کارآفرینان بخوانند

10 ویژگی شریک کاری خوب

معمولا وقتی خودمان کسب‌وکاری راه می‌اندازیم و برایش تلاش می‌کنیم، نسبت به آن تعصب خاصی داریم. به همین دلیل سهیم کردن مسئولیت آن با فرد دیگری کار سختی خواهد بود. اما از طرف دیگر، در فعالیت‌های کارآفرینی برخی مواقع راه‌اندازی، پایندگی یا گسترش کسب‌وکار به تنهایی و بدون کمک فرد دیگری به دلایل مختلف بسیار دشوار می‌شود. در مواقع گوناگون مانند گسترش کسب‌وکار و نیاز به تزریق منابع مالی بیشتر، مناسبات قانونی خاص یا حجم بالای کار، فرد کارآفرین به فرد دیگری در کنار خود نیاز خواهد داشت. اما ویژگی‌های یک شریک خوب چیست؟
کد خبر: ۱۱۴۲۷۱۸
10 ویژگی شریک کاری خوب

هر چقدر فردی در کار خود مهارت داشته باشد نمیتواند در تکتک قسمتهای کار خبره و کارکشته باشد. در حقیقت گاهی شریکشدن برای تداوم کسبوکار، ضروری و اجتنابناپذیر است. اگرچه پیداکردن شریک راهحل مناسبی برای بسیاری از مشکلات کسبوکار است، اما متأسفانه بسیاری از افراد نمیتوانند شرکای مناسبی برای خود پیدا کنند. زیرا پیداکردن شریک کاری مناسب، انتخاب دوستی نیست که بخواهد با شما همراهی کند یا نظر مثبتی نسبت به کسبوکار شما داشته باشد. برای انتخاب شریک باید بررسی دقیق و دیدی باز داشته باشید تا از مشکلات بعدی کارهای شراکتی پیشگیری کند. اگر تلاش کافی و دقت لازم در انتخاب شریک کاری خود به خرج ندهید کسبوکار شما نمیتواند آینده روشن و موفقی داشته باشد. برای داشتن کسبوکار مشارکتی موفق، شرکا تا 90 درصد باید با یکدیگر مطابقت داشته و از طرف دیگر مکمل هم نیز باشند. شما به فردی نیاز دارید که بر سر بسیاری از موارد با هم موافق و همنظر باشید تا نیاز نباشد سر هر موضوع کوچکی با هم ساعتها بحث کنید. در خصوص تواناییها نیز بهتر است فردی را برای شراکت انتخاب کنید تا در مهارتهایی که شما ضعف دارید، متبحر باشد. بنابراین بهتر است پیش از شروع شراکت، با دقت فکر کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید. شروع شراکت بر خلاف ظاهرش امری کاملا احساسی است. اما همیشه به خاطر داشته باشید برای موفقیت باید همیشه در طول مسیر کاری به سهم خود با تمام توان تلاش کنید و به دور از احساسات همواره در حال تلاش برای حفظ یکپارچگی مجموعه و پیشبرد اهداف و رسیدن به موفقیت باشید. در ادامه به برخی ویژگیهای مهمی که در انتخاب شریک کاری و موفقیت در کار شراکتی باید در نظر گرفت میپردازیم.

صداقت داشتن و قابل اعتماد بودن

این ویژگی، اولین و مشخصترین خصوصیتی است که هر فردی برای شراکت به دنبال آن خواهد بود. یکشراکت موفق به بسیاری از عوامل بستگی دارد، اما کلید همه آنها صداقت و اطمینان بین طرفین است. وقتی هر دو طرف صادقانه با هم وارد کار شوند تلاش مضاعفی برای پیشبرد اهداف مشترک خود خواهند داشت و هر روز مسیر جدیدی برای گسترش کسبوکار خود پیدا خواهند کرد. متأسفانه در بسیاری از شراکتها، افراد پس از شناسایی مسیرهای کاری و اندوختن تجربیات لازم از شریک خود جدا شده و به شرکت رقیب تبدیل میشوند؛ بنابراین بنیادیترین ویژگی شروع یک شراکت، صداقت و درستی طرفین خواهد بود.

تعلق خاطر و عشق به کار

کلید دیگر موفقیت در شراکت، احساس تعلق خاطر کردن شریک است. همیشه سعی کنید به دنبال فردی باشید که حاضر است از تمام وجودش برای کسبوکارتان مایه بگذارد و انرژی خود را برای پیشرفت هرچه بیشتر مجموعه صرف کند. فردی که احساسی نسبت به کسبوکار ندارد و فقط برای رفع نیاز شخصی وارد کسبوکاری میشود هیچوقت نمیتواند به اعتلای بیشتر مجموعه کمک کند. زیرا مهمترین عامل برای موفقیت در کسبوکار، پشتکار و تلاش بیوقفه است تا در کمترین زمان ممکن بتوانید به سوددهی برسید. بنابراین وجود فردی که در مقابل مجموعه احساس تعلق و عشق دارد کمک میکند با تمام توان به جلو پیش بروید.

دیدگاه مشترک

دستیابی به اهداف کاری که از پیش برای خود مشخص کردهاید در کنار فردی که با شما همعقیده باشد آسانتر خواهد بود. اگر فردی را که برای شراکت انتخاب میکنید دیدگاه موافقی نسبت به اهداف مجموعه داشته باشد نیمی از مسیر موفقیت را طی کردهاید؛ زیرا وقتی دیدگاه هر دو طرف نسبت به اهداف مجموعه همراستا باشد، هر دو در یک راستا به تلاش خواهند پرداخت، به یک میزان در امور مشارکت میکنند و از هیچ تلاشی برای رسیدن به اهداف مشترکی که برای کسبوکار خود در بازه زمانی مشخصی در نظر گرفتهاند، فروگذار نخواهند بود. برای این کار بهتر است دیدگاه کاری خود را با افراد مختلف در میان بگذارید تا بتوانید بهترین فردی که از لحاظ فکری با شما هم عقیده و همسوست، انتخاب کنید.

توانایی ریسکپذیری بالا

از دیگر ویژگیهای مهم برای یک شریک کاری مناسب، توانایی تحمل مخاطرات است. به خاطر داشته باشید اگر نخواهید در کار خود ریسک کنید، نمیتوانید در دنیای کسبوکار به جایی برسید. در زمانهای مختلف شرایطی در کار شما پیش میآید که نیاز دارد از منطقه امن خود خارج شوید و با پول خود ریسک کنید. اگر بخواهید در کار خود با کسی شریک شوید که بخواهد همهچیز در آرامش و امنیت کامل پیش برود بزودی به انتهای راه میرسید و چیزی به دست نخواهید آورد. البته از طرف دیگر شریکتان باید حواسش به پولی باشد که در کسبوکارتان در حال گردش است و خیلی هم بیمحابا دست به معاملات نزند. در واقع فرد مورد نظر باید قادر باشد بخوبی بین خطرکردن و احتیاط تعادل برقرار کند.

داشتن قدرت تصمیمگیری

کسبوکار موفق حاصل تصمیمات مناسب است؛ شما برای شراکت به فردی نیاز دارید که قدرت تصمیمگیری خوبی داشته باشد؛ کسی که بتواند شرایط مختلف را بسنجد و تحلیل خوبی از اتفاقات آینده داشته باشد. برای مثال اگر محصولات شما با سرعتی که پیشبینی کرده بودید فروش نرفته بودند از چه راهی برای افزایش میزان فروش و سودآوری استفاده کنید؟ فردی که توانایی بالایی در تصمیمگیری داشته باشد به آسانی میتواند در چنین شرایطی بهجای اضطراب و خودباختگی، اوضاع کسبوکار را به بهترین شکل تغییر دهد و وارد عمل شود. قدرت تصمیمگیری در کنار خلاقیت است؛ افرادی که از خلاقیت بیشتری برخوردارند، تصمیمهای مناسبتری در شرایط بحرانی میگیرند.

توانایی مالی

هیچ کسبوکاری بدون توان مالی کافی نمیتواند به راه بیفتد. چرا؟ زیرا اقتصاد و توان مالی مانند جریان خون برای کسبوکار محسوب میشود و هر بنگاه اقتصادی بدون ثبات مالی محکوم به نابودی خواهد بود.

بنابراین شما به عنوان یک کارآفرین باید دنبال فردی برای شراکت باشید که از قدرت مالی بالایی برخوردار باشد. توان مالی عامل تحقق آرزوها و اهداف شما برای کسبوکار شراکتیتان
خواهد بود. در زمان شروع شراکت حتما میزان مشارکت مالی هر طرف را به صورت دقیق مشخص کنید و حتما مطمئن شوید فردی که با او قصد شراکت دارید سابقه مالی و اعتباری خوبی داشته و مشکلی در خصوص مدیریت منابع مالی خود نداشته باشد.

تجربه و داشتن شبکه کاری گسترده

به عنوان یک کارآفرین باید از قبل در خصوص کسبوکاری که میخواهید راه بیندازید امکانسنجی کرده باشید. اگر قرار است کاری را شروع کنید که تا به حال در زمینه آن فعالیتی نداشتید و تجربه ندارید، بهترین کار این است با فردی که تجربیات کافی و روابط کاری گستردهای در آن حوزه دارد، شراکت کنید. تجربه داشتن در کسبوکار بسیار مهم است. وقتی تجربه کافی برای انجام کاری را داشته باشید، محاسبه میزان خطرپذیری، فصل رونق کار و پایین آوردن هزینهها تا حد امکان و پیدا کردن بهترین بازار برای عرضه محصول، کار آسانتری برای شما خواهد بود. شریک باتجربه خوب در زمان همفکری برای حل مشکلات، همیشه راهحل مناسب و دقیقی در آستین خواهد داشت.

قبلا امتحانش را پس داده باشد

همیشه سعی کنید دنبال فردی به عنوان شریک باشید که تجربه کارکردن با او را قبلا داشتهاید. در این حالت میدانید نحوه عملکرد او در کارهای گروهی به چه شکل است و در شرایط بحرانی و سخت چه رفتاری از خود بروز میدهد. اگر تا به حال تجربه همکاری با فردی که میخواهید با او شریک شوید را نداشتید بهتر است پیش از آن که شراکت خود را نهایی کنید، برای یک مدت کوتاه و مشخص به صورت موقت با او وارد همکاری شوید. در اینجا شاید این فکر به ذهن شما خطور کند که شاید انتخاب دوستی که برای مدت طولانی با او در ارتباط بودید و رابطه صمیمانه خوبی با هم دارید به عنوان شریک کاری گزینه بسیار مناسبی باشد. اما این تصوری کاملا اشتباه است.

ویژگی اخلاقی و توانایی مکمل

هیچوقت به دنبال فردی با خصوصیات و تواناییهای مشابه خود نباشید. یک مجموعه برای رشد و موفقیت خود نیاز به تواناییها و خصوصیات اخلاقی متنوعی دارد. برای مثال اگر شما فردی آرام، با تمرکز و دقت بالا هستید و مهارت کافی برای مذاکرههای فرد به فرد دارید، بهتر است به دنبال فردی برونگرا و پرانرژی که تسلط خوبی برای سخنرانی و معرفی محصول در جمعهای بزرگ را دارد به عنوان شریک خود باشید. برای رشد و سوددهی یک مجموعه همیشه باید در همه چیز تعادل برقرار باشد، چنین تصمیمی نقش مهمی در کار خواهد داشت.

همبستگی

به عنوان آخرین اما پر اهمیتترین نکته، هیچگاه از همبستگی در بخش هدایتکننده کسبوکار غافل نشوید. برای این که شرکای صادقی باشید باید با هم ارتباطی صادقانه و شفاف داشته باشید. باید بتوانید روی عملکرد شریک کاری خود براحتی حساب کنید و در کنار هم پاسخگوی هر آن چیزی باشید که در طول کار پیش خواهد آمد؛ بدون این که بخواهید کارمندان خود را سرزش کنید. اگر نتوانید همبستگی لازم را با شریک خود داشته باشید روابط کارمندان با شما به شکل مثلثی در میآید که در هر رأس آن یکی از شرکا قرار دارد و در رأس مقابل کارکنان سردرگم هستند.

عسل اخویان طهرانی/ جام‌جم

منابع: The Balance Small Business و Entrepreneur و Bplans

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها