جام‌جم در گفت‌وگو با شهروندان از شرایط نامناسب مشهورترین خیابان پایتخت گزارش می‌دهد

جولانگاه موش‌ها

خیابان ولیعصر که روزگاری نماد زیبایی، طراوت و چنارهای سر به فلک کشیده بود این روزها به پاتوق موش‌های تنومندی تبدیل شده که حتی گربه‌ها نیز توان روبه‌رو شدن با آنها را ندارند.
کد خبر: ۱۱۵۴۶۶۳

چنارهای این خیابان کمنظیر نیز چادری از گرد و غبار بر سر کردهاند، مشخص است که حال چنارها نیز به خوبی گذشته نیست، دیگر نه از آن سرسبزی زمردین خبری است نه از آن کلاغ آوازخوان.

ازدحام و هیاهو جای آن همه طراوت و شورو حال را گرفته است. این روزها دیگر وقتی کسی قدم به ولیعصر میگذارد کمتر محو زیبایی آن میشود.

چند سالی است خیابان ولیعصر پاتوق موشها نیز شده است؛ موشهایی که دیگر موشهای کوچک مثل موشهای کتاب قصهها نیستند آنها دیگر از گربهها هم هراسی ندارند. موشهایی که روز به روز بزرگتر و زیادتر میشوند و چهره شهر را زشتتر میکنند.

کنار جویهای آب و سطلهای زباله از پاتوقهای اصلی این موشها و در واقع محل زندگی آنهاست.

عادت به دیدن موشها

آقای شفیعی که کارمند بوده و چند سالی است در یکی از ادارات جنب خیابان ولیعصر کار میکند، میگوید: در چهار سالی که اینجا کار میکنم، این موشها را میبینم، وضعیت در این سالها تغییری نکرده و من فکر نمیکنم جمعیت این موشها کمتر شده باشد.

او تاکید میکند: مسئولان باید فکری برای این موشها بکنند، چند سال دیگر این موشها هم آنقدر زیاد میشوند که دیگر نمیشود کنترلشان کرد، باید از همین الان به فکر بود، هر چند همین الان هم جمعیتشان کم نیست.

آقای شفیعی بینیاش را چینی میاندازد و ادامه میدهد: این موشها شرایط بهداشتی را بدتر میکنند و باعث آلودگی جامعه میشوند، هزارویک جور بیماری دارند.

آقای اسدی مغازهدار است. او میگوید هر صبح که مغازهاش را باز میکند و هر شب که مغازه را میبندد با چند تا از این موشهای چاق و چله روبهرو میشود، او با شوخی میگوید: هرچه گربههای این شهر لاغرتر و مردنیتر میشوند در عوض موشها جان میگیرند و بزرگتر میشوند.

آقای اسدی نیز همعقیده آقای شفیعی است و میگوید: وضعیت موشها در سالهای اخیر تغییر چندانی نکرده نه کم شده و نه زیاد.

او ادامه میدهد: البته نمیگویم وضعیت خوب است، باید رسیدگی شود، بههرحال این جانورها باعث میشوند چهره شهر نازیبا باشد، چندان مطلوب نیست همینطور در سطح شهر برای خودشان رها باشند و بچرخند، هزار ویک مساله ممکن است درست کنند، آن موقع هم دیگر کار از کار گذشته و نمیشود موضوع را جمع و جور
کرد. موشها تاکنون برای آقای اسدی دردسر درست نکردهاند، اما او همین که آنها را در جوی کنار خیابان و اطراف مغازهاش میبیند، ناراضی و ناراحت است و میگوید اگر در سطلهای زباله غذا نباشد که گربهها بخورند و کسی به گربهها غذا ندهد آنها از سر گرسنگی به این موشها حمله میکنند و آنها را از پا درمیآورند اما توجه بیش از حد مردم به گربهها و باقی مانده غذاهایی که در سطل زبالهها میریزند باعث شده گربهها به اصطلاح خودش بیغیرت شوند!

زباله نریزید

خانم رضایی که در خیابان ولیعصر زندگی میکند، از موشهای این خیابان سخت دلگیر است، میگوید، این موشها مدام اطراف درختها، جویها، سطلهای زباله و ... میپلکند.

به گفته خانم رضایی، مقصر اصلی حضور این موشها در خیابان ولیعصر خود مردم هستند که زبالههایشان را در خیابان میریزند، هرجا زباله بیشتری هست موشها هم آنجا بیشتر اتراق میکنند.

خانم رضایی میگوید: شهر ما خانه ماست، فقط در حد یک شعار مانده، مانند خیلی چیزهای دیگر که در حد شعار میماند! اگر شهر ما خانه ما بود اینگونه با آن رفتار میکردیم؟! ما شهرمان را با دستهای خودمان به نابودی میکشانیم و هر بلایی که میخواهیم سر آن میآوریم. بعد هم مدام شعارهای الکی میدهیم.

وی ادامه میدهد: به نظر من باید فرهنگسازی شود، باید مردم را آگاه کنند که زباله درست کردن و شهر را کثیف و آلوده کردن چه عواقبی دارد، باید به مردم بگویند این موشها چقدر میتوانند خطرناک باشند.

خانم رضایی میگوید: به نظر من هنوز بحث این موشها، برای مسئولان ما، به صورت یک موضوع جدی مطرح نیست و آنها اهمیت چندانی برای این مساله قائل نیستند، درواقع مشکلات جامعه ما و همین شهر تهران آنقدر زیاد است که چه کسی فرصت میکند، به خیابان ولیعصر و موشهایش فکر کند.

او میافزاید: مردم باید خودشان به فکر باشند، شهر و محل شان را تمیز نگه دارند، اگر نه طی سالهای آینده مساله موشهای ولیعصر نیز مانند آلودگی هوای تهران به معضلی تبدیل میشود که دیگر به سختی میتوان برای آن چارهای یافت، مساله نگرانکننده نیز همین است، که به جایی برسیم تا دیگر نتوانیم کاری انجام دهیم.

حرکت موشها برشی از عمق فاجعه زیرزمین پایتخت

عضو مجمع نمایندگان تهران، حرکت موشها در سطح تهران را فقط بخشی از جمعیت موشها در عمق زمین دانست و تاکید کرد شهرداری باید تا قبل از ایجاد بحران، ستادی در جهت رفع این معضل مهم زیستمحیطی تشکیل دهد.

فاطمه ذوالقدر در واکنش به انتشار خبری مبنی بر شناسایی 2270 منفذ موش در جنوب پایتخت افزود: در گذشته وجود حیوانات موذی از جمله موشها به بافت یا منطقه خاصی محدود میشد، اما در شرایط کنونی این حیوانات در سطح شهر از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب گسترده شده و در جویهای آب، کانالها و سایر بخشها وجود داشته و آزادانه رفت و آمد میکنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بیتردید وجود این تعداد موش در سطح شهر تهران معضل مهمی است که آسیبهای جدی محیط زیستی را به همراه دارد، کما اینکه در پی بروز هر حادثه طبیعی اعم از سیل یا زلزله با خروج موشها از این منافذ به بحران تبدیل شده و مشکلاتی را برای مردم به وجود میآورند، بنابراین باید به طور جدی برای از بین بردن آنها چارهاندیشی شود.

وی عنوان کرد: تاکنون سیاستهایی که برای معدومسازی این حیوانات موذی اتخاذ شده و روشهایی که بهکار گرفته شده، پاسخگو نبوده است، کما اینکه تنها در یک مقطع زمانی تعداد آنها کاهش پیدا کرده، اما بعد از مدتی تعداد زیادی از موشها مجدد در سطح شهر گسترش یافتند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: هماکنون شهرداری تهران باید برای رفع این معضل مهم زیست محیطی کمیتهای را تشکیل دهد که با بررسی نواقص موجود در برنامههای قبلی که برای از بین بردن این حیوانات موذی اجرا شده بود، به ارائه راهکاری سازنده بپردازد، چرا که ما تنها تعدادی از این موشها را که از منافذ خارج شدهاند، مشاهده میکنیم، و این در حالی است که جمعیت عظیمی از این حیوانات موذی زیرزمین زندگی میکنند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، تاکید کرد: این کمیته باید متشکل از متخصصانی باشد که بتوانند مشخص کنند چه تعداد از این موشها زیر زمین زندگی میکنند، همچنین راههای مبارزه با آنها را بررسی کند و با استفاده از روشهای نوین موفق در دنیا مانع از تداوم این مشکل شود تا در آینده این مورد هم به معضلات مهم تهران اضافه نشود.

زهرا مهدوی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها