یک فرهنگی با سابقه در گفت‌وگو با جام ‌جم آنلاین مطرح کرد:

انگیزه؛ حلقه مفقوده فرهنگیان/ سه ماه تابستان نباید معلمان تعطیل باشند

هفته معلم بازهم به پاسداشت جایگاه این بخش از جامعه آغاز شد و شاهد برگزاری جلسات، همایش‌ها و سخنرانی‌های گسترده‌ای در کلان جامعه هستیم، اما آیا واقعا این جلسات توانسته جایگاه اصلی و والای معلمان را در جامعه تبیین و مشخص نماید؟ این درحالی است که بسیاری از فرهنگیان همواره نسبت به شرایط موجود خود گلایه دارند و معتقدند این جلسات و همایش‌ها نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات آنها بگشاید چون سالهاست که صرفا درباره جایگاه معلم و اهمیت توجه به این بخش از جامعه سخن گفته می‌شود و خبری از اجرا نیست.
کد خبر: ۱۱۳۸۹۷۷
انگیزه؛ حلقه مفقوده فرهنگیان/ سه ماه تابستان نباید معلمان تعطیل باشند

بتول حسینی، مدیر دبستان شهید باقری نیشابور معلمی که نزدیک به سه دهه از عمر خود را به عنوان آموزگار در جامعه فعالیت کرده در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: معلم با اشتیاق و شوق والایی وارد این حرفه شده و بسیاری از خواسته‌های خود را به همین دلیل نادیده می‌گیرد، اما نباید فراموش کنیم معلم هم یک جزء از اجتماع است و خواسته‌ها، نیازها و توقع‌هایی دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.

حسینی در ادامه افزود: وقتی صحبت از مشکلات جامعه معلمان کشورمان می‌کنیم باید طیف وسیعی را در نظر بگیریم. چون مشکلات یک یا دو مورد نیست که بخواهیم با نسخه‌ای واحد آنها را درمان کنیم، بلکه طی سالیان متمادی زنجیره‌ای از مشکلات دست به دست هم داده تا جایگاه معلم در تمامی بخش‌ها تحت تاثیر قرار گرفته باشد.


این فرهنگی با سابقه تاکید کرد: همه می‌دانیم معلمان با پرورش و آموزش نسل آینده در واقع مدیران آتی جامعه را آموزش می‌دهند، بنابراین نمی‌توان نسبت به مطالبات سفیران دانایی سطحی و همچنین مقطعی فکر کرد، بلکه لازم است براساس برنامه‌هایی منطقی و بلند مدت، سرمایه‌گذاری مناسبی برای این بخش از جامعه صورت پذیرد.
به گفته مدیر دبستان شهید باقری نیشابور امسال اگر واقعا قرار است جایگاه معلمان بررسی و مشکلات آنها پاسخ داده شود بهتر است مسئولان به این موارد دقت داشته باشند که در بخش مشکلات اجتماعی، روحی‌و روانی، اقتصادی و مشکلات حیطه فعالیت معلمان باید بازنگری دقیقی داشته باشیم تا بتوان انگیزه فعالیت را در میان فرهنگیان زنده نگه‌داشت.
حسینی با تاکید براینکه اکنون مشکلات عمده‌ای باعث شده انگیزه گروهی از معلمان نسبت به گذشته کمرنگ شده باشد؛ به خبرنگار ما گفت: اگر مطالعات دقیق از شرایط فرهنگیان صورت پذیرد ممکن است با شگفتی آمار نگران کننده‌ای روبرو شویم که تقریبا70 درصد از فرهنگیان به نوعی انگیزه‌های اولیه خود را از دست داده‌ و صرفا روزگار سپری می‌کنند تا بازنشسته شوند.
وی معتقد است دائم از مطالبات اقتصادی معلمان سخن گفته می‌شود؛ درحالی که معیشت امری کاملا بدیهی است و نباید انرژی برای آن گذاشت. بلکه لازم است درباره شرایط اجتماعی و جایگاه معنوی معلمان بیشتر زمان اختصاص داده شود.
این فرهنگی در ادامه افزود: بررسی‌های میدانی یقینا ثابت می‌کند، جایگاه معلم نه برای دانش‌آموزان، نه برای مدیران ارشد وزارتخانه و نه برای والدین درست نیست. چون مواردی که طی چند دهه گذشته مطرح شده به نوعی اصل موضوع را به حاشیه رانده و جامعه فرهنگی کشورمان را در گیر واژه‌هایی کرده که اصولا نباید دغدغه آنها باشد.
مدیر دبستان شهید باقری نیشابور تصریح کرد: واژه‌هایی از قبیل تخفیف ویژه برای فرهنگیان، مشاغل پاره وقت نمونه‌هایی هستند که می‌توان به واقعیت نگران کننده جایگاه معلمان در جامعه رسید. به همین دلیل بهتر است با بازنگری دقیق نسبت به این روند آینده‌ای منطقی بنا نهاد.
حسینی با اشاره به گسترش تبادل اطلاعات در جامعه امروز به خبرنگار ما گفت: مشکلی که تقریبا هیچ یک از مسئولان درباره آن سخن نمی‌گویند؛ فاصله ایجاد شده میان اطلاعات معلمان و واقعیت جامعه است. درحالی که فاصله ایجاد شده میان اطلاعات معلمان و لایحه‌های مختلف می‌تواند جایگاه آموزشی معلم را با چالش مواجه کند.
وی تصریح کرد: امروز بسیاری از دانش‌اموزان بخصوص در کلان‌شهرها از معلمان خود جلو زده‌اند. بنابراین دیگر معلم تنها آموزنده جامعه نیست؛ بلکه شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و حتی والدین بخش قابل توجهی از آموزش را برعهده گرفتند که این روند فاصله‌ای معنادار میان جایگاه معلم و آموزش و تربیت ایجاد کرده است.
این مدیر باسابقه در نظام آموزشی کشورمان ضمن اشاره به اینکه مطالعه در میان معلمان مشکل سازد شده است، افزود: برای بهبود شرایط؛ نظام آموزشی باید به سمتی پیش برود که سه ماه تابستان در این بخش (یعنی بخش آموزش) واژه‌ای به نام تعطیلات نداشته باشیم؛ به صورتی که بهتر است طی این دوره معلمان خودشان به دانش‌آموز تبدیل شده و در دوره‌های ریکاوری شرکت کنند.
حسینی معتقد است باید معلمان طی سه ماه تابستان آنقدر آماده شوند که اول سال تحصیلی جدید با دانش تازه سرکلاس حاضر شوند و برای حفظ رابطه معلم و دانش‌آموز توانمندی کاملی داشته باشند؛ چون در بسیاری از موارد می‌بینیم دانش آموز به معلم خود می‌گوید؛ مثلا چطور باید از فلان نرم افزار استفاده کنم؟ درحالی که معلم اطلاعاتی در این زمینه ندارد که راهنمایی کند و همین روند عاملی برای خودبرتر بینی دانش آموزان خواهد شد.
به گفته وی برای بازیابی جایگاه اجتماعی معلمان که منشاء برخی مشکلات در حیات کاری آنهاست بهترین راهکار این است که وزارتخانه با برنامه‌ریزی دقیقی همانند کشورهای توسعه یافته مثل ژاپن سه ماهه تابستان را فرصتی برای بازیابی مهارت‌ها و دانش معلمان درنظر بگیرد به جای اینکه از واژه تعطیل استفاده کند.
حسینی ضمن ابراز نگرانی نسبت به کاهش انگیزه‌ در میان گروهی از فرهنگیان به خبرنگار ما گفت: اصولا فرهنگیان با عشق و علاقه‌ای که دارند در این حرفه مشغول به کار شده‌اند. اما واقعیت امر این است که فرهنگیان نیز انسان هستند و دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند. بنابراین کاملا طبیعی است که برخی از معلمان با تجربه سال‌ها مشکلات در فعالیت خود امروز انگیزه‌ای برای نوآوری یا ایجاد تحول در فرایند کاری خود نداشته باشند.
وی تاکید کرد دور از واقعیت نیست اگر بگوییم تنها 30 درصد از معلمان در شرایط فعلی با بالاترین انگیزه سرکلاس خود حاضر می‌شوند که این برای آینده جامعه کشورمان نگران کننده است چون بی‌توجهی به این روند می‌تواند فروپاشی سیستم آموزشی کشور را به ارمغان آورد.
حسینی در پایان گفت: مشکلات شدید اقتصادی، تفاوت بسیار زیاد بین حقوق معلمان و سایر کارکنان دولت، نداشتن امتیازات ویژه چون استخدام فرزندان، کارانه، بن های سفر و...حقیقتا فشار بسیار زیادی را بر روح و روان این قشر فرهیخته وارد ساخته و نجابتی که در شخصیت این سفیران دانایی عجین شده، مانع از آن شده تا مشکلات خود را فریاد بزنند و همین امر هم سبب تضییع حق آنان در تمام این سالها بوده است.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها