عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دولت انتظار می رود چاره اندیشی در مورد گرانی های اخیر داشته باشد تاکید کرد که تیم اقتصادی قوه مجریه متاسفانه هیچ اقدام اساسی و جدی را تا این لحظه صورت نداده است.
کد خبر: ۱۱۴۹۵۹۸
تحریم ها صرفا بهانه ای برای عدم مدیریت صحیح گرانی هاست/ کار از دست تیم اقتصادی دولت در رفته

حسین سبحانی نیا نماینده پیشین نیشابور در مجلس نهم شورای اسلامی شرایط اقتصادی اقشار آسیب پذیررا شکننده دانست و یاد آور شد که بنظر می رسد عزم جدی در دولت و مجلس برای حل این مشکل وجود ندارد چون تمامی اقدامات و مراودات دو قوه با مناسبات سیاسی دنبال می شود. این کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با جام جم به سوالاتمان پیرامون مسایل اقتصادی کشور پاسخ داده که می خوانید.

اقدامات دولت دوازدهم برای مقابله با گرانی های اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

بحث گرانی از مباحث جدی امروز مردم است که دولت باید چاره اندیشی برای نیازهای مردم وکالاهای مورد احتیاج خانواده ها داشته باشد.

بحث گرانی دلار ، ارز و سکه اگر چه به ظاهر مربوط به یک قشر خاص می تواند باشد ولی آثاری که از خود به جای می گذارد دامن گیر عموم مردم شده و قشر آسیب پذیر و افرادی را که درآمد های ثابت دارند را به شدت تحت شعاع قرار داده است.

طبعا در این موقعیت از دولت انتظار می رود چاره اندیشی داشته و تیم اقتصادی قوه مجریه اقدامات مهمی را پیش بینی کند، ولی متاسفانه شاهدیم که هیچ اقدام اساسی و جدی صورت نگرفته است.

فکر می کنم سر رشته کار از دست تیم اقتصادی دولت در رفته و منتظر است که دیگران راه حل هایی را ارائه بدهند و گرنه می توانستند در این مدت کارهای خوبی را انجام دهند.

شرایط فعلی وضعیت نا مطلوبی است و نمایندگان مجلس هم قطعا به این روند معترض و پیگر هستند ولی بنظر می رسد عزم جدی در دولت و مجلس وجود ندارد چون تمامی اقدامات و مراودات دو قوه هم اکنون با مناسبات سیاسی دنبال می شود.

مجلس برای اینکه بتواند کار اساسی انجام دهد و یا تیم اقتصادی را تغییر دهد تنها حرف می زند و عملا اقدامی که سود آن عاید مردم شود صورت نمی گیرد. البته فکر می کنم این وضعیت پایدار نخواهد بود و باید اقدام جدی از طرف دولت و تصمیم گیران انجام شود چون ادامه این روند تا چند وقت دیگر اصلا قابل کنترل نیست.

دولت در التهابات اخیر اقتصادی بحث تحریم ها را پیش می کشد آیا وضعیت به گونه ای است که شرایط بازار بر هم ریخته شود؟

دولت وقتی اصل و سر رشته کاراز دستش در رفته توجیهاتی را ولو حداقلی انجام می دهد ،بحث تحریم ها یک توجیه است چون بسیاری از کالاهایی که وارد کشور می شود با دلار های مناسب و ارزانتر ،از قبل ثبت سفارش شده ،اما دولت نتوانسته کالا هایی که با دلار قبلی وارد شده سرو سامان بدهد تا از این ناحیه فشار بر مردم وارد نشود.

هنوز تحریم های جدید اثر ندارد و ترامپ زمان زیادی نیست که از برجام بیرون آمده فلذا این تحریم ها در یک بازه زمانی کوتاه ظاهر نمی شود اما چه شده که این اتفاقات رقم خورده باید گفت بی تدبیری منجر شده که اقدام عملی وجدی را مشاهده نکنیم.

قیمت دلار را 4200 را مطرح کردند ولی می بینیم دلار 7200 تومان تا 8 هزار تومان در بازار به فروش می رسد لذا این اختلاف قیمت از داخل سیستم است و تاثیرات نادرستی از خود برجامعه گذاشته است.

مجلس در برابر گرانی ها چه نقشی دارد و آیا به ادعای برخی دستش بسته است؟

مجلس ابزارهای مختلف نظارتی از قبیل تذکر، استیضاح، سوال و تحقیق و تفحص دارد و در نطق های نمایندگان می تواند صدای اعتراض مردم را بیان کرد ولی بنظر می رسد برخی نمایندگان محافظه کاری می کنند و ملاحظات سیاسی را در تصمیم گیری های خود دخالت می دهند و گرنه کدام نماینده است که از حوزه انتخابیه و موکلینش بی خبر باشد و فشارهای اقتصادی که در زندگی تاثیرات بدی برجا گذاشته را مطلع نباشد.

مردم چشم امیدشان به نمایندگانشان است چون دسترسی به دولتمردان و مسئولین اجرایی ندارند لذا مجلس باید پیگیری جدی داشته و حداقل برخورد را در مورد استیضاح یک وزیر ناتوان داشته باشد،ولی می بینیم مسایل جناحی و سیاسی دخیل می شود و نماینده وظیفه شرعی که دارد انجام نمی دهد و در استیضاح، تذکرات و تحقیق و تفحص ها نگاه ها به سمت کسانی است که بیشترین حمایت ها را از نمایندگان دارند ،لذا این ملاحظات مانع می شود که نماینده به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کند و در نتیجه ابزاری که در اختیار دارد به هیچ دردی نمی خورد و بی اثر است.

ادامه روند گرانی های اخیر می تواند چه تاثیری بر کشور و مردم داشته باشد؟

گرانی ها برای مردم غیر قابل تحمل است و فشار هر چه به قشر ضعیف جامعه وارد شود عوارض اجتماعی بیشتری به دنبال دارد. وقتی به طبقه کارگر و ضعیف جامعه که حامیان همیشگی انقلاب و نظام هستند فشار وارد شود خدای ناخواسته جدایی انها از انقلاب بوجود می اید و جای نگرانی برای همه دارد لذا کار نباید به اینجا بکشد و باید هر چه سریعتر تدابیری صورت گیرد تا مساله حل شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها