ساعتی پس از انتشار خبر کناره‌گیری نوبخت از دولت رئیس دفتر رئیس‌جمهور آن را تکذیب کرد

روز سخنگو

سرانجام پس از اما و اگرها و گمانه‌زنی‌های فراوان درباره تغییرات در دولت، دیروز شاهد اعلام رسمی خبر تغییر رئیس بانک مرکزی بودیم؛ خبری که با اظهارات محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تمایلش به کناره‌گیری از تمام مسئولیت‌های دولتی همراه شد و این امیدواری را ایجاد کرد که رئیس‌جمهور پس از ماه‌ها تامل و تاخیر در ترمیم کابینه، این کار را به صورت ضربتی کلید زده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۷۰۶

با اینحال، اخباری که ساعاتی بعد منتشر شد مبنی بر تکذیب استعفای نوبخت از ریاست سازمان برنامه و بودجه، موجی که راه افتاده بود را آرام کرد.

آشفتگیهای اخیر در بازار طلا و ارز، گرانی بیسابقه کالاها، خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمهای آمریکا تا چند روز دیگر و... عواملی هستند که تقریبا تمام فعالان و صاحبنظران اقتصادی را به این نتیجه رسانده که باید تغییراتی در سیاستهای اقتصادی دولت ایجاد شود.

گرچه دستگاههای مختلفی در دولت، مسئولیت رتق و فتق امور اقتصادی کشور را به عهده دارند، اما همواره از چند چهره به عنوان مغزهای متفکر دولت در مسائل اقتصادی یاد میشود که شاخصترین آنها اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت، محمد نهاوندیان و مسعود نیلی هستند. همزمان با گمانهزنیهایی که از ماههای گذشته در خصوص تغییرات در بخش اقتصادی دولت مطرح بود شایعاتی هم درباره برخی اختلافات میان چهرههای اقتصادی دولت منتشر میشد که البته همواره از سوی دولتیها تکذیب شده است.

از جمله این شایعات میتوان به ماجرای تکراری استعفای جهانگیری اشاره کرد که گفته میشد دو دلیل داشته؛ یکی اختلاف با محمدباقر نوبخت که از اعضای حزب اعتدال و توسعه است و دیگری احتمال انتصاب نهاوندیان به عنوان رئیس کل بانک مرکزی. آنطور که در هفتههای پیش شایعه شده بود تلاشهایی در دولت در جریان بود تا با قطعی شدن رفتن سیف که از چهرههای نزدیک به نهاوندیان بود، خود نهاوندیان سکان بانک مرکزی را به دست بگیرد. با اینحال این اخبار در اطلاعیهای از سوی نهاد ریاستجمهوری تکذیب و تاکید شد اسحاق جهانگیری و نوبخت و نهاوندیان از روابطی گرم برخوردار هستند.

نوبخت دیروز در حاشیه جلسه دولت، در اظهاراتی که بیشتر بوی قهر از آن به مشام میرسید از درخواست خود برای کنارهگیری از همه مسئولیتهایش در هیات دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تغییرات کابینه شامل سازمان برنامه و بودجه نیز میشود، اظهار کرد: پس از بروز نابسامانیها انتظار و مطالبه مردم این بود که وضع بازار ارز بهبود پیدا کند. این موضوع با ترمیم و تغییر کابینه و تیم اقتصادی دولت همراه دانسته شد.

وی گفت: بدون اینکه موضوع ارز و سیاستهای بانک مرکزی در این زمینه و نابسامانیهای بازار و کالا ارتباطی با سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، ترجیح دادم برای اینکه زمینه برای اصلاح فراهم شود و دست رئیسجمهور باز باشد، داوطلبانه و شخصا از تمام مسئولیتهای موجود دولت کنارهگیری کنم. نوبخت افزود: صمیمانه این استعفا را به آقای رئیسجمهور تقدیم کردم، اما عدهای گفتند فداکاری شده و برخی نیز گفتند فضاسازی شده که تسویهحساب سیاسی شود. از همه درخواست میکنم بیش از هر چیز نگران مردم باشیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه اکنون وقت تسویهحساب سیاسی نیست، تصریح کرد: میخواهم به تدریس در کلاس درس بپردازم و کنار دانشجویان باشم.

حتی اگر یک در هزار وضعیت با تغییر من بهتر میشود، آمادگی دارم از دولت کنار بروم. اگر برخی فعالان سیاسی رضای خدا را در نظر نمیگیرند، مراعات مردم را بکنند و در پی تسویهحساب نباشند.

وی با اشاره به سابقه 30 ساله آشناییاش با روحانی افزود: من نتوانستم آقای رئیسجمهور را برای این کار قانع کنم. امیدوارم ایشان تصمیم مقتضی را بگیرد. البته از طرفی اصرار بر ترک مسئولیت آن هم در شرایط فعلی نوعی فرصتطلبی به نظر میرسد و ممکن است عدهای بگویند افرادی در پی عافیتطلبی هستند.

نوبخت گفت: رئیسجمهور آنچه را به مصلحت مردم و اقتضای شرایط باشد در زمینه تغییرات دیگر در کابینه پیگیری خواهد کرد، زیرا به رأی مردم متعهد است.

واعظی استعفای نوبخت را تکذیب کرد

به دنبال این اظهارات که برخی رسانهها از آن به عنوان استعفای نوبخت یاد کردند رئیس دفتر رئیسجمهور خبر استعفای نوبخت را نادرست اعلام کرد و گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه در پی مباحثی که در خصوص تغییرات در دولت بهوجود آمده صرفا با اعلام آمادگی و بازگذاشتن دست رئیسجمهور در این تغییرات بحثی را با رسانهها مطرح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، محمود واعظی اظهار کرد: آنچه رسانهها از قول آقای نوبخت نقل کردهاند بههیچوجه صحت ندارد.

رئیس دفتر رئیسجمهور یادآور شد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در عین حال گفته در هر جایگاهی از معلمی دانشگاه تا هر مسئولیت دیگری که رئیسجمهور امر کنند آمادگی مساعدت و خدمتگزاری به دولت و ملت را دارد. از این نظر انتشار خبر استعفای وی از سمت ریاست سازمان برنامه و بودجه به هیچ وجه صحت ندارد.

همچنین پس از انتشار اخباری مبنی بر استعفا یا عزل سیف از ریاست بانک مرکزی، دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت ضمن تکذیب این اخبار اعلام کرد کنار رفتن سیف از ریاست بانک مرکزی به دلیل پایان دوره پنج ساله مسئولیتش بوده است. با وجود این تکذیبها آنچه مسلم است اینکه همچنان موضوع تغییرات در بخش اقتصادی دولت، موضوعی است که مورد اجماع فعالان اقتصادی است و رئیسجمهور هم دیروز در جلسه هیات دولت و پس از انتصاب همتی به ریاست بانک مرکزی تاکید کرد: دولت در روند تلاشهای خود برای خنثیسازی توطئه آمریکا، اگر لازم بداند نیروهای تازه نفسی را به مجموعه خود میافزاید.

با اینحال باید منتظر ماند و دید برخی مواضع و واکنشها نسبت به این اقدامات رئیسجمهور از جمله مواضع قهرگونه نوبخت، چه تاثیراتی بر روند این جابهجاییها خواهد گذاشت و به قول معروف، ناز نوبخت چقدر خریدار دارد.

تغییرات متوقف نشود

در همین حال محمدعلی وکیلی، عضو هیاترئیسه مجلس در گفتوگو با جامجم درباره تغییرات در تیم اقتصادی دولت و تاثیر آن در فضای عمومی جامعه گفت: اصلاحات در تیم اقتصادی دولت در شرایط فعلی یک گام مثبت تلقی میشود و البته در شرایط فعلی حس تغییرخواهی مردم که از مدتها پیش وجود داشت تنها در تیم اقتصادی خلاصه نمیشود بلکه جامعه آنچه که از تغییرات مطالبه دارد سطح فراتری از کابینه را دربر میگیرد. وی با اشاره به تصویب اصلاح قانون منع بهکارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تصویب چنین قانونی این پیام نمادین را القا میکند که اصل جوانگرایی باید مورد مطالبه قرار گیرد و تیم جوانی باید در سطوح مختلف مدیریتی بهکارگرفته شود. نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه بعد از اعلام تغییر رئیس کل بانک مرکزی، شاهد اثرات مثبت در بازار و فضای اقتصادی جامعه بودیم ابراز کرد: مهم آن است که دولت در حوزه پاسخگویی، کارآمدی خود را نشان دهد.

وکیلی تصریح کرد: امیدوارم که این تغییرات در همین حد متوقف نشود چون بخشهای اقتصادی حلقههای متعددی دارد و مردم منتظر ادامه روند اصلاح در این حلقهها هستند.

لاریجانی: از تغییرات در دولت استقبال میکنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با استقبال از تغییراتی که در دولت آغاز شده است گفت: برخی از مدیران در بخش های اجرایی باید تغییر می کردند حتی باید زودتر تغییرات انجام می شد تا نیروهای توانمند و با انگیزه کارها را انجام دهند.

به گزارش فارس، علی لاریجانی در مراسمی در قم افزود: از تغییراتی که در دولت آغاز شده استقبال میکنم به شرط اینکه افراد با برنامه و با فکر و با کار حرفهای سرکار بیایند، مجلس شورای اسلامی نیز از تغییرات خوب استقبال می کند.

وی اظهار داشت: در بخش هایی که می تواند برنامهریزی و ساماندهی اقتصادی کشور را شکل دهد، ضرورت دارد مردانی مسئولیت را برعهده بگیرند تا بتوانند خواستههای مقام معظم رهبری و مسئولان کشور را برای هدایت امور به درستی در زمان مناسب انجام دهند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: دشمنان در منطقه از نیروهای واپسگرا استفاده می کنند تا فشار روانی را بیشتر کنند؛ در هر صورت با اهداف دشمنان آشنا هستیم اما سوال این است که آیا جمهوری اسلامی و مسئولان نظام میتوانستند مانع اقدام آنان شوند؟ باید توجه کرد نظام جمهوری اسلامی همه راهها را برای جلوگیری از اقدامات دشمن انجام داد تا فشاری به مردم وارد نشود.

وی با اشاره به درخواست کشورهای اروپایی از ایران برای خارج نشدن از برجام افزود: جمهوری اسلامی ایران به این دلیل درخواست اروپاییها را رد نکرد که نمیخواستیم فضا تندتر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران تمامی راههای ممکن را رفت که موجودات موذی برای کشور گرفتاری ایجاد نکنند اما دشمنان به کارشکنیهای خود ادامه دادند.

حسین نیکپور - سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها