انتقاد رئیس‌جمهور از اعضای هیات دولت که روزهای اخیر شاهد آن هستیم از جمله مسائلی است که باید روی آن تامل بیشتری کرد.
کد خبر: ۱۱۳۸۵۷۲
راهکار رفع انتقادات روحانی

آقای روحانی در گذشته نسبت به اجزایی در خارج از دولت انتقاد داشت و این روند فی نفسه اشکالی ندارد و رئیس‌جمهور و منتقدان می‌توانند از همدیگر انتقاد کنند اما انتقاد رئیس‌جمهور از اجزای دولت از عجایب روزگار است.

اگر ایشان معتقد است که دولت فربه است طبعا باید به این نکته هم توجه داشته باشد که رفع این معضل با خود رئیس‌جمهور است.

نکته دیگر طرح موضوع ناامیدی برخی وزرا است. عنوان کردن چنین مطلبی از سوی رئیس جمهور مناسب نیست.

رئیس جمهور این وظیفه را دارد که در صورت بروز چنین روحیه‌ای در بین برخی از وزرا شخصا اقدام کند و زمینه‌های بروز ناامیدی را مرتفع کند.

به نظر می‌رسد که در درجه اول انتقاد به خود رئیس‌جمهور وارد است. معتقدم که بزرگترین مشکل در دولت این است که آقای روحانی زمانی را برای برگزاری جلسات جداگانه با وزرا اختصاص نمی‌دهد و پای درد دل و مشکلات آنها نمی‌نشیند.

وزرای کابینه او انتظار دارند که در مواقعی مشخص، ساعاتی را با رئیس‌جمهور جلسه برگزار کنند و درباره مشکلات موجود با ایشان صحبت کنند و با اندیشیدن راهکاری مناسبت موانع را از بین ببرند.

وزرای دولت هر کدام حرف‌هایی دارند و حتی برخی از وزرا سال‌هاست که با وجود حضور در هیات دولت با همدیگر اختلاف دارند و هنوز نتوانستند این اختلافات را حل کنند و بعضی از آنها در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس این گلایه را مطرح کرده‌اند که رئیس‌جمهور برای شنیدن صحبت‌های وزیران وقت نمی‌گذارد.

نکته قابل تامل اینکه تاکنون درباره حل این اختلافات از سوی آقای رئیس‌جمهور تدبیری اندیشیده نشده است. برخی البته پیش‌بینی کردند که طرح چنین موضوعاتی از سوی آقای روحانی مقدمه‌‌ای برای ایجاد تغییر و تحول در هیات دولت و مدیران اجرایی باشد.

واقعیت آن است که اگر هم رئیس‌جمهور قصد چنین کاری را داشته باشد نیازی به عنوان کردن آن در عرصه عمومی نیست. هرگونه تغییر در دولت از جمله اختیارات رئیس‌جمهور است.

ذکر این نکته هم ضروری است که اگر او عملکرد برخی از اعضای هیات دولت را قبول ندارد نباید از ابتدا آنها را انتخاب می‌کرد و حال که چنین افرادی برای مسئولیت مدیریتی انتخاب شدند رئیس جمهور باید با آنها تعامل داشته باشد.

اگر رئیس‌جمهور قصد تغییر اعضای کابینه خود را دارد در درجه اول باید نوع مراودات خود با وزیران را تغییر دهد و برای شنیدن حرف ها و تلاش برای برطرف کردن مشکلات موجود وقت بگذارد در غیر این صورت تغییر هر کدام از وزرا و اعضای کابینه هیچ اثر و ثمری نخواهد داشت.

محمد دهقان - نماینده چناران و طرقبه شاندیز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها