استان همدان ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد؛ هم در زمینه تاریخی و هم طبیعی. همه‌شان هم مغفول مانده بود تا این‌که امسال، یعنی سال 2018 میلادی همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی شد. این مهم باعث شد توجهات سمت این استان و توسعه گردشگری‌اش برود، گرچه چشم‌ها را به سمت طرح‌های گردشگری غبار گرفته هم متمرکز کرد؛ مثل طرح بزرگ گردشگری -اقتصادی «پرشین یاقوت» که پس از هفت سال از اجرای طرح همچنان به کندی پیش می‌رود و ظاهرا امیدی به سرانجام آن نیست.
کد خبر: ۱۱۵۷۳۷۱

به گزارش خبرنگار جامجم از همدان، این استان به دلیل جاذبههای گردشگری تاریخی و طبیعی متفاوتی که در دل خود جای داده است نه تنها مورد توجه علاقهمندان به سفرهای داخلی واقع شده، بلکه جای خود را در تورهای خارجی هم باز میکند. با این حال رویای مقصد گردشگری بودن آن هنوز در سحر و جادویی چند ساله طلسم شده تا جایی که حتی با ورود سرمایهگذاران مختلفی که میان آنها نام افراد با نفوذ شهر هم دیده میشود، این طلسم شکسته نشده و همچنان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی به دنبال مقصد شدن در گردشگری خود را به آب و آتش میزند.

اوایل دهه 90 با کلنگزنی چند طرح در حوزه گردشگری به مناسبت هفته دولت بود که نام عصر طلایی هگمتانه میان دیگر پروژههای چند هکتاری گردشگری مثل پرشین یاقوت جا خوش کرد؛ طرحهایی که متاسفانه روزمرگی دامنگیرشان شد و کندی پیشرفت آنها بلای جان هگمتانه شد.

حالا بیشتر از پنج سال از کلنگزنی عصری که قرار بود رویای هیبت و رونق گردشگری در همدان را جان ببخشد گذشته و همچنان نه تنها وعده اشتغالزایی 4000 نفری آن محقق نشده، بلکه هیچگونه فعالیت محسوسی نیز در این پروژه مشاهده نمیشود.

«عصر طلایی هگمتانه» که قرار بود همدان را به مقصد شدن در زمینه گردشگری نزدیک کند، این روزها خود یکی از دغدغههای نیمه رها شده در گردشگری همدان به شمار میرود و جنگل استوایی طراحی شده در آن چند سالی است بیحاصل و خشک رها شده و تنها چیزی که باقیمانده عصری است که نهتنها طلایی نیست، بلکه هگمتانه را نقره داغ وعده و شعارهایی کرده که سودای توسعه گردشگری دارد.

در این پروژه، فازهای متفاوتی تعریف شده بود که بخشی از آن به ساخت 200سوئیت اقامتی مدرن، تالار پذیرایی و هایپر مارکتها متفاوت مربوط میشد، درحالی که هنوز خبری از این بخشها و مجموعهها نیست.

این مجتمع در دو قطعه شش هکتاری و یک قطعه 5/2 هکتاری احداث میشود که 25 هکتار نیز به فضای سبز و ایجاد پارک اختصاص یافته است.

پرشین یاقوت ، خفته در سایه وعدهها

و اما انگیزهای که باعث ترغیب سرمایهگذاران به سرمایهگذاری برای احداث پرشین یاقوت شد، چه بود؟! ماجرا از آن قرار بود که با توجه به اینکه استان همدان به لحاظ معادن وضعیت مطلوبی دارد و سنگهای نیمهقیمتی در این شهر از وضعیت مناسبی برخوردار است، پروژه پرشین یاقوت در همدان کلید خورد تا مرکزی برای تراش سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی در همدان باشد.

پروژه مجموعه شهر جواهرات در یکی از بهترین فضاهای گردشگری و طبیعی شهر زیبای همدان مکانیابی شده تا با توجه به ظرفیتهای معدنی استان، در زمینه ذخایر سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی این مکان گذرگاهی برای ورود به بازار 800 میلیارد دلاری جواهرات ایران و جهان و فضایی برای بالندگی دوباره صنعت جواهرات ایران باشد.

در راستای تولید سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی در این مرکز، طراحی فضاهای تجاری، موزه، هتل پنج ستاره و سایر امکانات تفریحی و گردشگری بینالمللی به امید جذب توریست و توسعه و رونق هرچه بیشتر این صنعت در ایران و بویژه همدان دیده شد، اما این پروژه با روند کندی که در پیش گرفته و در مواقعی دچار تعطیلی شد، امروز با وجود گذشت سالها پیشرفت چندانی نداشته که نبود اعتبار و کندی در صدور مجوزهای بخش خصوصی مهم ترین موانع در این پروژه به شمار میرود.

حالا پس از دوران طولانی رکود و البته رخوت در این پروژه به نظر میرسد امروز تغییر و تحولاتی در مجموعه سهامداران شرکت پرشین یاقوت رخ داده که میتواند این خمودگی را برطرف و دست یافتن به رویاها را ملموستر کند.

با وجود این چه سهامداران جدید و چه سهامداران قدیم و مدیران و مسئولان دولتی ترجیح میدهند با احتیاط از آینده پروژه سخن بگویند و فرصت بیشتری برای اظهار نظر قطعی طلب کنند. این اتفاقات در حالی است که استانی چون همدان حالا با برند شدن در جهان و میزبانی از پایتخت گردشگری آسیا 2018 به سمتی گام برداشته که چهره تازهای درگردشگری از خود نشان دهد. با این شرایط به نظر میرسد چارهاندیشی مدیران و سهامداران پروژههای به میراث مانده از وعده و وعیدهای رفاقتی این شهر در صنعت گردشگری یکی از آن برنامههای مثمر ثمری باشد که حیات گردشگری مادستان را جان دوباره بخشد. متاسفانه این استان در صنعت گردشگری با اینکه موهبتهای خدادای زیادی دارد، اما همواره حوزه گردشگری و میراث فرهنگی آن دستخوش ناملایمات و کج سلیقگی مسئولان واقع شده تا جایی که هنوز سالهاست رویای مقصد شدن همدان در گردشگری رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

شکوفه رنجبر

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها