جام‌جم در گفت‌وگو با مشاورعالی سازمان سنجش و دیگر مشاوران تحصیلی رمز و راز انتخاب رشته را بررسی می‌کند

توصیه های کاربردی برای انتخاب رشته

بالاخره انتظارها به سر رسید و کارنامه نتایج اولیه آزمون سراسری 97 برای یک میلیون و 12 هزار و 327 داوطلبی که اوایل تیر در این آزمون سرنوشت ساز شرکت کرده بودند، منتشر شد و همزمان با این اعلام نتایج، سوت آغاز یک رقابت تنگاتنگ هم نه‌تنها برای داوطلبان مجاز که برای موسسات و مراکز انتخاب رشته به صدا درآمد؛ موسساتی که همیشه بی‌تاب‌تر از داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور، منتظرند که تابستان هرسال، به فصل میانی‌اش برسد، به زمان اعلام نتایج کارنامه‌ها و لحظه‌های پر استرس انتخاب رشته.
کد خبر: ۱۱۵۷۰۵۶

انتخاب رشتهای که امسال براساس اعلام سازمان سنجش، از پانزدهم مرداد شروع میشود تا بیستم مرداد ادامه دارد و این یعنی داوطلبان مجاز فقط 5 روز فرصت دارند تا بختشان را برای قبولی در رشتههای محبوب و پرطرفدار کنکور بیازمایند. فرصتی که میتواند آخرین شانس آنها برای عبور از
سر در دانشگاههای اسم و رسم دار کشور باشد، رویایی که در تمام 12 سال تحصیلی و دوران دانش آموزی قدم به قدم همراهشان آمده تا آنها را به امروز برساند، به همین روزهای پرتب و تاب انتخاب رشته و البته شهریورماهی که نتایج نهایی این انتخاب رشته اعلام میشود.

با اینکه حاشیههای موجود در پیرامون انتخاب رشته از این فرآیند ساده، یک غول بزرگ ساخته، اما مشاور عالی سازمان سنجش معتقد است که انتخاب رشته اصلا کار پیچیدهای نیست. حسین توکلی با اعلام این موضوع میگوید که متخصصترین فرد برای انتخاب رشته خود داوطلب است.

مشاور عالی سازمان سنجش با تاکید بر تواناییهای خود داوطلب در انتخاب رشته میگوید: دفترچه انتخاب رشتههای تحصیلی از روز سهشنبه بر روی پایگاه اطلاع رسانی این سازمان قرار گرفته و برای تمام داوطلبان قابل مشاهده و دریافت است. علاوه براین از صبح دیروز هم در تمام باجههای
روزنامه فروشی سراسر کشور توزیع شده در نتیجه همه داوطلبان میتوانند به آن دسترسی داشته باشند و اگر افرادی که مجاز شدهاند، فقط یک روز وقت بگذارند و دفترچه و شرایط و ضوابط انتخاب رشته و پذیرش دانشجو را بهطور کامل مطالعه کنند، خودشان براحتی میتوانند انتخاب رشته کنند و نیازی به کمک گرفتن از مراکز دیگر ندارند.

مشاور عالی سازمان سنجش معتقد است داوطلبی که در آزمون سراسری شرکت کرده و در این آزمون مجاز به انتخاب رشته شده، این توانایی را هم دارد که براساس علائق و استعدادهایش هم رشته خوب و متناسبی را انتخاب کند و هم در دانشگاه خوب و محل خوبی این انتخاب را انجام دهد.

توصیه توکلی اما به داوطلبان مجاز که این روزها مثل اسپند روی آتش بیقرارند، این است که از همین امروز تا پانزدهم مرداد که مهلت انتخاب رشته شروع میشود، رشتههای مختلف را براساس استعداد، توانایی و علائق خود اولویت بندی کرده و درمرحله بعدی، با مشاوره گرفتن از افرادی مثل دانشجویان فعلی همان رشته ها، اطلاعات بیشتری درباره رشتههای تحصیلی کسب کنند. بومی گزینی، البته نکتهای است که به گفته مشاور عالی سازمان سنجش باید مورد توجه همه داوطلبان قرار بگیرد ؛ طرحی که به گفته او با توجه به گسترش رشتههای تحصیلی و توسعه مراکز آموزش عالی در سطح کشور و به علت کاهش مشکلات اقامتی و معیشتی دانشجویان، کاهش مهاجرتهای درون کشوری و بهدلیل اینکه گزینش بومی موجب میشود داوطلبان هر ناحیه با امتیازات در نظر گرفته شده از امکان قبولی بیشتر در رشتههای بومی بهرهمند شوند، اعمال شده است.

مشاوره با خانواده بهترین راه

توکلی البته پای پدرومادرها را هم به فرآیند انتخاب رشته باز میکند و میگوید: به عقیده من داوطلبان بعد از اولویتبندی و قبل از وارد کردن کد رشته محلها در فرم انتخاب رشته میتوانند با والدین خود هم درباره ترتیب رشتهها مشورت کنند و بعد از این مشورت، با کمک آنها این انتخاب رشته انجام شود.

توانایی داوطلب در انتخاب رشته، موضوعی است که حبیب صابری، مشاور و برنامه ریز تحصیلی هم آن را تائید میکند. صابری به ما میگوید: بهترین و مناسبت ترین انتخاب رشته توسط خود دانش آموز و از بین علایق خودش انجام میشود، یعنی دقیقا همانطور که سازمان سنجش به آن اشاره کرده، انتخاب رشته چیزی جز اظهار علاقه دانش آموز نسبت به رشتههایی که سازمان سنجش به صورت کدرشتهها با ظرفیتهای مختلف در دانشگاهها بیان کرده نیست .

صابری درتوضیح بیشتر میگوید: داوطلبان مجاز در قدم اول باید به علایقشان توجه کنند و بعد از افراد دیگر برای انتخاب رشته راهنمایی بگیرند.

او در ادامه با اشاره به اینکه بهترین مشاور برای داوطلب خانواده اش است میگوید: داوطلب باید حتما با خانواده اش صحبت کند و بفهمد آنها تا چه اندازه به او برای تحصیل استقلال و اعتبار مالی میدهند. مثلا اگر دانشگاه غیرانتفاعی پذیرفته شود او را حمایت میکنند یا اینکه با ادامه تحصیل او در یک شهر دیگر موافقند.

معلمان و مشاوران تحصیلی خود دانشآموز در دوران تحصیل، به گفته صابری افراد باتجربه دیگری هستند که داوطلب میتواند ازآنها هم کمک بگیرد.

فریب مشاورههای تضمینی را نخورید

با تمام این تفاسیر نتیجه این تب و تاب و استرس چند روزه برای انتخاب رشته که هم داوطلبان و هم خانواده هایشان را درگیر میکند، باز شدن پای افراد فرصت طلب به ماجرای انتخاب رشته است، جماعت سودجویی که در قالب مشاور، پا به بازار داغ انتخاب رشته میگذارند و با وعده تضمینی بودن قبولی، جیب هایشان را پر میکنند. موسسات و مراکزی که برای جذب هرچه بیشتر مشتری، سرو دست میشکنند و با وعدههای عجیب و غریب کفه ترازو را به نفع خودشان سنگینتر میکنند. همینجاست که پای «تضمین صددرصدی و علمی با همکاری مشاوران سازمان سنجش» به شعارهای تبلیغاتی برخی مراکز انتخاب رشته باز میشود.

این درحالی است که مشاور عالی سازمان سنجش تکلیف مراکز مدعی انتخاب رشته را برای ما روشن میکند و میگوید: هیچ کسی نمیتواند فرآیند انتخاب رشته را تضمین کند!

در همین رابطه سازمان سنجش هم هر سال در اعلامیهای، مشارکت کارشناسان و مشاوران این مرکز را با مراکز انتخاب رشته تکذیب میکند و با این حال فریب موسسات مدعی انتخاب رشته در این چند روز ادامه دارد و تا آخرین روز مهلت انتخاب رشته یعنی بیستم مرداد، کرکره این موسسات بالاست و داوطلبان زیادی به وعده قبولی تضمینی پشت در آنها صف کشیدهاند! ادعایی که امیرزندهنام برنامهریز و هدایتگر تحصیلی به ما میگوید، ادعای محالی است.

زندهنام، در توضیح بیشتر میگوید: فرآیند انتخاب رشته یک قاعده کلی دارد و همیشه داوطلب تنها براساس رتبهای که در زیرگروه، منطقه و کشور به دست آورده پذیرفته میشود که این پذیرش هم به نفرات قبلی رتبه خودش بستگی دارد.

این برنامه ریز تحصیلی در ادامه برای تضمینی نبودن انتخاب رشته دلیل هم میآورد و میگوید: هر سال علاقه جمعی داوطلبان به سمت رشته خاصی جلب میشود و در نتیجه افرادی که میخواهند این رشته را انتخاب کنند زیاد میشوند. تجمع داوطلب پشت در یک رشته باعث میشود شانس قبولی برای رتبههای پایین تر، کاهش پیدا کند.

این درحالی است که مراکزی که مدعی انتخاب رشته هستند، به این موضوع توجه ندارند و براساس اطلاعات سال گذشته دست به انتخاب رشته میزنند درنتیجه نمیتوانند قبولی صد درصد یک نفر را تضمین کنند.

امکان انتخاب رشته مجازی داوطلبان کنکور

شانس قبولی داوطلبان در کنکور ۹۷ بیش از ۷۰ درصد است اما این شانس قبولی در گروههای مختلف متوازن نبوده و یکسان نیست! این جمله را هم میتوانید از قول رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بخوانید. ابراهیم خدایی در ادامه با اشاره به انتخاب رشته مجازی و تفاوت آن با سال گذشته هم میگوید: هزینه انتخاب رشته مجازی با مساعدت دولت کاهش یافته و مبلغ آن به 6000 تومان رسیده است. انتخاب رشته مجازی از شنبه ۱۳مرداد روی سایت سازمان سنجش فعال میشود و با توجه به اینکه کاملترین اطلاعات از رفتار انتخاب رشته سال گذشته داوطلبان را به همراه قوانین و مقررات در آن لحاظ کردیم داوطلبان میتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان سنجش ادامه میدهد: داوطلبان میتوانند با اطلاعات نمره و رتبهای که در سال گذشته مشابه فرد وجود دارد انتخاب رشته مجازی را انجام دهد. این سیستم با ۹۹ درصد اطمینان نشان میدهد که با این نمره و رتبه فرد در کجا قبول میشود. او البته به داوطلبان و خانواده هایشان توصیه میکند با همین هزینه کم و مشورت درباره نوع رشته و استعداد یا شهر انتخابی به انتخاب رشته بپردازند و به موسسات انتخاب رشته پولهای کلان ندهند چراکه بسیاری از این موسسات خودشان در سالهای گذشته انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش را پرینت میگرفتند و با هزینه گزاف به داوطلبان مشاوره میدادند.

امکان انتخاب رشته برای غایبان کنکور

مشاور عالی سازمان سنجش میگوید: ثبت نام و انتخاب رشته برای رشتههای تحصیلی با پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی از ۱۵مرداد آغاز میشود. تمام داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۹۷ ثبتنام کردهاند ولی در جلسه آزمون غایب بودند و همچنین متقاضیانی که در کنکور سراسری ۹۷ ثبتنام نکرده اند میتوانند براساس اطلاعیه سازمان سنجش که از امروز پنجشنبه ۱۱ مرداد ۹۷ روی سایت سازمان سنجش قرار میگیرد در این دوره ثبتنام کنند.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها