برخی دیپلمات های اروپایی خبر داده‌اند که کشورهای اروپایی هفته آینده برنامه خود برای نجات برجام را به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ارائه خواهند داد.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۱۴
اتحاد اروپا برای نجات برجام

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، کشورهای اروپایی هفته آینده برنامه‌ای را به منظور نجات توافق اتمی با ایران به دونالد ترامپ ارائه می‌کنند. خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه (13 اردیبهشت) این خبر را از قول شش منبع مستقل منتشر کرد.

بر اساس این گزارش هم‌زمان با ارائه این برنامه به رئیس‌جمهور آمریکا، کشورهای اروپایی در حال تلاش برای تحکیم و تقویت رابطه تجاری‌ خود با ایران هستند تا در صورت کنار کشیدن آمریکا از برجام بتوانند این روابط تجاری را حفظ کنند.

دونالد ترامپ قرار است تا روز 22 اردیبهشت (12 مه) تصمیم نهایی‌اش را درباره ادامه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران یا از سر گیری آنها اعلام کند. این تصمیم هرچه باشد مقدمه‌ای است برای تصمیم نهایی آمریکا درباره خروج یا ماندن در برجام.

کشورهای اتحادیه اروپا ماههاست که در تلاشند تا ترامپ را به ماندن در برجام راضی کنند. به همین منظور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هفته گذشته به واشنگتن رفته و با ترامپ دیدار کردند.

منابع مختلف گفته‌اند که در موفقیت‌آمیز بودن این دیدارها تردید دارند و اتحادیه اروپا در حال تلاش برای طرح سناریوهایی است که در صورت خروج امریکا از برجام کمترین خسارت متوجه کشورهای اروپایی شود.

یک دیپلمات اروپایی گفته است: «ما یک هفته فرصت داریم تا مذاکراتمان را با آمریکا ادامه دهیم و ببینیم آیا می‌توان توافقی روی برجام به دست آورد یا نه. اما فکر نمی‌کنم دلیلی برای خوش‌بینی بیش از اندازه وجود داشته باشد.»

ترامپ از اروپا می‌خواهد برنامه موشک‌های بالستیک ایران، نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه و یمن و نیز مفادی از برجام که مربوط به ادامه برنامه اتمی ایران بعد از سال 2025 می‌شود را در نظر گرفته و درباره آنها راه‌حلی پیدا کند.

اروپایی‌ها در حالی که می‌کوشند اختلافات خود با آمریکا درباره ایران را به حداقل برسانند، در تلاش هستند تا بدون آنکه نیازی به بررسی مجدد برجام باشد، نگرانی‌های آمریکا درباره ایران را کاهش دهند.

یک دیپلمات اروپایی دیگر به رویترز گفته است: «ما سعی می‌کنیم راه‌حل‌های مناسبی پیدا کنیم تا انتظارات آمریکایی‌ها را برآورده سازیم و در عین حال اقدامی علیه برجام هم صورت ندهیم».

به گفته این دیپلمات: «شانس رسیدن به توافق با آمریکا وجود دارد اما حتی در صورت حصول این توافق من مطمئن نیستم که این برای خارج نشدن آمریکا از برجام کافی باشد.»

رویترز از قول یک دیپلمات دیگر اروپایی نیز نقل کرده که موضوع دیگر مورد بحث، خواسته آمریکا برای امکان بازدید از تاسیسات نظامی ایران است. اروپا معتقد است این امکان در برجام در نظر گرفته شده اما آمریکا آن را کافی نمی‌داند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در تازه‌ترین اظهاراتش تصریح کرده که هیچ مذاکره مجددی بر سر برجام انجام نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها