جام‌جم میزان مصرف موسیقی در جامعه ایران را تحلیل می‌کند

موسیقی؛ پرمخاطب کم مصرف

چقدر موسیقی گوش می‌دهید؟ این هنر تا چه اندازه در زندگی روزانه شما حضور دارد و کدام سبک موسیقی را بیشتر می‌پسندید؟ این سوالات در زندگی امروز ما مهم هستند. چون موسیقی بخشی از زندگی روزمره ما را به خود اختصاص داده است. این یکی از سوالاتی است که مرکز آمار ایران سال 1393 در طرح «آمارگیری از فعالیت‌های فرهنگی خانوار» از گروه سنی 15 سال به بالا پرسیده و اطلاعاتی را درباره تفریحات فرهنگی خانواده‌های ایرانی منتشر کرده است. جامعه آماری این طرح هم خانوارهای معمولی مناطق روستایی و شهری بوده اند که از طریق مصاحبه رو در رو به این سوالات پاسخ داده‌اند.
کد خبر: ۱۱۴۵۱۰۹

آیا موسیقی گوش میدهید؟

نخستین سوال این است. آیا شما موسیقی گوش میدهید؟ پاسخ اغلب افراد مثبت است و همین موضوع نشان از آن دارد که موسیقی حالا یک پای ثابت تفریحات ایرانیهاست. چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم گوش دادن به موسیقی را یکی از پنج علاقهمندی اصلی ایرانیان در فضای مجازی دانست و سرویسهای موسیقی اینترنتی را هم به علاقه مندان این عرصه توصیه کرد. آمارهای منتشر شده هم نشان از آن دارند که افراد زیادی در جامعه موسیقی گوش میدهند و حدود 71.8 درصد افراد 15 سال به بالای خانوارهای ایرانی عنوان کردهاند که موسیقی گوش میکنند. در مقابل 28.2 درصد هم اعلام کردهاند که موسیقی گوش نمیکنند.

چقدر موسیقی گوش میدهید؟

اغلب ایرانیها موسیقی گوش میدهند، اما نه زیاد. یعنی آن بالای 70 درصدی که موسیقی جزو فعالیتهای فرهنگی روزانه شان است، زمان طولانی را به شنیدن موسیقی اختصاص نمیدهند. طبق نمودار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران 2/69 درصد کسانی که در میان اعضای 15 سال به بالای خانوارهای ایرانی مشتری موسیقی هستند روزانه یک تا دو ساعت مخاطب آن هستند، 25 درصد این افراد سه تا چهار ساعت موسیقی گوش میدهند، 4 درصد پنج تا شش ساعت، 8/0درصد هفت تا هشت ساعت، 3/0درصد 9 تا ده ساعت و 0/7 درصد بیشتر از ده ساعت در روز موسیقی گوش میدهند. در حقیقت اکثریت مطلق مخاطبان موسیقی در ایران در زمره مصرفکنندگان کممصرف محسوب میشوند.

چه نوع موسیقی ای گوش میدهید؟

حالا سوال پایانی این است که مخاطبان موسیقی، چه نوع آثاری را برای شنیدن انتخاب میکنند. در این آمارگیری از مخاطبان خواسته شده 4 نوع موسیقی را که اولویتشان است، به ترتیب انتخاب کنند. 65درصد مخاطبان موسیقی ایرانی را گوش میدهند. 79درصد موسیقی پاپ ایرانی را و با این حساب، آن را در جایگاه دوم قرار میدهند. موسیقیهای قومی و محلی با 48 درصد در جایگاه سوم قرار میگیرند. موسیقی کلاسیک غربی انتخاب 10درصد از مخاطبان این جامعه آماری بوده و آن را در جایگاه چهارم قرار میدهد. رپ و راک ایرانی به انتخاب 17درصد از مخاطبان در جایگاه پنجم،پاپ، جاز، راک، متال و رپ غربی هم با 10 درصد در جایگاه ششم و 5 درصد مخاطبان هم به انواع دیگری از موسیقی اشاره کردهاند.

تغییرات احتمالی تا سال 97

در سال 1393 آمارها هم حکایت از فروش بالای آلبومهای موسیقی ایرانی داشتند و طبیعتا در آن سال مخاطبان زیادی هم این نوع موسیقی را بهعنوان گزینه اول خود انتخاب کرده بودند. اما بعد از آن کم کم موسیقیهای تلفیقی توانستند بین مردم جا باز کنند و بعد هم موسیقی پاپ بیرویه وارد بازار موسیقی شد و مسائل بسیاری ایجاد کرد. از طرف دیگر فضای مجازی و کانالهای موسیقی هم طی سه سال گذشته رشد بسیار سریعی داشتهاند و همین اتفاق میتواند تغییرات جدی را در آمار میزان شنیدن موسیقی ایجاد کرده باشد. هر چند باید منتظر انتشار آمار جدید بود، اما می‌توان این نکته را هم بیان کرد که میزان انتشار آلبوم‌های موسیقی ایرانی و تعداد کنسرت‌های برگزار شده در آن نسبت به گذشته تا حدی کم شده است که می‌توان گفت امید چندانی به این نیست که موسیقی ایرانی همچنان رتبه اول را داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها