گزارشی از جاذبه‌های طبیعی منطقه «ارشد چمن» در شمال غرب ایران

تجربه زمستان برفی در تابستان پرگل

هوا گرم است؛ داغ است؛ امانتان را بریده، دلتان زمستان می‌خواهد؟! می‌خواهید از شر این گرما به ییلاقی خوش آب و هوا یا حتی سرد و برفی پناه ببرید، اما در میان مقاصدی که می‌شناسید، چنین جایی وجود ندارد؟!... اندکی صبر . ما شما را به چنین مقصدی خواهیم برد؛ در همین سرزمین، در همین تابستان داغ؛ به خطه‌ای سرسبز و پرگل که هوایش، خنکای یک روز زمستانی را بر صورتتان خواهد نواخت و قله‌ها و دامنه‌های سپید و برفی‌اش؛ زیبایی بهمن ماه چشم‌نواز را پیش چشمانتان به تصویر می‌کشد؛ جایی به نام «ارشد چمن» که نام دیگرش «ارشد سلطان» است و در شمال غرب کشورمان؛ در گوشه‌ای از آذربایجان شرقی، سرمست از زیبایی خود روزگار می‌گذراند.
کد خبر: ۱۱۵۹۰۰۶

ارشد چمن در ده کیلومتری روستای توریستی و صخرهای کندوان است و در دامنه کوه سلطان داغی از سلسله قلل سهند، آرام گرفته و هوایش آنچنان سرد و مطبوع است که نگاهتان را وادار میکند بهدنبال پولکهای سپید برفی بگردید؛ برفی که حالا و در وسط تابستان هم هست و اما به شکل نوارهای سپید پهن و باریک در گوشه و کنار؛ روی دامنههای سرسبز و رنگارنگ از گلهای وحشی و بالای قلههای ستبر سهند جلوهگری میکند. وجود برف و سرمای هوا و چله تابستان بودن اما باعث نمیشود فصل گل و گیاه در این خطه گذشته باشد، دشتهای ارشدچمن؛ با آن چمنزارهای سبز بیکران و گلهای زرد و سفید و بنفش روییده بر آن، جلوهای اردیبهشتی را رقم زده که حال شما را تا بهشتی شدن، میکشاند.

این همه زیبایی البته از چشم برخی هموطنان جویای زیبایی به دور نمانده؛ طوری که در روزهای گرم تابستان خیل عظیمی از گردشگران از شهرهای مختلف استان و حتی کشور به این منطقه سفر میکنند. گردشگران اما معتقدند که مسئولان از این جاذبه بیبدیل گردشگری در راستای توسعه گردشگری منطقه سود نبردهاند و مهمترین دلیل اینکه برای احداث زیرساختهای ورود گردشگر قدمی برنداشتهاند.

علی امامی، یکی از گردشگرانی که در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی و روستای تاریخی کندوان از این منطقه نیز دیدن کرده، به جامجم میگوید: متاسفانه این منطقه بسیارزیبا و خوش آب و هوا راه دسترسی مناسبی نداشته و حتی از حداقل امکانات رفاهی چون سرویسهای بهداشتی محروم است.

وی معتقد است در صورتی که مسئولان توجه خاصی به منطقه داشته باشند، به لحاظ نزدیکی به تنها روستای صخرهای زنده جهان قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطبهای گردشگری آذربایجان شرقی را دارد.

با احتیاط بیایید

مرتضی محمدزاده، فرماندار شهرستان اسکو اما گرچه به بکر ، زیبایی و گردشگرپذیر بودن ارشدچمن و همچنین نبود امکانات رفاهی در منطقه اذعان دارد، اما به جامجم میگوید: ارشد چمن در محدوده منطقه حفاظت شده سهند واقع شده و همین هم باعث شده نتوانیم هیچگونه عملیات عمرانی و راهسازی را در آن انجام دهیم، چراکه طبق قوانین زیستمحیطی هرگونه دستکاری در مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده ممنوع است، مگر اینکه مجوز لازم از سوی شورای عالی حفاظت محیطزیست صادر شده باشد.

این سخن فرماندار اسکو یعنی همین حالا هم که گردشگران وارد منطقه میشوند، باید تمام ملاحظات محیطزیستی را رعایت کنند و به عنوان مثال با وسایل نقلیه وارد منطقه نشوند و در آن تردد نکنند، حال آنکه تاکنون این ملاحظات از سوی برخی هموطنان رعایت نشده و تردد وسایل نقلیه روی مرتع و چمن، آسیب زیادی به منطقه زده است.

محمدزاده البته از اجرایی شدن طرح ممنوعیت تردد با وسایل نقلیه در آینده نزدیک خبر میدهد تا گونههای گیاهی و جانوری موجود در منطقه از آسیب بیشتر در امان بمانند.

فرماندار اسکو در عین حال به اجرای طرحهای گردشگری در ارشد چمن همچون احداث تلهکابین و بالن و ایجاد خدمات رفاهی توسط سرمایهگذار بخش خصوصی هم اشاره میکند که در حال مطالعه و بررسی هستند.

حسن سلیمی، بخشدار مرکزی اسکو هم در تکمیل سخنان فرماندار به جامجم میگوید، به احتمال زیاد در سال جاری امکانات رفاهی متعددی همانند سرویس بهداشتی و پارکینگ در منطقه ارشد چمن ایجاد خواهند کرد.

با همه این کاستیها، بیشتر گردشگران به اتفاق میگویند منطقه خوش آب و هوای ارشدچمن، به قدری زیبا و دیدنی است که سفر به آن در روزهای گرم تابستان با تجربه و حس روزهای سرد زمستان عجین شده و خاطره دلانگیزی را برایشان رقم زده است.

در منطقه حفاظت شده سهند علاوه بر ۱۵۶ گونه گیاهی شناسایی شده، گونههای مختلف جانوری از جمله قوچ و میش ارمنی، سیاه گوش، خرس قهوه ای، پلنگ (حضور پلنگ در این منطقه قطعی است)، گربه وحشی، راسو، گرگ و روباه، چند گونه خفاش و انواع مختلفی از جوندگان و پرندگان نیز زندگی میکنند.

سعیده دلال علیپور

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها