مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید نه آمریکایی‌ها، نه روس‌ها و نه هیچ قدرت دیگری در جایگاهی نیست که بتواند درباره خروج مستشاران ایرانی از سوریه حرف بزند یا تصمیم بگیرد.
کد خبر: ۱۱۵۳۷۵۸
امیرعبداللهیان: خروج ایران از سوریه در دستور کار مذاکرات ترامپ-پوتین نیست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براین که مستشاران نظامی ایران به دعوت دولت رسمی سوریه در این کشور حضور دارند خاطرنشان کرد نه آمریکایی‌ها، نه روس‌ها و نه هیچ قدرت دیگری در جایگاهی نیست که بتواند درباره خروج مستشاران ایرانی از سوریه حرف بزند یا تصمیم بگیرد.

امیرعبداللهیان درباره حضور مستشاران نظامی ایرانی در سوریه گفت: مستشاران ایرانی که متخصص در زمینه مبارزه با تروریسم هستند به دعوت دولت و مسئولان سیاسی سوریه به ویژه شخص رئیس جمهور سوریه بشار اسد در این کشور حضور داشته و دارند. ما به مسئولان روس و همه کسانی که از حضور مستشاران نظامی ما در سوریه سخن می گویند گفته ایم که تصمیم گیری در این زمینه صرفا به تهران و دمشق مربوط می شود. ما به حضور در سوریه و حمایت از این کشور در مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد تا امنیت و صلح در سراسر سوریه برقرار شود.

امیرعبداللهیان درباره شایعه درخواست روسیه از ایران برای خروج از سوریه گفت: مقامات روس چنین شایعاتی را رد کردند و این مسئله جزء دستور کار مذاکرات روسای جمهور آمریکا و روسیه نیست. همانطور که قبلا گفتم ادامه حضور مستشاران ایرانی در سوریه به تصمیم آقای بشار اسد و دولت سوریه و همچنین مقامات ایرانی بستگی دارد. ما معتقدیم نه روس ها، نه آمریکایی ها و نه هیچ قدرت دیگری در جایگاهی نیست که درباره خروج مستشاران ایرانی از سوریه حرف بزند یا تصمیم بگیرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی که با شبکه الکوثر گفتگو کرده است، درباره تکاپوی صهیونیست ها برای جلوگیری از حضور ایران در جنوب سوریه گفت: در درجه نخست باید بدانیم دانشمندان هسته ای ما در عملیات جاسوس های رژیم صهیونیستی و اربابان آمریکایی آن ترور شدند. همچنین فراموش نمی کنیم مزدوران سازمان جاسوسی «موساد» از مرزهای کشورهای همسایه ایران عبور کردند تا ماموریت پلید خودرا اجرا کنند. علاوه بر این، فراموش نمی کنیم بسیاری از توطئه هایی که سازمانهای جاسوسی خارجی طراحی و مزدورانشان طراحی کردند توسط وزارت اطلاعات ایران و با تلاش سربازان گمنام کشف و خنثی شد. ما می دانیم موساد و رژیم صهیونیستی در پشت پرده این تلاش های تروریستی و اعزام گروه های تروریستی به داخل ایران قرار دارند. قابل قبول نیست که این رژیم به خودش اجازه دهد از خاک کشورهای همسایه ما برای فرستادن مزدورانش به داخل ایران برای اجرای عملیات تروریستی و تهدید امنیت ما استفاده کند سپس مسئله حضور یا عدم حضور مستشاران ایرانی را در برخی مناطق مرزی سوریه مطرح کند. جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از سوریه و دفاع از امنیت منطقه و تضمین امنیت ملی خود در هر مکانی که درباره آن بین مقامات آن کشور و مسئولان جمهوری اسلامی توافق شود حضور خواهد یافت حتی اگر رژیم صهیونیستی این حضور را برنتابد.

امیرعبداللهیان درباره شایعه گفتگوی ایران با رژیم صهیونیستی از طریق میانجی ها و همچنین گفتگوی ایران با آمریکا گفت: عده ای تصور می کنند ایران ممکن است مذاکراتی محرمانه با آمریکا یا روسیه یا اروپا یا هر طرف دیگری انجام دهد تا به عنوان میانجی بین ایران و رژیم نامشروع اسرائیل عمل کنند. این تصور از پایه غلط است. ببینید با گذشت چهار دهه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کشور ما همچنان هزینه این موضع ثابت خود را می پردازد که تاکید دارد جمهوری اسلامی رژیم اشغالگر فلسطین را به رسمیت نشناخته است و نخواهد شناخت.

وی افزود: اما در خصوص آمریکا ما در واقع معتقدیم اگر گفتگو با این کشور بر مبنای احترام متقابل باشد و آمریکایی ها به تعهداتی که می پذیرند عمل می کنند، ما با گفتگو با آنها مخالفت نمی کنیم. برخی کشورها در دوره های مختلف میانجی گفتگوی ما با آمریکا بودهاند و تازه ترین فرصتی که به آمریکایی ها داده شد تا بتوانند وارد گفتگو با تهران شوند، گفتگو درباره فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران بود... ما در این گفتگوها بارها تاکید کردیم اگر آمریکایی ها ثابت کنند به تعهداتشان پایبند هستند، مذاکرات هسته ای می تواند زمینه خوب و مثبتی به منظور ایجاد فضای مناسب برای عادی سازی روابط بین واشنگتن و تهران باشد. اما آمریکایی ها حتی پیش از به قدرت رسیدن ترامپ، یعنی در زمان ریاست جمهوری اوباما، نشان دادند برای گفتگو با تهران جدی نیستند. آمریکا پس از به قدرت رسیدن ترامپ هم ثابت کرد خواستار رابطه با ایران نیست. اکنون روابط دوکشور در بدترین شرایط و بیشترین بی اعتمادی متقابل قرار دارد و هر سیگنالی که آمریکا گاه و بیگاه برای ایران می فرستد با این پاسخ مواجه می شود که آمریکا غیرقابل اعتماد است و تا زمانی که مقامات آمریکایی چنین موضعی دارند، باب گفتگو بسته خواهد ماند.

امیرعبداللهیان در ادامه گفتگوی اختصاصی با شبکه الکوثر درباره بحران یمن نیز گفت: به نظر من یمن باتلاقی بود که رژیم صهیونیستی ایجاد کرد تا عربستان به عنوان کشوری اسلامی در آن غرق شود. لابی های صهیونیستی در آمریکا و غرب و حتی داخل اسرائیل منتظر فرصت برای برافروختن آتش جنگی جدید در منطقه بودند به ویژه که آنها تصور می کردند زیرساخت های سوریه نابود شده است و عراق با گذشت بیش از 15 سال از اشغال آن همچنان بی ثبات است و لبنان نیز با مشکلات خود دست و پنجه نرم می کند. آنها گمان می کردند اگر عربستان را در این باتلاق گرفتار کنند بر کل منطقه مسلط خواهند شد. هرچند عربستان خدمات زیادی به صهیونیست ها کرده است ولی این کشور هم باید به سوی تباهی و تجزیه پیش برود. آنها چنین توطئه ای را برای ایران و ترکیه و مصر هم تدارک دیده اند. سلمان و خانواده اش فریب خوردند و در باتلاق افتادند. به این ترتیب خانواده ملک سلمان به ابزار آمریکا و اسرائیل در جنگ یمن تبدیل شد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در جده که اوایل تجاوز عربستان به یمن برگزار شد به عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفتم حل مشکل یمن جز از طریق گفتگوی سیاسی امکان پذیر نیست و تجاوز نظامی به این کشور بی فایده خواهد بود. اما الجبیر که به تازگی وزیر خارجه شده بود با تکبری که در حاکمان سعودی سراغ داریم گفت: خواهی دید که ما انصارالله و حوثی ها را ظرف فقط سه هفته نابود می کنیم! من هم گفتم منتظر می مانیم تا ببینیم! اکنون مقاومت و پایداری ملت یمن در برابر تجاوز سعودی ها وارد چهارمین سال خود شده است... اروپایی ها و حتی آمریکایی ها بارها به مقامات سعودی گفته اند که بحران یمن راه حل نظامی ندارد ولی سعودی ها همچنان می گویند دو ماه دیگر به ما مهلت دهید تا حوثی ها و انصارالله را نابود کنیم!

امیرعبداللهیان با تاکید بر این که ایران خواستار پایان بحران در یمن و دیگر مناطق درگیری از طریق گفتگوی سیاسی است گفت: در واقع ما تلاش می کنیم هیچ اقدامی که موجب پیچیده تر شدن اوضاع در منطقه و تشدید درگیری ها می شود انجام ندهیم. اتهاماتی از این قبیل که ایران موشک به یمن می فرستد اساسا نادرست است زیرا ما باور نداریم که سرنوشت جنگ را راه حل های نظامی رقم می زند... ما معتقدیم اگر یمن امنیت خود را از دست بدهد یا عربستان یا امارات ناامن شوند، این ناامنی به سراسر منطقه گسترش پیدا خواهد کرد. از این رو ما راضی نبوده و نیستیم که هیچ یک از طرف های مناقشه در یمن چنین مسیری در پیش بگیرد بلکه راه حل سیاسی را تشویق و برای آن زمینه سازی می کنیم. ما بارها به مقامات سعودی و اماراتی گفته ایم تنها راه پایان دادن به بحران یمن گفتگوی سیاسی است و پیش از آن که آتش جنگ و درگیری در منطقه گسترش یابد باید به میز مذاکره بازگشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها