در طول سال بویژه در ایام امتحانات و کنکور مصرف قرص «ریتالین» در میان دانش‌آموزان و دانشجویان افزایش می‌یابد و برخی برای این‌که بیدار بمانند و بتوانند شب امتحان درس بخوانند از این قرص استفاده و تصور می‌کنند مصرف آن برای چند مرتبه نمی‌تواند آسیب‌زا باشد، در حالی که کارشناسان حوزه اجتماعی معتقدند قرص‌هایی چون ریتالین و ترامادول دروازه ورود به اعتیاد است.
کد خبر: ۱۱۴۷۲۰۴

تهیه قرصی چون ریتالین برای دانشآموزان سخت نیست و علی رغم محدودیتهایی که در داروخانهها مبنی بر عدم ارائه دارو بدون دفترچه و تجویز پزشک وجود دارد باز هم برخی دانشآموزان به عنوان سرگروه اقدام به تهیه این قرصها کرده و آن را با قیمتهای متفاوتی از هفت تا 15 هزار تومان به دانشآموزان دیگر میفروشند؛ به نظر میرسد بهرغم تلاشهای صورت گرفته هنوز ضعفهای نظارتی در حوزه توزیع دارو و کنترل بازار سیاه فروش قرصهایی چون ریتالین و ترامادول پابرجاست؛ هرچند در این میان جای خالی اطلاع رسانی و آگاهیدهی به خانوادهها و دانش آموزان نیز به شدت احساس میشود.

نادر منصورکیایی، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی در اینباره هشدار میدهد: گرایش به این داروها، سهدلیل شایع دارد؛ اول در زمان امتحانات و کنکور و با هدف تمرکز، آرامش و تقویت حافظه، دوم به عنوان راهکاری برای رهایی از اختلالهای مرتبط با بهداشت روان مانند اضطراب، افسردگی، نقص توجه و سوم بهعنوان یک رفتار مخاطرهآمیز که در واقع همراه با سایر رفتارها و موقعیتهای مخاطرهآمیز استفاده شده و روی میدهد. در عین حال توصیه میشود در فصل امتحانات و کنکور، مراقبت بیشتری داشته باشند.

شواهد نشان میدهد متاسفانه از این داروها و قرص ها در مواردی برای سوءمصرف و به عنوان یکی از ابزارهای آسیب به خود، توسط کودکان و نوجوانان استفاده شده است. ریتالین، جزو داروهایی است که باید با تجویز پزشک و روانپزشک مصرف شود، چون در صورت عدمرعایت دوز مصرف و در صورت استمرار مصرف خودسرانه، موجب وابستگی و عوارض زیانبار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها