یادش بخیر سعدی علیه الرحمه شاعر بلند‌آوازه ایرانی، روزگاری وقتی به درختان نگریسته بود این شعر زیبا و سراسر معنا را سرود که: «برگ درختان سبز در نظر هوشیار / هر ورقش دفتری است معرفت کردگار». نمی‌دانم سعدی اگر این روزها زنده بود و برگ‌های زرد‌شده درختان را می‌دید که به‌دلیل گرمای هوا و آفتاب سوزان مثل فصل خزان بر زمین ریخته‌اند و هر روز رفتگران آن را جارو می‌کنند چه می‌سرود!
کد خبر: ۱۱۵۶۳۲۰

امسال گرمای تابستان بهصورتی ناگهانی و بعد از بهاری دلنشین و پر باران رسید و همچنان هرروز برگرده آدم و عالم شلاق میکشد. مساله کمآبی و خشکسالی، کمبود برق و آب که در مورد ایران تقریبا امری قابل انتظار بود، با این گرمای طاقتفرسا شرایط را برای همه سخت کرد. یکی از جلوههای زیبای تهران فضاهای سبز آن بود که میرود تا به صورتی جدی در معرض خطر قرار گیرد. اینکه شهرداری دستور میدهد دیگر چمن نباید کاشت تنها بخش کوچکی از ماجراست. شاید بعضی بگویند در حالی که زندگی آدمها تهدید میشود چه غمی برای طبیعت. اما تخریب همین طبیعت است که به تهدیدی برای زندگی ما تبدیل شده است. ما از همین طبیعت برآمده و بر دامنش زندگی میکنیم و اگر همین طبیعت سرسبز نباشد کره زمین هم میشود مثل کره ماه یا سایر کرات دیگر که قابل زیست بشری نیست.

کارشناسان میگویند مشکل اصلی در گرمشدن کره زمین بهدلیل استفاده بیش از حد از سوختهای فسیلی است. بعد آمار و ارقام میدهند که برای مثال «اگر انتشار گازهای گلخانهای به میزان فعلی ادامه یابد، موجهای گرمایی شدید 74 درصد جمعیت کره زمین را تا پایان عصر حاضر تهدید میکند و حتی در صورت کاهش انتشار این گازها، به هر حال نیمی از جمعیت جهان تا سال 2100 در معرض دمای کشنده قرار میگیرند و در آن سال زمین شاهد خشکسالی شدید، گرمای سوزان و توفانهای وحشتناک خواهد بود». آنها به این وسیله میخواهند بگویند بخش بزرگی از تقصیر بر گردن دولتها و صنایع امروز جهانی است، اما به نظر میرسد مشکل اصلی در حرص و طمع آدمی است که برای دست یافتن به لذتهای مادی و آسایش و راحتی خود حاضر است رودخانهها را خشک، جنگلها را نابود و دریاها و اقیانوسها را به کویر تبدیل کند. به همین دلیل اگر در قدیم «برگ درختان سبز» مظهر هوشیاری و معرفت انسان نسبت به کردگارش بود، امروزه باید این «برگ درختان زرد» مظهر هوشیاری و تامل دردناک و آگاهی عمیق از نوع دیگری باشد.

محمد علی عسگری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها