سالهاست که خودروهای شاسی بلند به محبوب ترین کلاس خودرو در ایران تبدیل شده اند و در این میان خودروسازان و واردکنندگان این خودروها نیز این موضوع را به خوبی درک کرده اند، بطوریکه که همواره در سبد محصولات هر برند، چند خودروی شاسی بلند در صدر قراردارد.
کد خبر: ۱۱۴۵۵۰۹
مثلث هایما s7 و تیگو5 و تیگو7، کدامیک؟

خودروسازان چینی نیز دریافت خوبی از بازار داشته و مسیر را درست تشخیص داده اند بطوریکه به عرضه محصولات متعدد در این کلاس پرداخته اند. اما سه گزینه مورد بحث در این زمینه هایما s7 ، تیگو5 و تیگو7 هستند که یکی توسط ایران خودرو و از اتوبان تهران-کرج عرضه میشود و دو گزینه دیگر توسط واردکننده محصولات چری در ایران یعنی مدیران خودرو راهی بازار می گردد.

اگر بودجه ای در محدود 100 میلیون داشته باشید و به دنبال خرید خودروی صفر کیلومتر شاسی بلند باشید بیشتر شاهد حضور گزینه های چینی در این محدوده خواهید بود. ابتدا به مقایسه هایما s7 و تیگو 5 پرداخته و سپس آن را با تیگو 7 مقایسه خواهیم کرد.

چری تیگو 5

چری تیگو 5 حدود 2 سال است که در بازار ایران حضور دارد. این برند ادعا می‌کند با فروش بیش از 25 هزار دستگاه تیگو 5 پرفروش‌ترین شاسی‌بلند موجود در ایران است! این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگجو در سال ۲۰۱۳ به نمایش عمومی درآمد و راهی بازار کشور چین شد.

چری تیگو 5 بیشتر فروش خود را مدیون طراحی ظاهری است. ظاهری که بیشتر به سبک خودروهای اروپایی است، اما داخل آن حرف دیگری دارد و کپی نقطه به نقطه خودروهای کره ای محسوب می شود. علیرغم کپی برداری، مواد بکار برده شده در داخل کابین نامطلوب و کیفیت مونتاژ و ساخت هم آنچنان تعریفی ندارد.

محرکه به کار گرفته شده روی چری تیگو 5 یک پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجم 1971 سی سی است که به یک گیربکس CVT متصل شده است. گیربکس به هیچ وجه با موتور هماهنگ نیست و هر کدام برای خودشان ساز میزنند و به فرامین راننده هم هیچ توجهی ندارند!!

در بخش امکانات رفاهی چری تیگو 5 از تجهیزاتی مانند سنسور پارک، فرمان برقی تلسکوپی، چراغ رانندگی در روز، آینه‌های برقی، جعبه‌دنده اتوماتیک، استارت بدون کلید، کروزکنترل، نمایشگر ۷ اینچ، دوربین پارک، صندلی‌های چرمی با گرمکن، صندلی جلوی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک و سانروف برقی بهره میبرد که تمامی این امکانات در همه تیپ ها موجود نیست.

از نظر ایمنی چری تیگو 5 علاوه بر چهار کیسه هوا به پایداری سامانه‌های کنترل پایداری شامل ترمز ABS و EBD، ASR، HHC، EBA مجهز شده است. چری تیگو 5 سیستم تعلیق نسبتا قابل قبولی دارد و سواری به نسبت مناسبی ارائه میدهد.

هایما S7

در طرف دیگر خودروساز نه چندان نام ‌آشنای هایما قرار دارد که شاسی‌بلند S7 آن با اقبال خوبی مواجه شده و هایما قصد دارد با مدل S5 جای پای خود در بازار کشور را محکم کند.



هایما s7 با طراحی آرام و کاملا شرقی خود دارای المان هایی است که خریداران ایران را راضی کرده است. در نمای داخلی هم شاهد طراحی های مبتکرانه ای هستیم که در حد و اندازه های یک محصول بروز عمل کرده است.

از لحاظ موتور هایما s7 مجهز به موتور 1800 سی سی در دو نسخه توربو و تنفس طبیعی است. هایما s7 با برخورداری از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک متصل به این موتور یک عملکرد بسیار مطلوب دارد و نسبت به چری تیگو 5 عملکرد بهتری دارد.

هایما s7 به امکانات ایمنی نظیر ترمز ضد قفل ABS+EBD، کمک ترمز BAS، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم پایداری ESP و چهار کیسه هوا مجهز است و بنا به گفته سازنده 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی چین دریافت کرده است.

این خودرو به امکاناتی نظیر نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دیدعقب، پخش DVD، شش بلندگو، ۴ ایربگ راننده، سرنشین و جانبی، آینه‌های جانبی برقی و مجهز به گرمکن، سیستم میزان باد لاستیک‌ها TPMS، سیستم رهیاب ماهواره‌ای، فرمان برقی، صندلی راننده برقی در ۸ جهت مختلف قابل تنظیم، سیستم گرمکن صندلی و سرنشینان جلو، سان‌روف برقی، سیستم ورود بدون کلید یا KeyLess، دکمه استارت (در مدل اتوماتیک) و شیشه‌شوی عقب تجهیز شده است و باید گفت هم پای چری تیگو 5 است و هیچ مشکلی از این نظر نیست.

اما وقتی به بررسی عملکرد دو خودرو بپردازیم معادله کمی تغییر خواهد کرد. موتور تنفس طبیعی سوار شده روی هایما s7 به هیچ عنوان متناسب با وزن خودرو نیست و هنگام شتابگیری مشکلات عدیده ای ایجاد میکند. جعبه دنده ا هایما s7 نیز عملکرد هماهنگی ندارد و تاخیر و گیجی در عملکرد آن مشاهده میشود. از طرفی هایما s7 به خوبی به بازار معرفی نشده است.

قیمت تیگو 5 و قیمت هایما S7 تقریبا در یک رنج قرار دارد اما در مجموع باید گفت با لحاظ قیمت و ارزش خرید باید این خودرو را با توجه به ماهیت تنفس طبیعی اش گزینه ضعیف تری نسبت به چری تیگو 5 دانست و نمیتوان مزیتی برای آن قائل بود.

چری تیگو 7

اما در سوی دیگر چری تیگو 7 با چهره بسیار متفاوت تر نسبت به دیگر محصولات چری قراردارد. این طراحی را میتوان مجموعه ای از المان های کپی شده یاد کرد که طرح نسبتا مناسبی به خودرو داده است. اما در طراحی داخلی چری بسیار بد و ساده عمل کرده و شاهد یک وضعیت نسبتا نامطلوب هستیم. کیفیت پایین ساخت نیز در بخش های مختلف کابین چری تیگو 7 مشهود است، اتفاقی که در اکثر خودروهای چینی عادی شده است.



چری تیگو 7 در قلب خود یک محرکه 1500 سی سی توربوشارژ دارد که و مصرف سوخت معمولی نیز دارد.

تیگو 7 از سیستم‌های بروز و پیشرفته صنعت خودروسازی همچون سیستم دوربین 360 درجه تمام وقت، 8 رادار پیشرفته در جلو و عقب اتومبیل برای اسکن محیط و شناسایی اشیاء ثابت و یا در حال حرکت، سیستم فرمان هوشمند، سیستم ESP ورژن 9.1 ساخته شده توسط بوش برای تمامی چرخ‌ها در کنار سیستم‌های ABS، EBD و TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی‌ها، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها، 6 کیسه هوای ایمنی بهره میبرد و مهم‌‌تر از همه می‌توان به 5 ستاره ایمنی برای این خودرو از سوی سازمان ایمنی C-NCAP چین بهره می برد.

چری تیگو 7 در زمینه سواری و هندلینگ نیز عملکرد قابل قبولی دارد و باید گفت یک خودروی معمولی و عملکرد فنی آن مناسب است.

در مقایسه هایما S7 توربو و چری تیگو 7 نمیتوان برتری به لحاظ مشخصات فنی برای هیچ یک از دو خودروی مطرح شده قائل شد. در بخشی طراحی داخلی و خارجی نیز هر دو امتیاز برابر دریافت میکنند. اما در بخش بازار و ارزش خرید باید صورت قضیه را کاملا متفاوت دید.

قیمت تیگو 7 بسیار بالاست، این در حالی است تفاوت شگرفی در ساختار آن با دو گزینه دیگر دیده نمیشود و تنها تفاوت انبوه آپشن های مختلف در این خودروست. لذا باید گفت ارزش خرید هایما S7 بسیار بالاتر از چری تیگو 7 است و گزینه مطلوب تری قلمداد میشود.

در نهایت در مقایسه هر سه خودرو باید گفت که آنچه مشخص است خرید خودروی صفر کیلومتر اقدام معقولی است اما از طرفی خودروهای چینی به علت برندهای غیر قابل اعتماد کمی محل بحث هستند و عملکرد آنها در بلند مدت همیشه محل تردید بوده است. اما اگر قصد شما خرید یک خودروی صفر کیلومتر در این محدود قیمت است ما چری تیگو 5 را گزینه بهتری میدانیم که عملکرد فنی و ارزش خرید بهتری دارد. چری تیگو 7 اگرچه از نظر آپشن مطلوب تر از سایر گزینه هاست اما قیمت گذاری نامطلوب آن منجر به کاهش ارزش خرید آن شده است. لذا خرید آن زمانی موجه است که صرفا بر اساس آپشن اقدام به خرید کنید. در نتیجه باید هایما S7 را گزینه دوم ارزش خرید معرفی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
۲
۹
من تیگو۵ دارم مدل ۹۷ خدایی نسبت به ماشینهای داخلی خیلی بهتر ۹۰ هزار تا هم ماشین کار کرده و خدارا شکر فقط روغن عوض کردم در کل خیلی خوبه

نیازمندی ها