راهپیمایی روز قدس امسال با پوشش وسیع رسانه‌ای در ایران و برخی کشورهای عربی منطقه همراه بود. اما دیگر رسانه‌های بین‌المللی این رخداد را چگونه پوشش دادند؟
کد خبر: ۱۱۴۶۴۶۴

تظاهراتی صرفا ایرانی!

از معدود رسانههای بزرگ بینالمللی که به راهپیمایی روز قدس پرداختند میتوان به آسوشیتدپرس اشاره کرد که چند خبر کوتاه از این تظاهرات در ایران، عراق، فلسطین و سوریه منتشر کرد؛ اما بررسی محتوای اخبار منتشر شده از سوی این خبرگزاری نشان میدهد که آسوشیتدپرس کوشیده تا این راهپیمایی را رخدادی کاملا ایرانی معرفی کند و مهمتر از آن، دلیل شکلگیری آن را «دعوای ایران و غرب» و نه حمایت اصولی ایران و مسلمانان از مظلومان فلسطین، بداند. برای مثال در خبر مربوط به روز قدس عراق آمده است: «هزاران شبهنظامی شیعه تحت حمایت ایران برای بزرگداشت روز اورشلیم در یک خیابان اصلی بغداد تظاهرات کردند.»

جالب اینکه آسوشیتدپرس حتی از اشاره به نام اصلی این رخداد یعنی «روز جهانی قدس» خودداری میکند تا احیانا حقوق فلسطینیان بر شهر قدس مشروع پنداشته نشود. همچنین با به کار بردن عباراتی چون «شبهنظامی» و «تحت حمایت ایران»، تلاش شده این تظاهرات نه یک تظاهرات مردمی و خودجوش، بلکه تظاهراتی سازماندهی شده توسط ایران توصیف شود.

همین رویکرد در پوشش خبر توسط دیگر خبرگزاریهای بزرگ غربی یعنی خبرگزاری فرانسه و رویترز به چشم میخورد. خبرگزاری فرانسه در گزارش کوتاهی در خصوص روز قدس، آن را با تشدید تنشها بین ایران و آمریکا مرتبط کرده و مینویسد: «ایران مراسم سالانه اعتراض به اسرائیل را جمعه برگزار کرد تا بیاعتنایی خود به فشار فزاینده آمریکا و دوستان منطقهای آن را نشان دهد.» خبرگزاری انگلیسی رویترز از پوشش مستقیم این رخداد جهانی خودداری کرده و صرفا سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز قدس را خبری کرده است.

یک اتفاق عجیب

اما جالبتر و تاسفبرانگیزتر، بایکوت روز قدس توسط برخی رسانههای منطقه است. جدا از رسانههای وابسته به عربستان، حتی رسانههای قطری و ترکی نیز که ادعای حمایت از فلسطینیها را دارند هم از پوشش اخبار مربوط به روز قدس خودداری کردند. برای مثال شبکه قطری الجزیره و خبرگزاری آناتولی ترکیه تا جمعه بعدازظهر هیچ خبری از این رخداد منتشر نکردند. خبرگزاری آناتولی حتی به برگزاری راهپیمایی روز قدس در فلسطین هم اشاره نکرد و با سانسور آن، تنها خبر حضور مردم در مسجدالاقصی برای اقامه آخرین نماز جمعه ماه رمضان را منتشر کرد.

«بازیچه ایران نشوید!»

اما درک چرایی پوشش تحریف شده این تظاهرات توسط رسانه های غربی زمانی آسانتر می شود که تلاشهای اسرائیل برای بی تاثیر کردن این تظاهرات و جلوگیری از انجام آن را مرور کنیم. برای مثال مرکز یهودی «سایمون ویزنتال» از شهردار برلین خواسته است جلوی برگزاری این تظاهرات را که برای روز شنبه برنامه ریزی شده بگیرد. در انگلیس نیز سازمانی به نام «فدراسیون صهیونیست» تظاهراتی بر ضد تظاهرات روز قدس برگزار کرده است. اما جالب تر از همه این که، ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلامیههایی را در مرز غزه پخش کرد که در آنها ضمن هشدار نسبت به شرکت در راهپیمایی روز قدس، نوشته شده بود: «اجازه ندهید حماس شما را تبدیل به ابزاری برای پیشبرد دستور کار تنگنظرانه خود کند. ایران شیعه در پس این دستور کار قرار دارد.»

به نظر می رسد علت نگرانی اسرائیلیها و غربیها و تلاش فزاینده آنها برای تخریب چهره ایران به محبوبیت فزاینده ایران در سطح منطقه به دلیل حمایت قاطع و بی چون و چرا از فلسطین باز می گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها