نمیتوان به نتیجه رسید. ما دیدیم که گویی میخواهند بحث را چند سال ادامه دهند. در ضمن اروپاییها میگفتند بر فرض که این تحریمها را برداریم، شما باید مشکلتان را با آمریکا نیز حل کنید. برای اینکه در شرایط تحریم آمریکا، شرکتهای ما با شما کار نمیکنند. پیشنهادهای اقتصادی آنها هم در حد دادن وام و خرید گاز از ایران یا ادامه مذاکرات درخصوص موافقتنامه تجارت و همکاری بود.

آقای روحانی پس از تشریح جزئیات پیشنهادهای اروپاییها به ایران، در دهه ۸۰ مینویسد: درمجموع پیشنهاد مذکور در زمینه تقاضاها از ایران بسیار طولانی اما در مورد پیشنهادهای ارائهشده به ایران بهطور مضحکی کوتاه و نارسا میباشد. فقدان هرگونه تلاش برای ایجاد ظاهری متوازن، این پیشنهاد را به دستور استعماری کاپیتولاسیون شبیه میسازد. پیشنهاد یادشده توهینی به تمام ملت ایران است که سه کشور اروپایی باید به خاطر آن از ملت ایران پوزش بطلبند.

باید فهرست مشخصی به اروپا ارائه کنیم

دکتر رضا مقدس، اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در این باره به خبرنگار جامجم گفت: متاسفانه اگرچه اروپاییها در ظاهر از تحریمهای شرکتهای اروپایی که ایران را تحریم کنند سخن گفته یا بسته کمک 18 میلیون یورویی به ایران را مطرح میکنند اما در عمل همراستا با خروج آمریکا از برجام عمل کردهاند.

وی ادامه داد: تنها راه تهیه و اعلام لیست مشخصی از درخواستهای ایران برای تداوم حضور در برجام است به طوری که فهرست درخواستهای ایران از اروپا برای تداوم حضور در برجام باید مشخص باشد تا جلوی تفسیرهای گوناگون گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها