گفت و گو با دکتر کریم امیری، سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت دامی سازمان دامپزشکی کشور

ویروسی که هاری می‌آورد

بیماری هاری از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۵۴۲۲۰

از دو راه مستقیم و غیرمستقیم که راه مستقیم، تماس با دام است. مثلا وقتی حیوان آلوده را صاحبش لمس میکند از طریق زخم روی دستش انتقال بیماری صورت میگیرد.

بیماری بهطور غیرمستقیم از طریق یک حشره، بند پا یا کنه منتقل میشود. البته مصرف فرآوردههای خوراکی دام مانند لبنیات غیرپاستوریزه حیوانات آلوده هم از راههای انتقال غیرمستقیم است.

بعد از انتقال ویروس هاری، بیمار با چه عوارضی مواجه میشود؟

معمولا همه حیوانات چه نشخوارکننده و چه حیوانات خونسرد، ویروس هاری دارند و انسان وقتی توسط حیوان گزیده میشود بعد از یک دوره کمون دو هفته تا چند ساله، ویروس خودش را به مغز میرساند و علائم بیماری ظاهر میشود. وقتی فرد مبتلا شد امکان درمان وجود ندارد و کشنده میشود. اگر فرد به مرکز درمانی مراجعه کند بیماری قابل پیشگیری است. این فرد باید واکسن و سرم درمانی بگیرد تا بهطور قطعی نجات یابد.

چرا بیماری تب مالت در حیوان با واکسیناسیون قابل کنترل است، اما در انسان اینگونه نیست؟

چون حیوان عمر کوتاهی دارد و دوام واکسن کوتاه است. برای دام دو سهبار واکسن کافی است، اما برای انسان باید واکسن تکرار شود و بر اثر تکرار واکسن، آلرژی در انسان ایجاد میشود. همچنین همه انسانها در معرض بیماری قرار ندارند و چون حیوان منشأ بیماری است بهتر است کنترل بر حیوانات باشد. برای تب کریمه کنگو واکسن ساخته نشده و در حال حاضر روی تولید واکسن ابولا کار میشود تا تولید شود.

واکسینه کردن سگ و گربه چه تاثیری دارد؟ آیا خرگوش در انتقال بیماری نقش دارد؟

سگ و گربه خانگی اگر واکسن زده باشند حتی اگر توسط حیوان هار گزیده شوند احتمال ابتلایشان کم است و اگر مبتلا شوند امکان انتقال به انسان هم کم است. خرگوش در انتقال برخی بیماریها میتواند نقش داشته باشد، چون خرگوش حامل برخی ویروسهاست. ولی اگر خرگوش را به دامپزشکی ببرند و معاینه شود و از تماس با مدفوع و ادرار خرگوش خودداری کنند از بروز بیماریهای خطرناک و امکان انتقال آنها پیشگیری میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها