دومین امام شیعیان با توجه به سیره زندگی خود درحالی کریم اهل بیت لقب گرفته است که اگرچه ایشان چندین قرن پیش روزگار سپری فرموده‌اند اما امروز هم می‌توان از تک تک برگ‌های زندگی گوهربار ایشان در مسیر زندگی استفاده کرد.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۵۶
سبک زندگی امام حسن بهترین نقشه راه خانواده‌ها/ صلح امام حسن برای فراهم شدن مقدمه قیام بود

سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: از بارزترین شاخصه‌های سیره زندگی امام حسن مجتبی (ع) همانطور که در القاب ایشان آمده، کرامت است، به این دلیل که ایشان در طول زندگی گوهربارشان سه بار حتی کفش‌هایشان را به نیازمندان بخشیده‌اند، تا به پیروان خود تاکید کنند توجه به شرایط دیگران از اولویت‌های دین مبین اسلام است.
حسینی‌کیا در ادامه افزود: درسی که امروز از رفتار و سیره زندگی این امام بزرگ می‌گیریم این است که حواسمان به فقرا باشد، درحالی که وسایل و لوازم فراوانی در گوشه و کنار منازل ما وجود دارد که شاید حتی سالی یکبار نیز از آنها استفاده نکنیم و می‌توانیم براساس سبک زندگی ایشان آنها را در میان نیازمندان تقسیم کنیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه گروهی همواره به فکر جمع‌کردن البسه، کالا و خوراکی یا حتی مال و ثروت برای روز مبادا هستند درحالی که همه می‌دانیم نمی‌توان از یک دقیقه آینده خبر داشت و ممکن است آینده‌ای که برای آن جمع کرده‌ایم هرگز از راه نرسد، به همین دلیل بهتر است امروز لذت بخشیدن را همانگونه که امام تجربه کردند ما نیز تجربه کنیم.
این نماینده مجلس اظهار کرد: دومین نکته که می‌توان از سیره زندگی ایشان آموخت موضوع ولایت مداری ایشان است، به این ترتیب که امام طی دوران حاکمیت امیرالمومنین در جنگ‌ها حضور دارد و خودشان را به عنوان سرباز علی علیه سلام معرفی کردند، از این رو آن گروه از مسلمانان که خود را سرباز ولایت می‌دانند لازم است براساس آموزه‌های ایشان گام برداشته و رفتار کنند تا در راه برقراری عدل الهی سهیم باشند به این دلیل که راه حکومت اسلامی برقراری زمینه‌های ظهور حضرت ولی‌عصر است.
به گفته وی سومین نکته و آموزه‌ای که امام حسن مجتبی (ع) با شیوه زندگی خود به یادگار گذاشته‌اند موضوع تعامل با مخالفین است، اینگونه که ایشان برای حفظ و صیانت از دین مبین اسلام سال‌ها در واقع سکوت اختیار فرموده‌اند و در قالب این سکوت عقاید شیعه و مکتب تشیع را به شیوه‌های مختلف منتشر می‌کنند و زمینه حراست از مذهب شیعه را فراهم فرموده و در نهایت به دست امام بعدی سپردند.
این درحالی است که حسینی‌کیا یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های سبک زندگی ایشان را اخلاق خوب دانست و به خبرنگار ما گفت: اخلاق خوب وی در خانواده غیرقابل انکار است چون ایشان سال‌ها با قاتل خود یعنی جعده همسرش زندگی فرموده بدون اینکه کوچکترین بی‌احترامی به وی داشته باشند و هیچ سندی از بدخلقی امام با همسرش (قاتلش) ثبت نشده است، درحالی که می‌دانیم ائمه به امور واقف هستند.
وی تاکید کرد: این مهم یعنی رفتار محترمانه امام با همسر و اعضای خانواده امروز کاربردی‌ترین یادگاری از امام حسن مجتبی است که باید با توجه به افزایش طلاق در جامعه به آن توجه داشته باشیم. بنابراین طلایی‌ترین نقطه از زندگی ایشان امروز در جامعه فعلی کاربرد دارد تا با استفاده از آموزه‌های وی کانون گرم خانواده‌ها را مستحکم‌تر از قبل کند.
حسینی‌کیا درباره اهمیت صلح‌نامه امام حسن مجتبی با معاویه نیز به جام جم آنلاین گفت: امام با درایت و دقت کافی در صلح‌نامه موارد و بندهایی را درنظر گرفتند که هرگز زمینه خود ایشان از امور ایجاد نمی‌شد. امام با توجه عهد شکنی گروهی به اینکه زمینه قیام علیه ظلم و باطل برایشان مهیا نیست کاملا واقف بودند به همین دلیل صلح‌نامه را در بهترین سبک خود تدوین فرمودند.
وی درباره امتیازات صلح‌نامه یاد شده افزود: به عنوان مثال در این صلح‌نامه قید شد معاویه حق تعیین جانشین ندارند، چون امام معاویه را به عنوان خلیفه نپذیرفته‌اند یا اینکه معاویه به هیچ عنوان حق ندارد خودش را امیرالمومنین بخواند.

رفتار محترمانه امام با همسر و اعضای خانواده امروز کاربردی‌ترین یادگاری از امام حسن مجتبی است که باید با توجه به افزایش طلاق در جامعه به آن توجه داشته باشیم. بنابراین طلایی‌ترین نقطه از زندگی ایشان امروز در جامعه فعلی کاربرد دارد تا با استفاده از آموزه‌های وی کانون گرم خانواده‌ها را مستحکم‌تر از قبل کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به این ترتیب با درایتی که امام در تنظیم موارد صلح‌نامه داشتند از حکومت کناره‌گیری نفرمودند. بلکه امام از آنجا که ظرفیت حکومت کردن پیدا نکردند، این سیاست‌را در پیش گرفتند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه تصریح کرد: درسی که از امضاء صلح‌نامه امام می‌گیریم این است که اگر امت و ملت پای کار نباشد، امام به تنهایی ظرفیت اجرای دستورات الهی را نخواهد داشت و به قول معروف دست بسته است.
حسینی‌کیا معتقد است در شرایط فعلی که کارشکنی دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی کاملا مشهود است می‌توانیم براساس عملکرد و سبک زندگی امام حسن مجتبی (ع) گام برداریم. اینگونه که در شرایطی کاملا محدود و مدیریت شده با مخالفین و دشمنان ارتباط داشت تا زمانی که ظرفیت‌های قیام و مبارزه قدرتمند با آنها مهیا شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: این شیوه برخورد با مخالفان و دشمنان دقیقا همان عکس‌العملی است که مقام معظم رهبری در برخورد با دشمنان جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر داشتند، به این معنی که سیره زندگی ائمه‌اطهار همواره در زندگی امروزی ما کاربردی است و می‌توان از آنها الگوبرداری کرد.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها