پزشکان برای برخی تیک‌های عصبی، درمان‌های طبیعی را توصیه می‌کنند‌. از آنجا که استرس در ایجاد و تداوم تیک نقش دارد، درمان‌های طبیعی شامل کاهش استرس در زندگی فرد می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۵۱۶۰۷

از جمله اقدامات و فعالیتهای کاهشدهنده استرس میتوان به ورزشهای سبک، بازیهای خلاقانه، یوگا و مدیتیشن اشاره کرد. همچنین استراحت کافی و خواب کامل شبانه برای رفع استرس از اهمیت زیادی برخوردار است.

البته اغلب تیکهای صورت، موقت بوده و نیازی به درمان ندارند و با گذر زمان خود از بین میروند. اما در صورتی که تیکها بیش از یکسال طول بکشد یا شدید و مداوم بوده و عضلات زیادی را درگیر کند مراجعه به پزشک برای دریافت درمان مناسب توصیه میشود.

درمان تیکهای عصبی صورت بسته به نوع و شدت تیک متفاوت است. بسیاری از تیکها از جمله تیکهای گذرا بدون مداخله با گذر زمان از بین میروند. اما تیکهایی که در عملکرد فرد و زندگی او اختلال ایجاد میکنند ممکن است به درمانهای جدیتر نیاز پیدا کنند.

این درمانها شامل موارد زیر میشوند:

درمان دارویی: داروهای تجویزی برای درمان تیکهای عصبی شامل داروهای ضد اضطراب، ضد روان پریشی و مسدود کنندههای دوپامین میشود. در موارد تکرار تیکها پزشک ممکن است تزریق بوتاکس را توصیه کند تا به این وسیله عضلات صورت تا چند ماه فلج شده و از بازگشت تیکها به صورت جلوگیری کند.

روان درمانی: اصلاحات رفتاری و تکنیکهای ترک عادت میتواند در از
بین بردن این تیکها موثر واقع شود. در این روش فرد تشویق میشود تا هنگامی که تیک اتفاق میافتد به جای تیک، رفتار دیگری را جایگزین کند.

جراحی: یکی از این عملهای جراحی تحریک عمقی مغز (DBS) نامیده میشود. برخی دانشمندان بر این باورند که با اعمال الکترودها در مغز، جریان الکتریکی میتواند به بخشهای خاصی از مغز برسد که ممکن است به تنظیم امواج مغزی و کاهش تیکها کمک کند./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها