چرا ایمپلنت در ایران این‌ قدر محبوب شده است

تاج و تخت دهان

به غیر از زیبایی، نبودنش هزار و یک دردسر دارد.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۶۸

از لذت نبردن غذا گرفته تا مشکلات گوارشی، تحلیل فک و.... دندانها یکی از مهمترین بخشهای بدن به حساب میآیند که کمتر کسی قدر آنها را به خوبی میداند.

عدم مراقبت و رسیدگی به دندانها، آنها را تا مرز نابودی میبرد.

جایگزینی دندان به روش ایمپلنت که این روزها طرفداران زیادی دارد، بسیار رایج شده است. «دکتر اسفندیار شاهوردی شهرکی» دندانپزشک، درباره ایمپلنت سخن میگوید.

کی بکارید؟

ایمپلنت را میتوان بهصورت فوری انجام داد که برای این منظور بعد از کشیدن دندان، پین ایمپلنت را در همان جلسه کشیدن باید نصب کرد البته این کار را تنها در شرایطی میتوان انجام داد که مساله عفونت مطرح نباشد. چنانچه ایمپلنت یک تا دو ماه بعد انجام شود، این کار تاخیری نام میگیرد و اگر مدت زمان زیادی بعد از کشیدن دندان ایمپلنت انجام شود، به آن خیلی تاخیری میگویند. هر چه ایمپلنت بعد از کشیدن دندان سریعتر انجام شود، ایدهآلتر است چون با گذشت زمان، تحلیل (آتروفی) در فک به وجود میآید.

نوبت پیوند استخوان است

آن دسته از افرادی که سالها قبل دندان خود را کشیدهاند و تمایل به کاشت دندان دارند، ممکن است به دلیل تحلیل و نازک شدن استخوان فک، به پیوند استخوان هم، نیاز داشته باشند. گاهی برای این منظور از پودر استخوان بهره گرفته میشود و در برخی موارد که تحلیل استخوان فک شدید است باید با کمک استخوان دنده یا لگن فرد، استخوان تحلیلرفته فک را بازسازی کرد که برای این منظور باید بیمار به اتاق عمل جراحی برود.

تنوع، انتخاب را سخت میکند

انواع و اقسام ایمپلنت در بازار وجود دارند که کشورهای مختلف آنها را میسازند و شاید همین تنوع باعث شود که فرد دقیقا نداند کدام ایمپلنت مناسبتر است. بسیاری از ایمپلنتهایی که در بازار وجود دارند، خوب هستند و اگر دندانپزشک مهارت کافی را برای انجام ایمپلنت داشته باشد، حتی ایمپلنتهایی که قیمت پایینتری دارند نیز بخوبی برای فرد تا سالیان سال کار میکنند. برای مثال، ایمپلنتهای کرهای اگر توسط یک دندانپزشک ماهر کار گذاشته شوند، از دوام خوبی برخوردار هستند و قیمت آنها به نسبت سایر ایمپلنتها پایینتر است. روی ایمپلنتها هم روکش نصب میشود که این روکشها، انواع و اقسام مختلفی دارد که اغلب آنها تمامسرامیک یا زیرکونیوم هستند و برخی دیگر، پایه فلزی دارند که دندانپزشکان در اصطلاح به آن پی. اف. ام (PFM ) میگویند که در واقع زیر آنها فلزی و روکششان سرامیکی است یا به عبارتی سرامیک به فلز متصل میشود.

ایمپلنت در بارداری

انجام ایمپلنت برای خانمهای باردار، یک کار اورژانسی محسوب نمیشود ولی در شرایطی که اجبار برای انجام این کار وجود داشته باشد (مثلا دندانهای جلو بنا بر هر دلیلی از دست بروند)، این کار را میتوان بین ماههای سوم تا ششم بارداری انجام داد. البته تنها خانمهایی میتوانند اقدام به این کار کنند که مشکل باروری یا سقطهای مکرر نداشته باشند.

مراقبتهای اولیه

بعد از انجام ایمپلنت فرد باید تا 12 ساعت اول بعد از ایمپلنت، غذای خنک بخورد تا خونریزی ایجاد نشود. بعد از ایمپلنت فرد میتواند دچار درد شود به همین دلیل باید طبق دستور دندانپزشک از مسکن استفاده کند. علاوه بر این، دندانپزشک برای پیشگیری از عفونت، آنتیبیوتیک تجویز میکند که باید طبق دستور مصرف شود. برای حفظ بهداشت هم استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین، ضروری است.

دخانیات همه چیز را خراب میکند

بهطور کلی، دخانیات بویژه سیگار، باعث خشکی دهان میشوند که این مساله پوسیدگی دندان را ایجاد میکند. افرادی که قصد دارند ایمپلنت کار بگذارند، باید استعمال سیگار و دخانیات را به حداقل ممکن برسانند چون ترمیم فک در افراد سیگاری دیرتر صورت میگیرد و مشکلاتی برای آشکارسازی ایمپلنت میتواند ایجاد شود.

فرقش با مصنوعی

تفاوت زیادی بین دندان مصنوعی و ایمپلنت وجود دارد، چون ایمپلنت داخل استخوان فک کار گذاشته میشود، فرد حس جویدن غذا را تا حدود زیادی مانند دندان طبیعی دارد که دلیل این مساله به عصب داخل فک برمیگردد اما در نقطه مقابل، دندان مصنوعی چنین حسی را برای فرد ایجاد نمیکند.

کلام آخر

بهطور کلی، دندانپزشک تا جای ممکن سعی میکند که راههای درمانی مختلف را برای بیمار در نظر بگیرد تا دندان کشیده نشود چون هیچ چیز نمیتواند جایگزین دندان طبیعی شود اما در شرایطی که هیچ راهی برای حفظ دندان وجود نداشته باشد، باید حتما آن را کشید و تا فک تحلیل نرفته، اقدام به جایگزینی دندان اصلی با ایمپلنت کرد.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها