وزیر اطلاعات در صحن علنی مجلس:

هر بیماری را به اتاق عمل نمی‌فرستند

وزیر اطلاعات گفت: وزارتخانه متبوعش مسائل جناحی را در کار اطلاعاتی دخالت نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۱۵۴۸۰۵
هر بیماری را به اتاق عمل نمی‌فرستند

به گزارش جام جم آنلاین از خانه ملت، سید محمود علوی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 31 تیر) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی مطهری و 50 نماینده دیگر (یک فقره) مبنی بر اینکه در شرایط خاص فعلی که کشور در آستانه برگزاری دو انتخابات مهم است و کشور نیازمند به آرامش، امنیت و حضور حداکثری مشارکت مردم می‌باشد چرا تعداد زیادی از فعالان رسانه‌ای و مطبوعاتی و از جمله 12 کانال تلگرامی به صورت سوال برانگیز در شروع تعطیلات دستگیر شده‌اند از این رو مسئول دستگیری کیست و چرا وزرای مربوطه اقدامی در راستای شفاف سازی آن صورت نمی‌دهند و اقدامات وزرای مربوطه در این راستا چه بوده است، گفت: جای خوشحالی دارد که نمایندگان دغدغه امنیت شغلی فعالان فضای مجازی را دارند زیرا امنیت در این عرصه موجب امنیت ملی می‌شود.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه وزارت متبوعش با نگاه کارشناسی و حرفه‌ای به مسائل نگاه می‌کند، اظهار کرد: بر این اساس وزارتخانه از سایه انداختن تمایلات جناحی، عواطف دینی و قبیله‌ای و گرایش دینی بر مسائل کارشناسی جلوگیری می‌کند زیرا دخالت دادن چنین مسائلی می‌تواند حقیقت کار اطلاعاتی را دچار اشکال کرده و به انحراف بکشاند.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند اعمال مسائل جناحی در کار اطلاعاتی یک گناه است، تصریح کرد: بر این اساس وزارتخانه از اعمال مسائل جناحی خودداری می‌کند.

علوی با اشاره به اینکه دیدگاه فوق در خصوص فعالان فضای مجازی و مدیران کانال‌های تلگرامی نیز از سوی وزارتخانه اعلام شده است، افزود: وزارت اطلاعات رصد و پایش رسانه‌های مجازی را وظیفه می‌داند و در این راستا آگاهی‌بخشی و مدیریت هوشمند را در دستور کار قرار داده است.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه اقدام مذکور در همه کشورها انجام می‌شود و به عبارتی هیچ کشوری فضای مجازی را رها نمی‌کند، ادامه داد: بر این اساس چارچوب معقولی برای فضای مجازی مطرح می‌شود که این شیوه سبب خواهد شد از اصل موضوع غافل نشویم و با ریشه‌ها برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه اقدام مذکور از برخورد فیزیکی بهتر است، گفت: وزارتخانه بر اساس این مهم بر این باور است اقدامات حذفی و دستگیری بدون تذکر و هشدار قبلی چاره‌ساز نیست.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: بر این اساس افرادی که دانسته و ندانسته محتوایی را تولید و یا بازنشر داده‌اند که مخالف مسائل ملی باشد به آنها تذکر داده شده و بعد هشدار و اخطار سپس اقدام به برخورد سخت‌افزاری شده است.

علوی با اشاره به اینکه برخورد سخت افزارانه نسبت به فعالانه فضای مجازی و مدیران کانال‌های تلگرامی یک در هزار هم نمی‌شود، اظهار کرد: بر این اساس با مدیرانی که هم اکنون مورد سوال نمایندگان مجلس است نیز با رویه مذکور رفتار شده است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه وزارت اطلاعات برای مدیریت فضای مجازی چارچوب کارشناسانه را تنظیم کرده است، افزود: همچنین برخورد نرم‌افزارانه را به عنوان گزینه اول انتخاب کرده است.

وی گفت: زیرا اغلب کانال‌هایی که فعالیت‌هایی دارند ممکن است دانسته و یا ندانسته با منافع و مصالح ملی، امنیت و انسجام ملی مغایرت داشته باشند و زمانی که همکاران ما با آنها صحبت و دلسوزانه آنها را نصیحت می‌کنند با آغوش باز استقبال می‌کنند و درخواست دارند که در هر موردی که اقدامات آنها با منافع ملی کشور مغایرت داشته باشد، یادآوری شود.

علوی ادامه داد: تذکر یا هشدار و یادآوری به کسانی که در رفتارشان دانسته و یا ندانسته ممکن است با منافع ملی مغایرت داشته باشد هزینه آن برای نظام بسیار کمتر است بنابراین در ابتدا تذکر می‌دهیم و اگر تذکر تأثیر داشت تکرار و برگشت را در مدیریت کانال‌ها شاهد نبودیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: همکاران ما در ابتدا هشدار و اخطار را لحاظ کرده و در صورتی که هیچ کدام تأثیرگذار نباشد اقدام سخت‌افزاری را در دستور کار قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: هر بیماری را به اتاق عمل نمی‌فرستند بلکه تلاش می‌شود با قرص و آمپول وی را مداوا کنند سپس در نهایت به اتاق عمل می‌فرستند و پزشک حاذق پزشکی است که در قدم اول بیمار را به اتاق عمل نفرستد؛ اگر راهکارهای دیگر موثر نبود به ناچار بیمار را به اتاق عمل می‌فرستند بنابراین وزارت اطلاعات با این روش کار را دنبال کرده است چون هزینه کمتری برای نظام به همراه داشته است.

علوی در مورد عملکرد مدیران مورد بحث افزود: اگر در ابتدا به این افراد تذکر و هشدار داده شده بود و در صورت عدم نتیجه اقدام بعدی صورت می گرفت هزینه کمتری برای نظام داشت و این باور ما است، ما نمی‌توانیم با روش و سبک خود برای دستگاه‌های اطلاعاتی تکلیف روشن کنیم زیرا معتقد هستیم همکاران ما اگر رویکرد و کارکرد متفاوتی دارند به طور قطع دلایل کارشناسی مختص به خود را دارند و همیشه در برابر عملکرد خود اعلام آمادگی کردند که در هر مرجعی در این باره توضیح و پاسخ دهند.

وزیر اطلاعات گفت: تفاوت نظرات کارشناسی بین دستگاه‌های مختلف یک امر بدیهی و پذیرفته شده است بنابراین در جمع جامعه اطلاعاتی و به ویژه میان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه برنامه را بر اساس هم‌افزایی و همدلی مبتنی کردیم و از اینکه کارها در مسیر منازعات و رقابت‌های کاهنده قرار گیرد همواره اعتراض کردیم و تلاش کردیم که هم‌افزایی و همدلی را دنبال کنیم و در حال حاضر نیز در عمل از نشست و همفکری، هم‌اندیشی و تبادل نظر با یکدیگر بهره‌های زیادی برده‌ایم و نظام و امنیت ملی کشور از این رویه منتفع شده و آرامش را نیز به مردم هدیه کردیم.

وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری به دفعات از این همدلی ابراز خوشحالی کرده‌اند، ادامه داد: همچنین علاوه بر نشست‌هایی به صورت ماهانه در شورای هماهنگی جامعه اطلاعاتی و همچنین کمیسیون‌های مشترک دستگاه‌های اطلاعاتی بنده نیز با آقای طائب به صورت ماهانه جلساتی را برگزار و تبادل نظر صورت می‌گیرد بنابراین نسبت به گذشته به هم نزدیک‌تر شده‌ایم و همکاری‌های تنگاتنگ انجام می‌شود و امیدواریم با این رویکرد دغدغه نمایندگان سوال کننده نسبت به تکرار موارد اینچنین کاهش یابد و شاهد استقرار روشی خردمندانه‌تر، اخلاق‌مدارانه‌تر در موضوعات باشیم و ان‌شاء الله همدلی و همراهی ما با اطلاعات سپاه به استحکام بنیان امنیت کشور و آرامش مردم کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها