نتایج مطالعات جدید نشانه‌هایی از بالارفتن علائم بیش فعالی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد
کد خبر: ۱۱۵۵۲۱۵

براساس نتایج مطالعهای جدید بهنظر میرسد محققان میگویند استفاده زیاد و مداوم از شبکههای اجتماعی در میان نوجوانان با علائم کاهش توجه و اختلال بیش فعالی (ADHD) همراه است.

ماجرا از این قرار است که محققانی از دانشگاه کالیفرنیا از دادههای مربوط به یک نظرسنجی در سال 1394/ 2015 استفاده کردند تا رفتارها و عادات دیجیتالی بیش از 2500 نوجوان
15-16ساله را به مدت دو سال ارزیابی کنند. در ابتدای مطالعه طبق معیارهایی که در کتابچه «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی» وجود دارد، هیچیک از نوجوانان با داشتن علائم مربوط به بیش فعالی طبقهبندی نشدند.

در بیش فعالی که دقیقا میتوان آن را به صورت «کاهش توجه» توصیف کرد، مبتلایان به این اختلال به علت بیتوجهی، زمان زیادی برای کنترل تمرکز ذهن خود صرف میکنند. هر چند دشوار است که آمار دقیقی را ارائه کنیم اما تخمین زده میشود که حدود 7 درصد از کودکان چنین وضعی داشته باشند. البته تعداد کودکان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال رو به کاهش است و این احتمالا حاصل افزایش آگاهی افراد است. بیشتر تحقیقات تا به امروز عمدتا با تلویزیون و بازیهای ویدئویی انجام شده است که نتایج تحلیل و بررسی آن متفاوت است.

آدام لِوندال، روانشناس دانشگاه کالیفرنیا در این باره میگوید: این یکی از اولین مطالعاتی است که به رسانههای مدرن دیجیتال و خطر ابتلا به بیش فعالی پرداخته است. تقریبا نیمی از نوجوانان در این تحقیق اظهار داشتهاند که شبکه های اجتماعی خود را چند بار در روز بررسی میکنند و این شایعترین شکل فعالیت رسانهای است. فعالیتهای دیگر شامل ارسال پیامک، دیدن فیلم های ویدئویی یا گوش دادن به موسیقی آنلاین است.

حدود 50 نفر از از نوجوانان در هر یک از 14 نمونه مورد بررسی، غالبا در تمام طول روز مشغول بررسی رسانههای اجتماعی خود بودند. بهدنبال سنجشهایی که هر شش ماه انجام شد، تعداد بیشتری از نوجوانان، علائم مرتبط با بیش فعالی را نشان دادند که بهطور قابل توجهی با استفاده مکرر از شبکه های اجتماعی همبستگی داشت.

این به آن معنی نیست که استفاده از شبکه های اجتماعی این علائم را ایجاد میکنند یا اینکه نوجوانان این وضعیت را داشتهاند.

این روزها رسانههای دیجیتال برای جلب توجه مخاطب به روشهای جدید و رنگارنگی با هم رقابت میکنند، اما بیشتر ما آماده دریافت این همه اطلاعات در مغزمان نیستیم. معنی این تحقیق این نیست که پس ما باید استفاده از شبکههای اجتماعی را برای بچههایمان منع کنیم. اما لازم است نوجوانان یاد بگیرند که چطور زمان صرف شده در این شبکهها را مدیریت کنند. بویژه در مورد آنهایی که مستعد بیشفعالی هستند.

جِنی رادسکی، پزشک متخصص اطفال دانشگاه میشیگان میگوید: در هر حال اولویت در پرداختن به فعالیتهایی است که عملکرد اجرایی و تندرستی نوجوانان را ارتقا میدهد؛ مانند خواب، فعالیت بدنی، تکالیف درسی و اختصاصی و داشتن تعامل مثبت با خانواده و دوستان. اما در هر حال همه ما باید بیشتر مراقب مزایا و معایب سبک زندگی جدید بشر در تعامل با شبکههای اجتماعی باشیم. گفتنی است نتایج این تحقیق در نشریه علمی جاما (JAMA) منتشر شده است.

منبع: Science Alert

صدیقه سخندان

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها