در حالی که تزریق آمپول ایمونوگلوبولین هپاتیت B برای برخی مادران باردار ضروری است، این دارو در دو ماه گذشته نایاب شده و این موضوع واکنش مسئولان شبکه هپاتیت کشور را به همراه داشته است. هـپاتیت B یک بیماری جدی و خطرناک است که در کوتاه مدت، ایجاد بی اشتهایی، خستگی، درد عضلانی، درد مفاصل، درد و تــورم شکــم، تیره شدن رنگ ادرار، یرقان (زردی)، اسهال و استفراغ کرده و در دراز مدت باعث آسیــب به کبد (سیروز کبدی)، سرطان کبد و مرگ می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۹۰

به گزارش فارس، رضا ملک زاده، معاون وزیر بهداشت با بیان این که یک و نیم میلیون نفر در کشور ناقل هپاتیت B و 350 هزار نفر ناقل هپاتیت C هستند، گفت: این دو ویروس فقط در بدن انسان زندگی میکنند و مخزن این ویروسها انسانهای ناقل هستند.

وی بر ضرورت ریشهکنی و کنترل کامل هپاتیت B و C تاکید کرد و افزود: مشکل این است که بیشتر این افراد از ناقل بودن خود خبرندارند و ما فقط 10 درصد این جمعیت را میشناسیم و توانسته ایم آنها را درمان کنیم. اما حالا با وجود برنامههای چند ساله برای ریشه کنی و کاهش موارد ابتلا به هپاتیت، براساس گزارشهای مردمی مشخص شده آمپولی به نام ایمونوگلوبولین اختصاصی هپاتیت B از اسفندسال گذشته تاکنون نایاب شده و بسیاری از خانوادهها را نگران کرده است.

موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران درخصوص نایاب شدن آمپول ایمونوگلوبولین اختصاصی هپاتیت B گفت: ما از این دریچه به هپاتیت B نگاه میکنیم که در طول 25 سال اخیر، هپاتیت B در کشور کاهش یافته و دلیل آن هم فعالیتهای خوب وزارت بهداشت در تامین واکسنهای هپاتیت B برای افراد نیازمند به این واکسن مانند نوزادان، افراد پرخطر، پزشکان، پرستاران و... است.

وی با عنوان این که تا امروز واکسن هپاتیت B به 35 میلیون ایرانی تلقیح شده است، تاکید کرد: به همین دلیل شیوع بیماری در سالهای اخیر کاهش داشته، اما با این حال حدود 2درصد از زنان باردار در کشور هپاتیت B دارند.

به گفته علویان، مادران بارداری که مبتلا به هپاتیت B هستند، موجب انتقال بیماری به جنین نمیشوند، اما باید در بدو تولد علاوه بر واکسنی که شبکه بهداشت به همه کودکان تزریق میکند، ایمونوگلوبولین اختصاصی نیز به این نوزادان تلقیح کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها