آفلاتوکسین‌ها از جمله سموم قارچی تولید شده توسط برخی قارچ‌ها به نام آسپرژیلوس هستند که خطرات جدی برای سلامتی دارند و در بروز سرطان بویژه سرطان کبد اثرات سوء آنها شناخته شده است. علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهد مصرف مداوم غذاهای حاوی آفلاتوکسین با بروز تومورهای ریه، کلیه و روده بزرگ همراه است.
کد خبر: ۱۱۵۷۸۱۷

منابع غذایی آفلاتوکسین

محصولات کشاورزی: از بین محصولات کشاورزی مصرفی، گونه‌های قارچی تولید کننده آفلاتوکسین تمایل بالایی برای تولید سم در مغزها (بویژه پسته، بادام، گردو و بادام زمینی)، ذرت و دانه‌های روغنی (سویا و پنبه دانه) دارند. این منابع گیاهی و غذاهای تهیه شده از آنها، حاوی مواد مغذی لازم از قبیل کربوهیدرات، نیتروژن، روی و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کپک و تولید سم هستند. دما و رطوبت بالا در حین نگهداری و آسیب فیزیکی به دانه‌های گیاهی، رشد و تولید آفلاتوکسین را در این منابع غذایی تسریع می‌کند.

فرآورده‌های دامی: گرچه آفلاتوکسین در بدن دام تولید نمی‌شود اما شیر، تخم مرغ و گوشت از جمله منابع آفلاتوکسین در رژیم غذایی محسوب می‌شوند. زمانی‌که از مواد غذایی کپک زده و ناسالم در خوراک دام استفاده می‌شود، آفلاتوکسین‌های تولید شده به بدن دام منتقل می‌شود. لذا باید استفاده از نان‌ها و سایر منابع غذایی کپک زده در خوراک دام ممنوع شود، چرا که در نهایت این سموم در غذاهای حیوانی تجمع یافته و با مصرف آنها به بدن انسان وارد می‌شوند. چند نکته ساده برای کاهش خطرات ناشی از آفلاتوکسین:

دانه‌های خشک و مغزها را برای مدت طولانی نگهداری نکنید و سعی کنید طی مدت یک تا دو ماه مصرف شوند.

همواره مواد غذایی ذکر شده را در تازه‌ترین حالت ممکن تهیه و مصرف کنید.

سعی کنید از مواد غذایی که از مناطق دور به محل زندگی شما حمل و نقل شده‌اند استفاده نکنید. نگهداری به مدت طولانی بویژه طی حمل‌و‌نقل دریایی زمینه ساز رشد کپک و تولید سم است.

دانه‌ها و مغزها را در محل خشک و خنک نگهداری کنید. منجمد کردن از تولید آفلاتوکسین جلوگیری می‌کند.

خیساندن دانه‌ها و غلات یا تولید جوانه از آنها یک روش ساده برای کاهش میزان آفلاتوکسین در این محصولات است.

مصرف سبزیجاتی نظیر کرفس و هویج که سم‌زدا هستند، به کاهش عوارض ناشی از مصرف آفلاتوکسین بویژه حذف سموم از کبد کمک می‌کند.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها