مسئول تحریم‌ها علیه ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا، رئیس FATF شد

مامور مخصوص شیطان بزرگ در FATF

وزارت خزانه‌داری آمریکا که به گفته رهبر معظم انقلاب، اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران است، با گماردن یکی از افراد اصلی خود بر راس گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF، این نهاد ظاهرا چندملیتی را به ابزار جنگی خود علیه ایران تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۰۷۸

دهم اردیبهشت امسال، رهبر انقلاب در دیدار کارگران گفتند: «امروز آنچه مطرح است برای دشمنان ما، جنگ اقتصادی است. اتاق جنگ آمریکا علیه ما عبارت است از وزارت خزانهداری آمریکا که همان وزارت اقتصاد و داراییشان است؛ آنجا اتاق جنگ با ما است.»

دوم خردادماه امسال، نیز رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، مجددا درباره انتقال اتاق جنگ به خزانهداری آمریکا صحبت کردند و گفتند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانهداری؛ اتاق جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانهداری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند.»

با توجه به تذکرات رهبر انقلاب درباره انتقال اتاق جنگ علیه ایران به خزانهداری آمریکا، در روزهای اخیر اتفاقی در عرصه بینالملل رخ داده که اهمیت موضوع را دوچندان میکند.

مسئول مستقیم پیگیری اجرای تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران در وزارت خزانهداری ایالات متحده، رئیس گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF شده است؛ این خبری است که برای ایران اهمیتی فراتر از یک خبر دارد.

FATF از سوی کشورهای غربی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تشکیل شده است ولی مطابق با سلایق این کشورها خصوصا آمریکا در زمینه تعیین مصادیق تروریسم عمل میکند. پس از برجام که با عدمتحقق تعهد 1+5 برای رفع تحریمهای بانکی علیه ایران همراه بود، کشورهای اروپایی مدعی شدند علت عدمهمکاری بانکهای بزرگ این است که ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد. به این ترتیب از دو سال گذشته دولتهای یازدهم و دوازدهم به طور جدی به دنبال خروج ایران از لیست سیاه FATF بودهاند و بر همین اساس نیز سال 1395 علی طیبنیا وزیر اقتصاد وقت، تعهدنامهای با FATF به امضا رساند که در آن از طرف دولت ایران تعهداتی به FATF داده شد تا این گروه، ایران را از لیست سیاه خود خارج کند.

با انتشار محتویات تعهدات ایران به FATF، کارشناسان کشورمان نسبت به ماهیت استعماری FATF و مخاطرات تعهدات به این نهاد غربی هشدار دادند اما برخی مسئولان در دولت و مجلس قاطعانه به دنبال اجرای تعهدات ایران به FATF بودند و هستند. کارشناسان بارها اعلام کردند پذیرش تعهدات ایران به FATF، معنایی جز خودتحریمی ندارد، زیرا FATF اطلاعات مالی و بانکی تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ایران را در اختیار آمریکاییها قرار میدهد و این کار، اجرای تحریمها علیه ایران را ساده خواهد کرد و راه دور زدن تحریمهای بانکی را برای همیشه خواهد بست.

شاهد از غیب رسید

در شرایطی که آمریکا قرار است از دو هفته دیگر، دور جدید تحریمها علیه ایران را اجرا کند، برخی در داخل کشورمان به دنبال تصویب چهار لایحه مدنظر FATF هستند. هرچند در این دو سال تمام استدلالهای کارشناسان و منتقدان مورد بیتوجهی حامیان پیوستن ایران به FATF قرار گرفته است، اما در روزهای اخیر اتفاقی رخ داده که دیگر کسی نمیتواند منکر نقش FATF در اجرای تحریمهای آمریکا علیه ایران شود و آن اتفاق، انتصاب مسئول مستقیم اجرای تحریمهای ایران در خزانهداری آمریکا به عنوان رئیس FATF است.

مارشال بیلینگسلیا که اکنون دستیار وزیر خزانهداری آمریکا و رئیس دفتر تأمین مالی تروریسم و جرایم مالی است، مسئولیت مستقیم اجرای تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران را برعهده دارد؛ تحریمهایی که طی دو مرحله قرار است اواسط مرداد و اواسط آبان علیه ایران وضع و اجرا شود.

اما اینهمه اتفاقاتی نیست که ماهیت واقعی FATF را افشا میکند، نکته مهمتر آن که رئیس آمریکایی FATF در روزهای اخیر و در آستانه اجرای تحریمهای ایالات متحده علیه ایران، تحت عنوان سمتش در وزارت خزانهداری آمریکا به کشورهای تجاری شریک ایران سفر کرده تا آنها را نسبت به پیروی از تحریمها علیه کشورمان، قانع یا شاید هم مجبور سازد.

رئیس آمریکایی FATF در روزهای گذشته به هند و ترکیه سفر کرده و درباره روند اجرای تحریمهای آمریکا علیه ایران، مذاکره کرده است. بر اساس گزارش روزنامه ایندیاتایمز، هفته گذشته یک هیات آمریکایی به ریاست مارشال بیلینگسلیا به هندوستان سفر کرده تا مقامات و شرکتهای این کشور را به تحریم ایران مجاب کند. محور مذاکرات بیلینگسلیا با مقامات هندی، توقف واردات نفت این کشور از ایران بوده است. وی در این سفر با مقامات وزارت خارجه و وزارت اقتصاد هندوستان مذاکره کرده است. هندوستان جزو چهار واردکننده بزرگ نفت ایران است و آمریکا تلاش دارد این کشور را به صفر کردن واردات نفت از ایران مجاب سازد.

بیلینگسلیا پس از سفر به هندوستان به ترکیه (دیگر شریک تجاری ایران) رفته است. براساس گزارش روزنامه حریت ترکیه، هفته گذشته هیات آمریکایی به ریاست مارشال بیلینگسلیا برای اجرا شدن تحریمهای ایران وارد آنکارا شد. این هیات متشکل از مقامات وزارت خارجه و خزانهداری آمریکا در دیدار با مقامات ترکیه تلاش کردند آنها را به رعایت تحریمهای علیه ایران ترغیب کنند.

به نوشته حریت، بیلینگسلیا پس از دیدار با مقامات ترکیه درباره تحریمهای آمریکا علیه ایران در جمع خبرنگاران گفت: واشنگتن درباره پیامدهای خروج آمریکا از توافق هستهای با ایران روی اقتصاد ترکیه حساس است.

بیلینگسلیا در ادامه سخنانش با اعلام این که مهمترین دلیل سفر وی به ترکیه بحث درباره بدترین حامی تروریسم در جهان یعنی ایران است، افزود: آمریکا ارزیابیهایی درباره فعالیتهای مختلف ایران انجام داده که تهدید مستقیمی علیه آمریکا، ترکیه و دیگر متحدان ناتو است. ما درباره تأثیراتی که این موضوع میتواند بر اقتصاد ترکیه داشته باشد بسیار حساس هستیم، این چیزی بود که ما مذاکره کردیم. این مقام آمریکایی اضافه کرد: تحریمهای وزارت خزانهداری آمریکا بسیار فراگیر خواهد بود چون رفتار ایران بسیار نگرانکننده شده و خطر آغاز یک بحران در سرتاسر خاورمیانه را به وجود آورده است.

بنابراین ما احساس میکنیم که فشار اقتصادی شیوه مناسبی برای مقابله با این چالش بوده تا مانع از هرگونه محاسبات اشتباه شویم.

وی با بعید دانستن احتمال معافیت ترکیه از اجرای تحریمهای آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا مهلت 180 روزه را به این دلیل در نظر گرفت تا شرکتهای خارجی فرصت کافی برای توقف تجارت با ایران داشته باشند؛ اما شرکتهای ترکیهای باید بدانند که اگر به تجارت با ایران ادامه دهند، دیگر حق تجارت در بازار آمریکا یا استفاده از سیستم مالی آمریکا را نخواهند نداشت. رئیس FATF همچنین با اعلام آغاز تحریم تجارت طلا با ایران از هفتههای آینده، به ترکیه هشدار داد که تجارت طلا با ایران را متوقف کند. به نوشته حریت، این مقام آمریکایی با شرکتهای ترکیهای و مقامات وزارتخانههای خارجه، اقتصاد و بانک مرکزی ترکیه درباره چگونگی اجرای تحریمهای ایران مذاکره کرده است.

اعلام مخالفت با فروش هواپیما به ایران

مارشال بیلینگسلیا ده روز پیش نیز از مخالفت آمریکا با اجرای قراردادهای ایرباس و ای.تی.آر به ایران خبر داد.

به گزارش فلایت گلوبال، مارشال بیلینگسلیا اعلام کرد آمریکا به شرکتهای ایرباس و ای.تی.آر اجازه نخواهد داد قراردادهای خود را برای فروش هواپیما به ایران ادامه دهند. وی همچنین از فشار آمریکا برای جلوگیری از فروش قطعات هواپیما به ایران خبر داد.

وی دهم جولای (19تیرماه) با اعلام تحریم یک شرکت مالزیایی به علت همکاری با شرکت هواپیمایی ماهان ایران گفت: ماهان ایر در جهت منافع نیروی قدس سپاه ایران فعالیت میکند و شرکتهای غربی باید مراودات تجاری خود را با ماهان متوقف کنند. 6 ژوئن (16 خرداد) بیلینگسلیا با سفر به لتونی مقامات این کشور را تحت فشار قرار داد تا از فعالیتهای احتمالی بانک سرمایهگذاری اروپا در ایران جلوگیری کند. لازم به ذکر است یکی از پیشنهادات اروپا به ایران برای حفظ برجام، همکاری بانک سرمایهگذاری اروپا با ایران است.

اوایل سال 2018 نیز بیلینگسلیا سفری به لبنان داشت که هدف از آن را فشار به بیروت برای قطع ارتباطات حزبا... از سیستم بانکی لبنان اعلام کرد.

سفرها و مواضع مارشال بیلینگسلیا و مسئولیت مستقیم وی در پیگیری اجرای تحریمهای جدید آمریکا علیه کشورمان در شرایطی که او طی یک سال آینده ریاست FATF را نیز بر عهده دارد، نشاندهنده پیوند عمیق FATF با وزارت خزانهداری آمریکاست. شاید همین مساله کافی باشد تا نسبت به برنامه اقدام ارائهشده از سوی FATF به ایران، تردید داشته باشیم. منتقدان بارها هشدار دادهاند که اجرای کامل برنامه اقدام منجر به افزایش اثر تحریمهای مالی آمریکا علیه ایران خواهد شد.

با انتصاب این مقام آمریکایی به ریاست FATF دیگر تردیدی باقی نمیماند که FATF اطلاعات مالی ایران را در اختیار آمریکا قرار خواهد داد.

FATF تمام شده است

داوود محمدی، نماینده مردم تهران با اشاره به وضعیت لوایح مرتبط با FATF در مجلس به جامجم گفت: مساله لوایح FATF باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و باید توجه داشت که آمریکا از همه امکانات و توان خود برای تأثیر تحریمهای ظالمانه خود علیه ایران استفاده میکند.

نماینده مردم تهران افزود: باید توجه داشت که در روابط بینالملل دوست و دشمن دائمی نداریم، به همین دلیل در مباحث بینالملل باید توجه لازم را داشته باشیم. اکنون بحث FATF مطرح است و همانطور که مقام معظم رهبری در اینباره فرمودند باید از دستور کار مجلس خارج شود چون مقاصد پنهانی پشت آنهاست که میتواند آمریکاییها را به هدفشان برساند. محمدی با تاکید بر اینکه هیچوقت کشورهای غربی و اروپایی را حامی ایران نمیدانیم، گفت: اکنون مسئول تحریمهای ایران رئیس FATF شده و قطعا رفتارهایی را از خود نشان میدهد که به نفع ایران نیست. در اینجا باید نتیجه گرفت اگر عضو FATF شده بودیم تحریم علیه ایران بسیار آسان بود اما اکنون نیاز به رایزنی با کشورهای دیگر دارد.

گروه اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها