بیش از یک ماه از شرایط نگران‌کننده «چشمه علی» شهر‌ ری و خشکیدگی آن می‌گذرد؛ چشمه‌ای که برای هزاران سال می‌جوشید و در یکی دو ماه اخیر از جوشیدن ایستاد و شهروندان شهرری را نگران و غصه‌دار کرد. حالا اما آن‌طور که مسئولان محلی بویژه فرماندار شهرستان ری گفته مقرر شده مترو در آن محدوده آخرین اقدامات و تغییرات خود را انجام دهد و بزودی همانند گذشته آب در این چشمه جاری شود.
کد خبر: ۱۱۵۶۰۶۸

هدایتا... جمالیپور میافزاید: در حال حاضر آب در چشمه علی جاری شده و این اقدام از هفته گذشته آغاز شده است، اما مقرر شده مترو در آن محدوده آخرین اقدامات و برخی تغییرات خود را انجام دهد تا مشکل به طور کامل حل و آب در چشمه جاری جاری شود.

جمالیپور تاکید میکند قطعا چشمه علی با توجه به اینکه یک اثر ملی قلمداد میشود، برای همه اقشار جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است و دولت هم روی آن حساسیت دارد. لذا با جدیت این موضوع از سوی فرمانداری ری دنبال و حتما به زودی این چشمه همچون گذشته دارای آب خواهد شد.

چشمه علی در جنوب شهر ری در استان تهرانداری قدمت ۷ تا ۸ هزار ساله است که بر اثر حفر تونل متروی تهران کاملا خشک شده بود. مسئولان مترو قول جاری شدن آب تا ۱۵ تیرماه سال جاری را در این چشمه داده بودند. چند ماه پیش این چشمه به علت حفر تونل خط ۶ مترو تهران خشک شد که میراث فرهنگی تهدید کرد در صورت حل نشدن مشکل، پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار خواهد داد.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت مترو، رگههای آبهای زیرزمینی به دلیل حفر تونل مترو قطع شده است که بعد از مدت کوتاهی این رگهها جریان اصلی خود را پیدا خواهند کرد و آب به چشمهعلی بازمیگردد. چشمهعلی در جنوب تهران و شمال شهرری در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است.

نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است و بعدها به نام امام اول شیعیان علی(ع) به چشمه علی معروف شد. / اسکان نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها