روایت معتضد در گفتگو با جام جم آنلاین

خشونت در واقعه مسجدگوهرشاد غیر عادی بود

در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

نقطه آغاز نام جعلی برای خلیج فارس کجا است؟

پیشینه به کار بردن نام جعلی خلیج عرب به چه زمانی برمی گردد؟ خسرو معتضد تاریخ‌نگار و مجری-کارشناس به این موضوع می پردازد که یادداشت وی را دراینباره در ادامه می خوانید.
کد خبر: ۱۱۳۷۱۴۰
نقطه آغاز نام جعلی برای خلیج فارس کجا است؟

جام جم آنلاین - نخستین فردی که عبارت «خلیج ع ر ب» را مطرح کرد «چارلز بلگریو» مشاور شیخ بحرین و خبرنگار روزنامه تایمز بود. وی کتابی در رابطه با خلیج فارس منتشر کرد و برای نخستین بار عبارت مجعول «خلیج ع ر ب» را به کار برد. اصل این موضوع بر سر کشور بحرین برمی گردد، جایی که متعلق به خاک ایران بود و انگلیسی ها که «درس آموز» هستند قصد داشتند بین بحرین و ایران جدایی بیندازند. چنین شد که در سال 1945 برابر با 1324 شمسی برای نخستین بار عبارت مجعول «خلیج ع ر ب ی» از سوی فردی به نام چارلز بلگریو مطرح شد.

در سال 1956 برابر با 1335 مصری ها نیز در صدد تبلیغ نام مجعول «خلیج ع ر ب ی» برآمدند. آنها در مطبوعات خود عبارت خلیج ع ر ب ی را به کار بردند. پس از آن نوبت به مطبوعات عراق و کویت رسید تا این نام را مدام به کار ببرند.

پیش از آن هرگز کسی در رابطه با آب های جنوب ایران عبارت خلیج ع ر ب ی را به کار نمی برد.

در جنوب عربستان جایی هست که خود اعراب به آن «خلیج عرب» می گویند ، خلیجی هم که به نام عمان نامیده می شود سال ها پیش اریتره نام داشت و این نام اریتره هم برگرفته از نام حاکم خارک یعنی «اریتراس» بود.

512 سال قبل از میلاد مسیح وقتی داریوش پادشاه ایران به مصر لشکر کشی می کند فردی به او مراجعه می کند و می گوید ما می توانیم کانال سوئز را برای شما حفر کنیم تا شما بتوانید از طریق دریای سرخ به دریای مدیترانه بروید. داریوش نیز چنین پیام داد:« دستور دادم که این را (کانال سوئز) حفر کنیم تا به دریای فارس برویم. » . این نامی که داریوش به کار برد به سرعت مقبولیت پیدا کرد. به این ترتیب خلیجی که در امتداد خاک ایران قرار دارد خلیج فارس بود و این اسم را در تمام زبان های دنیا می بینید. مورخان یونانی نیز در اسناد خود از «خلیج فارس» یاد کرده اند. بر روی تمام نقشه های دنیا با زبان های مختلف خلیجی که در امتداد جنوب ایران قرار دارد «خلیج فارس» نوشته شده است.

در سال های اخیر تلاش ها برای تبلیغ نام خلیج ع ر ب ی بسیار زیاد بوده است. نشریه «نشنال جئوگرافیک» یک بار این نام مجعول را به کار برد و پس از آن به سرعت مورد انتقاد بسیار گسترده ای قرار گرفت. این نشریه احتمالا برای تبلیغ نام خلیج ع ر ب ی دو تا سه میلیون دلار دریافت کرده بود. البته این نشریه مجبور به عذرخواهی شد. حتی انجمن علمی جغرافیای آمریکا نیز به دلیل به کار بردن آن عبارت مجعول عذرخواهی کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز از زمان به روی کار آمدن به دلیل دشمنی ها با ایران چند بار عبارت خلیج ع ر ب را به کار برده است. حتی در موزه لوور نقشه هایی که «خلیج فارس» روی آن بود جمع شده است که این به تلاش های پرهزینه ای برمی گردد که کشورهای عربی انجام داده اند.

کاری که برمی آید این است که کمیته ای از افراد با سواد تشکیل شود و این موضوع در کشور خودمان مورد بررسی قرار بگیرد.

اکنون به بیش از 30 زبان دنیا هنوز روی نقشه ها خلیج فارس دیده می شود. در گذشته به این ناحیه خلیج ایرانی و خلیج عجم هم گفته می شد. اکنون تمام تلاش ها برای تغییر این واقعیت تاریخی از سوی ناسیونالیست هایی است که در کشورهای عربی موج «خلیج ع ر ب ی» را به راه انداخته اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها