بیست و یکمین دوره رقابت های جام جهانی فوتبال 44 روز دیگر در روسیه آغاز می شود. روسیه در حالی میزبان جام جهانی 2018 است که نخستین دوره رقابت ها در سال 1930 به میزبانی اروگوئه برگزار شد. در واقع 88 سال از برگزاری نخستین دوره جام جهانی می گذرد.
کد خبر: ۱۱۳۸۸۷۳
نماد 21 جام جهانی تاریخ فوتبال ؛ از گرگ و پلنگ تا شیر و فلفل! +اینفوگرافیک

به گزارش جام جم آنلاین ، در تاریخ 88 ساله رقابت های جام جهانی برخی از کشورها بیشتر از یک بار میزبان جام جهانی بوده اند ، همانند آلمان، برزیل و یا ایتالیا. در تمامی 21 دوره ای که رقابت های جام جهانی برگزار شده است هر دوره یک نماد خاص داشته است. برخی از نمادهای تاریخ 88 ساله جام جهانی از لحاظ زیبایی و ظرافت تحسین برانگیزند اما برخی دیگر با انتقادهایی مواجه شده اند و بیشترین انتقاد برای این است که چرا زشت و بی معنی هستند.

هر چند از همان دوره نخست جام جهانی (1930-اروگوئه) تصویر و شکلی خاص برای رقابت های جام جهانی وجود داشت اما از جام جهانی 1966 انگلستان نماد رسمی برای این رقابت ها در نظر گرفته شد.

«ویلی جام جهانی» نخستین نماد رسمی تاریخ جام جهانی است، نمادی که برای جام جهانی 1966 انگلستان در نظر گرفته شد.

در طراحی نماد هر دوره از رقابت های جام جهانی فوتبال عناصری همچون رنگ پرچم کشور میزبان، حیوانات خاص آن کشور، لباس و فرهنگ و دیگر عناصر در نظر گرفته می شود.

از جام جهانی 1930 تا جام جهانی 1962 نماد خاصی برای رقابت ها وجود نداشت اما از جام جهانی 1966 میتوان درباره نمادها و اجزای آن صحبت کرد.

جام جهانی 1966 انگلیس - شیری که پرچم انگلیس را بر تن کرده نماد رسمی رقابت هاست. این شیر ویلی نام دارد.

جام جهانی 1970 مکزیک - خوانیتو نام پسر بچه ای است که کلاه لبه دار مخصوص مکزیکی ها را بر سر دارد و خندان است.

جام جهانی 1974 آلمان غربی - « تیپ» و «تپ» نام دو پسربچه ای است که پیراهن تیم ملی فوتبال آلمان را بر تن دارند.

جام جهانی 1978 آرژانتین - گاچیتو نام پسر بچه سرخ پوستی است که به عنوان نماد جام جهانی 40 سال پیش انتخاب شد. او پیراهن تیم ملی آرژانتین را بر تن دارد.

جام جهانی 1982 اسپانیا - نارانجیتو یک پرتقال تپلو است. پرتقال میوه‌ای محبوب در اسپانیا است. نارانجیتو لباس تیم ملی اسپانیا را به تن دارد و نامش از گویش اسپانیولی به پرتقال گرفته شده است.

جام جهانی 1986 مکزیک - پیکه نام فلفلی است که در مکزیک به وفور وجود دارد. این فلفل کلاه مکزیکی بر سر گذاشته و سبیل دارد.

جام جهانی 1990 ایتالیا - چائو نام آدمک سه رنگی است که به رنگ پرچم تیم ملی فوتبال ایتالیاست. «چائو» به زبان ایتالیایی به معنی سلام و احوالپرسی است.

جام جهانی 1994 آمریکا - یک سگ نماد جام جهانی 1994 آمریکا بود، سگی که حیوان معمول خانگی آمریکایی هاست. این سگ «مهاجم» نام دارد.

جام جهانی 1998 فرانسه - خروس نماد ملی فرانسوی هاست، خروسی که نماد جام جهانی 1998 فرانسه هم شد. این خروس فُوتیکس نام دارد و رنگ پیراهن او به رنگ پیراهن تیم ملی فرانسه است.

جام جهانی 2002 کره و ژاپن - آتو، کازو و نیک سه موجودی هستند که از دل بازی های رایانه ای می آیند. . این سه عضو تیم خیالی «اتم بال» (ورزشی شبیه فوتبال) هستند. آتو نقش مربی تیم را بر عهده دارد، کازو و نیک هم بازیکن هستند. نام‌گذاری آنها با انتخاب مردمی در اینترنت و فروشگاه‌های زنجیره‌ایمک‌دونالد در کره جنوبی و ژاپن صورت گرفت.

جام جهانی 2006 آلمان - یک شیر نماد جام جهانی 2006 بود. نام این شیر «گُلئو» است، شماره 06 را بر تن دارد و یک توپ سخنگو در کنار اوست.

جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی - برای این رقابت ها یک پلنگ زرد رنگ در نظر گرفته شد. این پلنگ زاکومی نام دارد. پلنگ به کار گرفته شده برای نماد جام جهانی یک نوع جانور است که در آفریقای جنوبی زیست می کند. زاکومی از ZA به معنی «افریقای جنوبی» و kumi که در اغلب زبان‌های افریقایی به معنی عدد «ده» است؛ گرفته شده است.

جام جهانی 2014 برزیل - برای این دوره از رقابت ها یک نوع حیوان رو به انقراض و آسیب پذیر به نام «آرمادیلو» به عنوان نماد در نظر گرفته شد. این آرمادیلو «فولکو» نام دارد که تی شرتی با نام «برزیل 2014» بر تن داشت.

جام جهانی 2018 روسیه - گرگ نماد اصلی جام جهانی 2018 است، رقابت هایی که به زودی آغاز خواهد شد. نام این گرگ را زابیواکا گذاشته اند. گرگ در زبان روسی به معنی زننده گل است. نماد این دوره یک گرگ انسان‌نما است با بدنی پشمی به رنگ قهوه‌ای و سفید که یک تی‌شرت با عنوان «روسیه ۲۰۱۸» به تن و عینکی نارنجی روی سر دارد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها