رئیس پلیس فتا از وقوع نیمی از جرایم فضای مجازی در تلگرام خبر داد

منطقه جرم‌خیز تلگرام

فعالیت 300 کانال داعشی و تکفیری در تلگرام، برخورد با سایت و کانال‌های قماربازی، وقوع5/49 درصد جرایم در تلگرام، افزایش 900 درصدی جرایم سایبری در ایران، امنیت بالای شبکه‌های اجتماعی داخلی و 296 حمله جدی به زیرساخت‌های کشور، مهم‌ترین نکات نشست دیروز رئیس پلیس فتای کشور با خبرنگاران بود.
کد خبر: ۱۱۳۸۵۱۰

به گزارش جامجم، سردار کمال هادیانفر در ابتدا با اشاره به عملکرد پلیس فتا در شش سال گذشته گفت: از سال 1390 تاکنون میزان جرایم 900 درصد افزایش یافته؛ یعنی به ازای 1400 نفر یک فقره جرم به وقوع پیوسته است.

وی درباره نرخ حملات سایبری در کشور هم تصریح کرد: روزانه بیش از شش هفت میلیون حمله سایبری در کشور رخ میدهد که درصد زیادی از آن دفع میشود و تأثیری روی سامانهها، زیرساختها و کاربران ندارد. در سال گذشته 296 حمله سایبری جدی در کشور داشتیم و این حملات اغلب به سامانهها و زیرساختها بوده که 50درصد از سوی آمریکا و چین و 30 درصد کشورهای اروپایی همچون آلمان و هلند و بقیه کشورهای آسیایی است.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: از میان 32بانک، در سال گذشته به 11 بانک که بیشترین گردش مالی را دارند حملاتی وارد شد که البته تذکراتی را دادهایم. هیچیک از این حملات آسیب جدی وارد نکرده و دفع شده؛ اما عمده دلایل این حملات ایجاد اخلال در نظام پولی و مالی کشور، زیرساختها و حوزههای انرژی و برق و گاز است.

وقوع 49/5 درصد جرایم در تلگرام

سردار هادیانفر با بیان این که امروز بیش از 5/49 درصد جرایم فضای مجازی در تلگرام است، یادآورشد: حدود 70 درصد کل جرایم در پیامرسانها و شبکههای اجتماعی است.

رئیس پلیس فتا در پاسخ به سوال جامجم درباره فعالیت گروههای تروریستی در تلگرام گفت: امروز 300 کانال مربوط به داعش و تفکر تکفیری با 11 زبان در تلگرام فعالیت میکنند. در این شرایط مدیر تلگرام این کانالها را حذف نمیکند و میگوید خشونت را ترویج نمیکند، در حالی که به تفکر اینها توجهی ندارند، البته داعش به برکت جمهوری اسلامی ایران و اقدامات کشور عراق و سوریه و... از بین رفت؛ اما تفکر آن همچنان وجود دارد.

رئیس پلیس فتا به حوزه تخلفات تلگرام پرداخت و تصریح کرد: 51 درصد جرایم در خصوص عفت و اخلاق در تلگرام رخ میدهد؛ 23 درصد در اینستاگرام و 11 درصد واتسآپ که بیش از 46 درصد جرایم حوزه عفت و اخلاق به تولید، بازنشر و انتشار محتویات مبتذل و مستهجن میپردازد.

وی گفت: این کانالها اغلب با موضوع طنز و سرگرمی فعالیت میکنند که از نیمههای شب به انتشار فیلمهای مبتذل و مستهجن اقدام کرده و به صورت عنکبوتی فعالیت میکنند.

شناسایی 30هزار کانال و گروه مجرمانه

رئیس پلیس فتا اعلام کرد: 30 هزار و 186 کانال و گروه مجرمانه در تلگرام شناسایی شد؛ 23 هزار و 175 کانال فعالیت ضداخلاقی و 4753 کانال فعالیت تروریستی و داعشی دارند و 650 کانال نیز فعالیت ضددین، ضداسلام و ضدقرآن دارد؛ مابقی نیز در حوزه مواد مخدر، تبلیغات کالای ممنوع، قمار و ترغیب به خودکشی فعالیت دارند.

وی گفت: 51 هزار پیج اینستاگرامی نیز در دست شناسایی داریم؛ موارد ابتذال و انتشار فیلمهای مستهجن نیز تحت بررسی است.

سردار هادیانفر به جرایم تلگرام در سال 95 پرداخت و گفت: نیمی از جرایم در فضای مجازی مرتبط با تلگرام است که 40 درصد آنها در حوزه هتک حیثیت و انتشار تصاویر، 20 درصد مزاحمت اینترنتی، 15 درصد حوزه عفت و اخلاق و بقیه نشر اکاذیب و ... است.

گردش مالی 200میلیاردی قماربازها

رئیس پلیس فتا در پاسخ به پرسش دیگر جامجم درباره برخورد با سایتهای قمار گفت: سال گذشته با بیش از 668 سایت و کانال در حوزه قمار برخورد شد؛ همچنین 3395 سایت و کانال شناسایی شدند که بیش از 200 میلیارد تومان چرخش مالی داشتند.

وی به هماهنگی با بانک مرکزی و قوه قضاییه در روزهای پایانی سال 96 پرداخت و تصریح کرد: بیش از 141 درگاه بانکی مسدود شدند. هادیانفر ادامه داد: افراد قمارباز حرفهای در ترکیه مستقر هستند که تعدادی از آنها شناسایی شده و حکم دستگیری آنها صادر و به پلیس فتا تحویل داده شده تا دستگیری و استرداد آنها صورت پذیرد. در 24 ساعت گذشته برای یکی از متهمان سایت قمار، حکم دستگیری توسط اینترپل صادر شده است.

وی درباره ارزش ریالـــی مبالغ کلاهبرداری شده از شهروندان در فضای مجازی، عنوان کرد: طبق ادعای کاربران چیزی حدود 1427 میلیارد ریال در پروندههای سایبری از آنان کلاهبرداری شده که 931 میلیارد ریال آن کشف شده است.

خودکشی پدر پس از انتشار تصاویر دختر

هادیانفر با بیان این که انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد بویژه زنان و دختران جوان بشدت نگرانکننده است، گفت: مجرمان سایبری این تصاویر را سرقت کرده سپس آن را در فضای مجازی با عناوین بد و مستهجن بارگذاری میکنند. برای مثال در پروندهای در جنوب کشور گفته شده بود برای کسب اطلاعات بیشتر از صاحب عکس باید ده هزار تومان را به حسابی واریز کنید؛ اما در واقع اینها صفحات فیشینگ هستند. هر فردی که تصویرش منتشر شده بیآبرو میشود. در این پرونده یکی از دختران خودکشی کرد.

در پروندهای دیگر به قدری هجمهها علیه دختری جوان در یکی از شهرهای شمالی کشور افزایش یافته بود که پدر خانواده به خاطر بدنام شدن دخترش دست به خودکشی زد. هادیانفر در بخش دیگری از سخنانش به استانهای دارای کمترین و بیشترین جرایم سایبری اشاره کرد و گفت: پلیس فتای تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین حجم پرونده جرایم مجازی در سال 96 روبهرو بودند و کمترین جرایم نیز در استانهای یزد، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و کیش رخ داده است.

سرقت با اسکیمر

رئیس پلیس فتا همچنین نسبت به فعالیت سودجویان با شیوه اسکیمر هشدار داد و گفت: برخی از افراد با نصب تراشهای روی دستگاههای کارتخوان سیار که اطلاعات کارت بانکی را کپی میکند، اقدام به برداشت از حساب بانکی افراد کردهاند، به این شیوه که در جاده یا خیابان یک دستگاه کارتخوان را برای فروش محصولی قرار میدهند؛ اما این دستگاه اطلاعات کارتهای بانکی را کپی میکند، سپس شهروندانی که آگاه نبوده و رمز خود را به فروشنده اعلام کردهاند از حسابشان برداشت میشود. بنابراین لازم است دارندگان کارتهای بانکی هنگام خرید اینترنتی حتما رمز را شخصا وارد کنند.

رئیس پلیس فتای ناجا به فعالیت پولهای مجازی همچون «بیتکوین» در کشور اشاره کرد و گفت: پلیس اجازه فعالیت هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی برای تولید پول مجازی در کشور را نخواهد داد و بانک مرکزی و وزارت ارتباطات نیز در این زمینه هشدارهای لازم را دادهاند.

هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره پیامرسانهای داخلی،خاطرنشان کرد: تاکید ما استفاده از پیامرسانهای داخلی است چرا که اطلاعات مردم در این شبکهها امنیت بیشتری دارد. شما ببینید مدیر تلگرام زمانی که از روسیه خارج شد هیچ پولی نداشت اما امروز جزو 600میلیاردر برتر دنیاست و در سطح جهان 1500میلیارد دلار از فروش اطلاعات مردم در شبکههای اجتماعی درآمدزایی شده است. بنابراین تمام پیامرسانهایی که میگویند اطلاعات ما امن است در واقع اطلاعات خود را در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار میدهند و از این طریق درآمدزایی میکنند وگرنه چطور ممکن است تلگرامی که هیچ تبلیغ و درآمدی ندارد این طور مدیرعاملش را ثروتمند کند. وی با انتقاد از جو بیاعتمادی به راهافتاده علیه پیام رسانهای داخلی، گفت: جو بیاعتمادی خطی است که از سوی افرادی که درآمدشان از تلگرام تأمین میشود یا عدهای خارج نشین به راه افتاده و چنین موضوعی صحیح نیست. کسب و کارهای این فضا نیز باید بدانند امکان فعالیتشان در پیامرسانهای داخلی نیز وجود دارد.

ایرانیها و روسها بروند ، تلگرام ورشکست میشود

وی با بیان این که اگر کاربران ایرانی و روسی از تلگرام خارج شوند این شرکت ورشکسته خواهد شد، گفت: در واقع تلگرام از فروش اطلاعات کاربران عمده خود که از کشور ایران و روسیه هستند به درآمد رسیده وگرنه اطلاعات کاربران دیگر کشورها در تلگرام چندان نیست چرا که کاربر زیادی از کشورهای دیگر ندارد.

وی با تاکید بر این که پلیس فتا وارد هیچ یک از چتهای دو نفره و خصوصی افراد نمیشود، گفت: تنها با دستور مقام قضایی و آن هم برای جمعآوری ادله و رسیدگی به شکایات ممکن است پلیس در پیامرسانهای داخلی وارد این فضاها شود وگرنه ما هیچ ورودی به این فضاها نداریم و مردم مطمئن باشند اطلاعاتشان در فضای مجازی محفوظ و امن است و این طور نیست که دستگاههای امنیتی به آن دسترسی داشته باشند؛ بلکه تمامی این اطلاعات محفوظ و امن است.

هادیانفر در پاسخ به پرسش دیگر جامجم درباره برخورد با برخی افراد که با عنوان شاخهای اینستاگرام فعالیت میکنند نیز گفت: برخی از جرایم از طریق پلیس بینالملل ردیابی میشود؛ اما برخی موضوعاتی که در کشور ما جرم است در کشورهای دیگر جرم نیست و بسیاری از این افراد در کشورهای دیگر بویژه ترکیه مستقر هستند؛ اما مواردی هم بوده که نسبت به برخورد با آن اقدام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها