ساخت دارویی برای جلوگیری از زوال حافظه فضانوردان

خاطراتم را از من نگیر!

تشعشعات کیهانی از بزرگ‌ترین تهدیدهای موجود برای فضانوردانی است که به فضای ماورای جو زمین سفر می‌کنند. زیرا ممکن است این تشعشعات به مغز آنها آسیب‌های جدی رسانده و موجب شود حافظه‌شان را از دست بدهند. به گزارش جام‌جم و به نقل از دیجیاتو، به نظر می‌رسد محققان توانسته‌اند دارویی تهیه کنند که از مغز فضانوردان مراقبت کرده و از زوال حافظه آنها جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۱۴۴۰۱۸

پیش از این پژوهشگران پیشبینی کرده بودند که به احتمال قوی فضانوردانی که به سیاره مریخ سفر کنند با آسیب مغزی مواجه خواهند شد. در حالی که «مغناطکره زمین» در بیشتر اوقات موجودات زنده ساکن زمین را از تشعشعات رادیواکتیو کیهانی حفظ میکند، پیمودن مسیرهای طولانی فضایی به سمت مریخ، میتواند به دریافت امواج مضر فضایی منجر شود. حال محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو دارویی کشف کردهاند که میتواند از حافظه فضانوردان در برابر تشعشعات رادیواکتیو کیهانی محافظت کند. آنها با آزمایش این دارو روی موشهای آزمایشگاهی متوجه شدند داروی کشف شده، قادر است مغز را وادار کند سلولهای سیستم ایمنی آسیب دیده را با نمونههای سالم جایگزین کنند.

مساله مهم دیگر این است که تاثیر این دارو، طولانی مدت خواهد بود. موشهای آزمایشگاهی که این دارو را مصرف نکرده بودند، تا سه ماه پس از قرار گرفتن در برابر تشعشات، مشکلات مغزی و زوال حافظه را تجربه میکردند. در حالی که موشهای دیگر که دارو به آن تزریق شده بود، بدون مشکل زندگی میکردند. این مساله میتواند بسیار مهم باشد، زیرا سفر به مریخ شامل چند ماه اقامت در سیارهای است که به شدت در معرض تشعشعات کیهانی بوده و فضانوردان باید از امنیت خود در برابر آنها مطمئن باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها