آیا ملک سلمان واقعا عقاید خود را تغییر داده است یا هدف دیگری در پس لغو این محدودیت وجود دارد
کد خبر: ۱۱۴۹۸۴۱

روز یکشنبه بالاخره تصمیم مقامات عربستانی مبنی بر برداشته شدن ممنوعیت عجیب رانندگی زنان در عربستان اجرایی شد.

کاربران زیادی در رسانههای اجتماعی با استفاده از هشتگهایی چون «زنان سعودی رانندگی میکنند» و «بله شما میتوانید» به استقبال این اتفاق رفتند. از اولین لحظات نیمه شب یکشنبه بعضی زنان سعودی فیلم و تصاویر خود را در حالی که به دل جاده میزدند منتشر کردند.

همچنین زنانی دیگر تصاویر گواهینامههای خود منتشر کردند.

اما در کنار واکنشهای مثبت، واکنشهای محتاطانه و منفی زیادی نیز به لغو این محدودیت وجود داشت. تعدادی از کاربران با انتقاد از در بوق و کرنا کردن لغو این محدودیت نوشتند برداشته شدن محدودیت رانندگی زنان خود گواه عقب ماندگی شدید عربستان است.

یک کاربر نوشت: «خوشحالم که زنان عربستانی بالاخره به یکی از حقوق ابتدایی خود دست یافتند. امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند.» لازم به ذکر است که عربستان تنها کشوری در جهان بود که در آن زنان حق رانندگی نداشتند.

کاربر دیگری نوشت: «رژیم سعودی هنوز زنانی که برای تغییر واقعی تلاش میکنند را مجازات میکند. تا پایان نبرد زنان عربستان برای رسیدن به حقوق کامل شهروندی هنوز خیلی مانده است.» عده دیگری نیز از دستگیری مدافعان حقوق زنان انتقاد کردند.

چند روز قبل از برداشته شدن این محدودیت، عربستان تعدادی از فعالان حقوق زنان که برای لغو این ممنوعیت تلاش کرده بودند را دستگیر و به اتهام تهدید امنیت عربستان زندانی کرد.

منال الشریف، یک فعال حقوق زنان سعودی که مقیم استرالیا است، در توییتی ایجاد یک کمپین جدید به نام Miles4Freedom#به معنی «مایلها برای آزادی» را اعلام کرد که هدف از آن آزاد شدن زنان عربستانی دستگیر شده و پایان کفالت مردان سعودی بر زنان است. براساس این طرح، زنان عربستانی تعداد مایلهایی که رانندگی میکنند را با یک عکس ثبت و در توییتر منتشر میکنند تا اعتراض خود را نشان دهند.

زنان سعودی برای انجام کوچکترین کارها از جمله تحصیل و خروج از منزل نیاز به اجازه مردان خانواده خود دارند. یک کاربر با اشاره به ماجرای مجازات سخت 47 زن عربستانی در ریاض در سال 1990 توسط فرماندار وقت این شهر سلمان بن عبدالعزیز به جرم شرکت در اعتراضات ضد ممنوعیت رانندگی زنان نوشت: «آیا ملک سلمان واقعا عقاید خود را تغییر داده است یا هدف دیگری در پس لغو این محدودیت وجود دارد که وی را ناگزیر به انجام آن کرده است؟»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها