ماه رمضان در بین هموطنان هرمزگانی به ماه برکت معروف است و معتقدند منشاء هر نوع درآمد و افزایش رزق و روزی یک سال در ماه رمضان رقم می‌خورد. ماه برکت در هرمزگان مثل سایر نقاط کشور با آیین‌های سنتی و مذهبی ویژه‌ای همراه است. رفتن به نقاط مرتفع برای دیدن هلال ماه رمضان در شب آخر شعبان و نواختن دهل در کوچه‌ها در شب اول رمضان برای اعلام رسیدن آن، از قدیمی ترین رسوم مردم این خطه جنوبی کشورمان بوده است.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۱۸

غبارروبی مساجد که در گذشته قبل از شروع ماه رمضان و توسط زنان هرمزگانی انجام میشد هم یکی دیگر از رسوم این خطه بوده است که البته هماکنون هم پابرجاست با این تفاوت که مردان و جوانان کار غباروبی را انجام میدهند. مردم هرمزگان از هجدهم تا بیستوسوم رمضان به مساجد میروند و مراسم نوحهخوانی و عزاداری و شبهای احیاء را برگزار میکنند. و اما مراسم وداع با رمضان از دیگر آدابی است که اهل سنت از هفدهم رمضان برگزار میکردند. در این ایام مردان اهل سنت در مسجد جمع میشدند و اشعاری را با مضمون خداحافظی با ماه رمضان به صورت جمع خوانی پس از نماز عشاء میخواندند.

در هرمزگان همچنین از شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان به مدت 9 شب، مراسم ختم قرآن و فاتحه برای اموات برگزار میشود، این رسم یک سابقه دیرینه در نزد هرمزگانیها دارد و مردم هرمزگان معتقدند که اموات آنها در ماه رمضان چشمانتظار هستند و این مناسبت نوعی احترام به اموات است. در شهرستان جاسک نیز اهل سنت شش روز آخر ماه رمضان بعد از نماز تراویح دعا میخوانند و کمکم از رمضان خداحافظی میکنند و برای کمک به خانه فقرا میروند.

یکی از زیباترین مراسم هرمزگانیها و جلوههای میهمانی در ماه رمضان مربوط به مردم جزیره قشم است؛ سفرههای فراهم آمده از دست پخت زنان خانهدار با غذاهای محلی و خوراکیهای خوش عطر و طعم که بر دست مردان و زنان به سوی مساجد حمل میشوند.

در ۱۹ ماه مبارک رمضان، مراسم علم شمشیری که از قدمت نهصد ساله برخوردار است هم در قشم برگزار میشود این مراسم نشان از آن دارد که شیعه از دیرباز در جزیره قشم سکونت داشته و شیعیان قشمی جزو اولین کسانی هستند که ساختار شهری قشم را به وجود آوردهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها