تأخیر در توسعه فاز 11 پارس جنوبی با مانعی به اسم «توتال»

مرغ فرانسوی غاز نبود

بیانیه شرکت توتال درباره کناره‌گیری از پروژه فاز 11 پارس جنوبی در صورت تحریم‌های آمریکا، تردیدها را درباره حضور این شرکت فرانسوی در ایران افزایش داده است؛ آن هم در شرایطی که وزیر نفت تصریح دارد طبق مفاد قرارداد، توتال در صورت خروج از این پروژه، جریمه نخواهد شد. قرارداد پنج میلیارد دلاری توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، به عنوان یکی از برگ برنده‌های بیژن زنگنه، وزیر نفت محسوب می‌شد که با وجود هشدار کارشناسان نسبت به سابقه بدعهدی‌های توتال در 12 تیر 96 در تهران به امضا رسید و یکی از پروژه‌های سودآور صنعت نفت ایران به فرانسه واگذار شد.
کد خبر: ۱۱۴۲۵۱۶

زمانبندی پیشبینی شده در این قرارداد 20 ساله بر این اساس بود که 40 ماه بعد از امضای قرارداد، تولید اولیه از میدان آغاز شود. اکنون حدود ده ماه از امضای این قرارداد میگذرد و در این مدت، شرکت توتال همانطورکه پیش از این مدیران آن اعلام کرده بودند، در انتظار تصمیم نهایی آمریکا درباره برجام بود تا اینکه در نهایت ترامپ از برجام خارج شد.

در واکنش به تصمیم آمریکا، هفته گذشته توتال بیانیهای صادر کرد که حاوی اطلاعات قابل تاملی بود. در این بیانیه آمده است: «توتال قادر نیست در معرض تحریمهای ثانویهای قرار گیرد که میتوانند به از دست دادن مبادلات مالی با بانکهای ایالات متحده برای عملیاتمان در سرتاسر جهان (بانکهای ایالات متحده در 90درصد عملیاتهای مالی توتال دخیل هستند)، از دست دادن سهامداران آمریکایی (30درصد سهام توتال در اختیار سهامداران آمریکایی است) یا ناتوانی در ادامه فعالیت در ایالات متحده منجر شود (بیش از ده میلیارد دلار از داراییها، متعلق به ایالات متحده است).»

بنا بر اعلام توتال، این شرکت تاکنون در ارتباط با قرارداد فاز 11 پارس جنوبی کمتر از 40 میلیون یورو هزینه کرده و معتقد است با توجه به فرصتهای تجاری دیگری که در ماههای اخیر یافته، خروج از پارس جنوبی بر هدف رشد 5 درصدی تولید بین سالهای 2016 تا 2022، اثری نخواهد گذاشت.

عملیات ساخت دو سکوی فاز 11 پارس جنوبی که قرار بود با مدیریت توتال در سال گذشته آغاز شود، هنوز شروع نشده و مشخص نیست تا چه زمانی مسئولان صنعت نفت کشور میخواهند منتظر توتال بمانند.

بهاین ترتیب، توتال فرانسه به عنوان رهبر کنسرسیوم توسعه فاز 11 تا امروز منتظر اعلام موضع رئیسجمهور آمریکا در خصوص برجام بوده و از امروز منتظر اعلام نظر آمریکا در خصوص معافیت یا عدم معافیت توتال برای فعالیت در این پروژه است. این موضوع بصراحت در بیانیه اخیر این شرکت عنوان شده، در این بیانیه آمده است: توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه فاز 11 پارس جنوبی را ادامه دهد و مجبور خواهد بود تمام فعالیتهای مربوط را پیش از 4 نوامبر 2018 متوقف کند، مگر آنکه مقامهای ایالات متحده با حمایت مقامهای فرانسوی و اروپایی یک معافیت تحریمی ویژه این پروژه، به توتال اعطا کنند. این معافیت تحریمی پروژهای باید از شرکت در برابر هر تحریم ثانویه مربوط به قانون ایالات متحده، محافظت کند.

این انتظار برای توتال هزینهای ندارد، چراکه به گفته وزیر نفت، هیچ جریمهای برای توتال به خاطر توقف یا تأخیر توسعه فاز11 در قرارداد دیده نشده است، اما برای ایران این انتظار به معنای از دست رفتن فرصت بهرهبرداری از مخزن مشترک گازی است که قطر با سرعت در حال برداشت از آن و توسعه ظرفیتهای تولید آن است. مشخص نیست توسعه فاز 11 پارس جنوبی که یکی از مرزیترین فازهای این میدان مشترک است تا چه زمانی قرار است معطل مانعی به اسم توتال باشد؟

ایرانیها را جایگزین توتال کنید

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه استفاده از شرکتهای داخلی راهکاری برای کاهش اثرگذاری تحریمها در صنعت نفت است، گفت: امیدوارم دولت همان امتیازاتی را که حاضر بود به شرکتهای خارجی بدهد به شرکتهای ایرانی هم بدهد.

به گزارش تسنیم، محمدعلی خطیبی در رابطه با توان نیروها و شرکتهای داخلی برای توسعه صنعت نفت، خاطرنشان کرد: در پروژههای مهمی که در سالهای اخیر انجام شده، نقش شرکتهای ایرانی در انجام این آنها بسیار پررنگ بوده است. بخش اعظم فازهای پارس جنوبی را شرکتهای ایرانی توسعه دادند، پالایشگاه ستاره خلیج فارس را شرکتهای ایرانی توانستند به بهرهبرداری برسانند و در بخشهای بالادستی و پاییندستی، شرکتهای ایرانی توانمندی لازم را دارند و در بعضی از شرایط هم متأسفانه مورد بیمهری قرار میگرفتند بویژه بعد از برجام رویکرد به خارجیها بیشتر شد و فکر میکردند خارجیها سرمایه و فناوری به همراه میآورند اما متأسفانه آنها با احتیاط عمل کردند و آن نگاه، نگاه موفقی نبود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها