بخش مهمی از مجموعه‌های تلویزیونی را ملودرام‌هایی تشکیل می‌دهد که اغلب در زمان حال و فضاهایی واقعی می‌گذرد.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۷۵

به همین خاطر هم فیلمنامهنویسان کشورمان برای پروراندن قصه خود و جذب هر چه بیشتر مخاطب به سراغ سوژههای روز جامعه و مسائلی ملموس برای طیف عظیمی از مخاطبان میروند. آپارتماننشینی یکی از این موضوعهاست که تقریبا بخش مهمی از جامعه با آن درگیر بوده و آشنایی تمام و کمال با مشکلات ناشی از آن دارند.

همسایهها: طیفهای مختلف جامعه در یک مجتمع

این ساخته تلویزیونی محمدحسین لطیفی یک ملودرام آپارتمانی با رگههایی از کمدی است که در تلطیف فضای گاه تلخ کار موثر بوده و به نوعی زهر آن را گرفته است. چند خانوار در خانهای با چند واحد آپارتمانی در حالی زندگی میکنند که صاحب آن خارج از کشور است که با آمدنش اتفاقهای تازهای رخ میدهد. این خلاصه داستان یک خطی در نگاه اول خبر از قصهای کلیشهای میدهد اما لطیفی با مهارت بسیار توانسته از آن کار درخورتوجهی در آورده و برای مخاطبان خود لحظات شیرینی خلق کند.

خانه سبز: خانهای برای چند نسل

زوج بیرنگ و رسام پس از موفقیت همهجانبه همسران، بار دیگر سراغ سریالی رفتهاند که بخش مهمی از آن در یک آپارتمان میگذرد. خانه سبزرنگ خانواده صباحی که چند نسل از یک خانواده را در خود جای داده و ما به عنوان مخاطب هر هفته با قصه یکی از آنها همراه میشویم. رسام و بیرنگ در خانه سبز در عین اینکه سبک کمدی همسران را ادامه دادهاند شکل متفاوتتری از آن را به تصویر کشیدهاند که گرایش بیشتری به فانتزی دارد.

قتل در ساختمان شماره 85:

نگاه جنایی به آپارتماننشینی

مهدی فخیمزاده در این مجموعه تلویزیونی سراغ معمای یک قتل رفته که با کشف یک جسد در پارکینگ مجتمعی شلوغ کلید خورده و سرانجام از دل داستانکهای مختلف حقیقت کشف
میشود.

فخیمزاده برای روایت این قصه پیچیده و پرکشش به بهترین شکل ممکن از آپارتمانی بودن ساختمان بهره گرفته و آن را به یکی از شخصیتهای کار تبدیل کرده است. این مجتمع آپارتمانی بهترین بهانه برای خلق شخصیتهای مختلف و متنوع است که فخیمزاده هم بخوبی از آن به نفع کار خود بهره گرفته است. برای نمونه میتوان به تیم سه نفره سارق و خلافکار کهنهکار در کنار مرد جوانی اشاره کرد که به استراق سمع تلفنهای ساکنان مجتمع میپردازد. تعلیق موضوع مهمی در این سریال است که بخوبی رعایت شده وجلوی افتادن ریتم را گرفته و مخاطب را تا پایان همراه خود نگه میدارد.

کمدیهای 90 قسمتی و استفاده بهینه از آپارتمان

در این دسته از کمدیهای تلویزیونی که انتهای دهه70 در اوج موفقیت به سر میبردند، آپارتمان نقشی کلیدی داشت تا جایی که خود یکی از شخصیتهای اصلی کار به حساب میآمد. غفوریان را میتوان سردمدار این موضوع به حساب آورد که تمام قسمتهای سریال زیر آسمان شهر را در یک آپارتمان تصویربرداری کرد.پس از زیر آسمان شهر به خیل سریالهای کمدی تلویزیون برمیخوریم که از همین فرمول بهره گرفته و عمده بخشهای خود را در فضاهای داخلی آپارتمانی ضبط کردهاند.

کسر همایونی افشار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها