احمد مبلغی نماینده نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امامان شیعه از آنجا که هر کدام با شرایط ویژه ای روبرو بودند، سیره ای خاص مطابق با آن شرایط را در پیش گرفتند.
کد خبر: ۱۱۴۳۴۳۳
صلح معنادار امام حسن (ع) نشان داد ایشان تسلیم نبود / قعود امام حسن قیام حسینی را زمینه سازی کرد

به گزارش جام جم آنلاین رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیره ائمه منبعی قوی، غنی و بسیار مهم برای مسلمانان است، گفت: بر اساس تحلیل درون نهفته های سیره های آنان، می توان دامنه، ابعاد، اهداف، قالب ها و روش های مدیریتی تحول زا و پویش آفرین را برای جامعه در هر شرائط ترسیم کرد.

وی با بیان این نکته که سیره ائمه از تنوع ماهوی، مؤلفه ای و کار کردی برخورد است، گفت: ظلم ستیزی بُعد لاینفک همه این سیره ها بوده است.

وی افزود:برخی از آن سیره ها، همچون سیره امام باقر(ع) و امام صادق (ع) ناظر و متمرکز بر توسعه علم، و تولید معرفت های مورد نیاز جامعه و ایجاد و تقویت زیرساخت های دانشی عمیق و گسترده بوده است.

مبلغی ادامه داد: برخی دیگر، همچون سیره امام سجاد (ع) ناظر و متمرکز بر ایمان، اخلاق و حقوق و نفوذ بخشی آن به لایه های اجتماعی و ایجاد و تقویت زیرساخت های ایمانی بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: بخش دیگر همچون سیره امام حسین (ع) سیره ای یورش برنده به قلب و کانون ظلم بوده؛ ظلمی کور، بن بست ساز، معنویت کش و عدالت برانداز.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: سیره امام رضا (ع) ناظر و متمرکز بر تنظیم مناسبات اجتماعی مذاهب اسلامی و ادیان الهی بوده است؛ سیره ای که توانست نقطه عطفی را در تاریخ همراه با ارائه تصویری شفاف و روشن رقم زند و البته این را در عین مبارزه ای هوشمندانه به انجام می رسانده است.

مبلغی با بیان اینکه سیره ائمه اطهار به رغم تنوع و گوناگونی آن، برخوردار از نقاط مهم مشترکی بوده است گفت: مدیریت شرایط به نفع دین، مبارزه سیاسی با ظلم، تعمیق و توسعه اخلاق اجتماعی، تزریق مدارای اسلامی به کالبد جامعه، تقویت دینمداری، عرضه و گستردن چتر محاسن رفتاری و علمی خود بر سر همه انسان ها و نه فقط شیعه، ایجاد انسجام بین امت، و.... بخشی از نقاط مشترک سیره های متنوع اهل بیتی است.

وی با تاکید بر اینکه سیره های امامان (ع) برای مسلمانان، یک میراث بزرگ فرهنگی، دینی، اخلاقی و سیاسی است،گفت: پرلایه بودن، پر معنا بودن، پرکارکرد بودن، پر راز بودن و پر از ظرایف و نکته های اساسی برای بشریت بودن از مشخصه های سیره اهل بیت (ع) است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر مقدار که نسبت به سیره ائمه (ع) تحلیل صورت گیرد، باز هم کم است، گفت: از کلام پیامبراسلام (ص) که فرمود: (الحسن والحسین امامان قاما او قعدا) استفاده می شود که قعود و قیام دو شان امامت است.

وی افزود: صلح معنادار امام (ع) نشان داد ایشان تسلیم نبود، درایتی ویژه و تدبیری خاص بود تا امواج تحول آفرین اجتماعی اهل بیت که می رفت در شلوغی بازار سیاست آن روز به روندی عادی بدل شود، به ساحل آید و دوباره به قلب دریای جامعه آن روز بلکه تاریخ با قدرتی بیشتر، حضوری کانونی تر و دامنه ای فزاینده تر باز گردد.

مبلغی گفت:در زمان امام حسن علیه السلام، شرایط از حیث فرهنگی و اخلاقی بسیار شکننده شده بود به گونه ای که در صورت عدم مدیریت امام (ع)، اوضاع به سمت صفر شدن، بازگشتن به عقب، عودت جاهلیت، افتادن تاریخ به چاله های خطرناک و از دست رفتن سرمایه های انسانی به پیش می رفت.

وی گفت: قعود امام حسن (ع) قیام حسینی را زمینه سازی کرد و قیام امام حسین (ع) ابعاد و رازهای نهفته در قعود حسنی را آشکار نمود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها