به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر حسینی

وداع با پدر «اخلاق در خانواده »

همه ما در طول روز بارها با واژه اخلاق رو‌به‌رو می‌شویم. فرقی نمی‌کند کجا هستیم در محل کار، خیابان، خرید و‌‌... فقط کافی است اندکی اشتباه کنیم و آن وقت است که پای اخلاق به وسط می‌آید. بنابراین این واژه شاید به ظاهر ساده باشد، اما معنای بسیار عمیق و گسترده‌ای دارد و همین باعث شده رسانه ملی از ابتدای انقلاب تا به امروز در قالب برنامه‌های مختلف و بهره بردن از ساختارهای متفاوت به این مفهوم از زوایای مختلف نگاه کرده و آن را مورد بررسی قرار بدهد و در یک کلام به شکل زیر پوستی آن را در جامعه نهادینه کرده و در میان مردم جامعه ترویج بدهد.
کد خبر: ۱۱۴۹۱۶۳

بنابراین وقتی از مخاطبان دیروز رسانه ملی که در دهه شصت کودک یا بزرگسال بودند و حالا سن و سالی را گذرانده اند و روزگار خطوطی را بر پیشانیشان انداخته است میپرسند اولین برنامهای که با محوریت اخلاق از تلویزیون پخش شده را نام ببرید؟ بدون شک همه اسم برنامه اخلاق در خانواده را میبرنند و بعد از آن نام حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر حسینی را خواهند گفت که دار فانی را وداع گفته است.

حجتالاسلام و المسلمین سیدعلیاکبر حسینی استاد اخلاق، مولف و از اساتید حوزه و دانشگاه بود که مردم او را با نام «حسینی اخلاق در خانواده» میشناختند، چرا که وی در دهه ۶۰ مجری برنامه پرطرفداری بود که از شبکه یک صدا و سیمای پخش میشد و به مسائل و مشکلات خانوادهها میپرداخت.

گفتوگوی خودمانی

یکی از حسنهای این برنامه، زبان شیوای
حجت الاسلام حسینی بود. او با اینکه قبل از این برنامه اجرای تلویزیونی نداشت، اما توانست در اولین قسمت از برنامه اخلاق در خانواده با دوربین تلویزیون مانوس شود و خیلی صمیمانه با مردم درباره ابعاد مختلف اخلاق به صحبت بنشیند. طوری که قاب شیشهای جعبه جادویی حائل میان او و مردم نبود. انگار که مردم رو به روی او نشستهاند و مشغول گفتوگوی خودمانی با او هستند.

با توجه به اینکه در آن مقطع زمانی برنامهها بویژه برنامههای گفتوگو محور خشک و جدی بود، اما حجتالاسلام حسینی این تابو را شکسته بود و با زبان نرم و همچون یک پدر مهربان با مردم حرف میزد. ضمن اینکه او به گونهای صحبت میکرد که مردم احساس نکنند او فقط در منصب قضاوت نشسته و فقط یک قاضی هست، بلکه مثل یک پدر مهربان درباره مفاهیم مختلف اخلاق و اینکه بی اخلاقی منجر به چه عواقبی میشود، با زن و مردی که بیننده برنامه هستند به صحبت مینشست و الحق که راه حلهای درست و شفاف او هم کارساز زندگیها میشد و حتی زوجهایی که زندگیهایی که در شرف جدایی بود، مشکلات شان را در قالب نامه برای او مینوشتند و به برنامه پست میشد و حجت الاسلام حسینی درباره آن توضیح میداد و نکات لازم را برای بر طرف شدن مشکل به زوجین میگفت و همین باعث میشد تا مانع جدایی آنها شود.

چهره متبسم حاج آقا حسینی

نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا درباره ویژگیهای برنامه اخلاق در خانواده و دلایل شهره شدن آن در میان مردم به جامجم گفت: در آن مقطع من کودک بودم، اما پدر و مادرم بیننده این برنامه بودند. تصویری که از این برنامه در ذهن من ماندگار شده، صدای گرم و چهره متبسم حاج آقا حسینی است که در میان مردم به عنوان آقای اخلاق در خانواده شهره شده بود.

این مجری با اشاره به ویژگیهای حجت الاسلام حسینی ادامه داد: یکی از حسنهای ایشان، بیان مباحث نو و بدیع در حوزه اخلاق بود. در واقع ایشان با اشراف و شناخت بسیار زیادی که به این حوزه داشتند، خیلی شیرین و با صدای گرم و بیان رسا به مردم توضیح میدادند و همین باعث شده بود تا برنامه اخلاق در خانواده در میان مردم معروف شود و مردم با علاقه هر هفته پای مباحث اخلاقی ایشان در حوزه خانواده بنشینند و یاد بگیرند.

شریعتی عنوان کرد: از همه مهمتر این بود که او دلسوزانه و با حس پدرانه در این برنامه صحبت میکرد و همین باعث شده بود تا نفوذ کلامش بر مردم زیاد باشد. گرچه من در آن سالها کودک بودم، اما خاطرات خوبی از این برنامه در ذهنم باقی مانده است.

وی افزود: ایشان کارشناس خبرهای در مباحث اخلاقی بود و همین باعث شد تا در دل و قلب مردم جا باز کند. از سوی دیگر حجت الاسلام حسینی پیشقدم در عرصه تبلیغ در رسانه بود و اجرای همراه با تبسم و پختگی او باعث شده بود تا مفاهیم برنامه اخلاق در خانواده اثرگذار باشد و مردم با راهنمایی او بتوانند در این باره سیراب شوند. وقتی خبر درگذشت ایشان را شنیدم خیلی متاثر شدم. او سید خوشاخلاق و خوشسیمای خانواده رسانه ملی بود. خداوند او را رحمت کند و مهمان سفره اهل بیت(ع) شود.

این مجری در پایان گفت: انشاءا... چهرههای جدید جای خالی ایشان را پرکنند. واقعاً خبر فوت ایشان دردناک و تلخ بود.

هستی شایانمهر
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها