دیروز اعلام شد موشک‌های ناشناس مناطقی را در سوریه هدف قرار داده‌اند، اما چند ساعت بعد این خبر تکذیب شد

پس‌لرزه‌های حمله به سوریه ادامه دارد

مقامات رژیم صهیونیستی اعتراف می‌کنند که حمله تحت امر آمریکا به سوریه به اهداف خود نرسید و بی‌نتیجه بود. این درحالی است که پس‌لرزه‌های جنگ تجاوزگرانه علیه سوریه همچنان در کشورهای مختلف جهان جریان دارد و قانونگذاران کشورهای غربی زمامداران خود را به دلیل انجام یک حمله بدون مجوز مورد بازخواست قرار می‌دهند .
کد خبر: ۱۱۳۵۴۷۷

روزنامه یدیعوت آحارونوت دیروز در گزارشی به نقل از یکی از مقامات تشکیلات جنگ رژیم صهیونیستی نوشت: اگر هدف «دونالد ترامپ» از صدور فرمان حمله به سوریه صرفا به نمایش گذاشتن واکنش آمریکا به استفاده از تسلیحات شیمیایی بود، به این هدف دست یافته است،
اما اگر به دنبال هدف دیگری مانند از کار انداختن توان استفاده از تسلیحات شیمیایی یا جلوگیری از تکرار این حمله بود، بعید است به این هدف رسیده باشد. یکی دیگر از مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز گفت، اعلام این مساله که ماموریت تمام شد و توان استفاده از تسلیحات شیمیایی تا حد نابودی آسیب دیده است، پایه و اساسی ندارد. آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه )، شامگاه جمعه به وقت محلی به بهانه حمله شیمیایی در دوما، دمشق پایتخت سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرارداد. تروریست‌های سوری مدعی شده بودند شهر دومای سوریه هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن 75 نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. دولت سوریه، داشتن هرگونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد هم استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست‌ها برای جلب توجه دانسته است.

پس لرزه‌های حمله به سوریه

پیامدهای حمله غیر قانونی و توخالی کشورهای غربی به رهبری آمریکا به سوریه همچنان ادامه دارد و به جز اعتراضات مردمی بسیاری از نمایندگان و قانونگذاران غربی نیز رهبران خود را به دلیل انجام چنین حمله‌ای مورد بازخواست قرار می‌دهند. پس از انگلستان و فرانسه، روز گذشته اعلام شد جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور به کنگره این کشور احضار شدند تا درباره حملات هوایی روز شنبه آمریکا به سوریه به نمایندگان توضیح دهند. این جلسات همزمان با آن برگزار خواهد شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد حمله به نقاطی در سوریه، از سوی اعضای کنگره مورد سوال قرار گرفته است. روزنامه پولیتیکو با اشاره به این تحولات نوشت: اگرچه این حملات با حمایت اکثریت جمهوریخواهان همراه شد اما برخی از اعضای این حزب نیز در ابراز نگرانی در مورد راهبرد بلندمدت آمریکا علیه اسد، با نمایندگان دموکرات همسو شده‌اند. لیندسی گراهام، جاستین امش و توماس مسی از جمله نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی هستند که از حملات ترامپ انتقاد کرده و آغاز این حملات را مستلزم اخذ مجوز از کنگره دانسته‌اند.

از سوی دیگر اعلام شد شماری از شهروندان انگلیسی در اعتراض به حمله نظامی علیه سوریه در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند.تظاهرکنندگان در لندن مقابل مقر پارلمان انگلیس گرد‌هم آمدند و از دولت انگلیس خواستند تا به عملیات نظامی در سوریه خاتمه دهند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز در نشست خود در لوکزامبورگ خواستار ازسرگیری روند سیاسی در سوریه برای پایان دادن به درگیری‌ها شدند.

حمله اشتباهی یا حمله سایبری؟

در بحبوحه تحولات شتابان سوریه روز گذشته اعلام شد موشک‌هایی ناشناس دو منطقه در سوریه را هدف قرار داده بودند اما به وسیله پدافند هوایی ارتش سوریه رهگیری و درهوا منهدم شدند. چند ساعت بعد از اعلام خبرهای مربوط به این اتفاقات، یک فرمانده وابسته به ائتلاف نظامی منطقه‌ای حامی دولت سوریه به خبرگزاری رویترز گفت دوشنبه‌شب هیچ حمله موشکی جدیدی در این کشور علیه اهدافی در دمشق و حمص صورت نگرفت و تنها یک هشدار غلط باعث شده بود که سامانه‌های دفاع هوایی سوریه اقدام به شلیک موشک کنند. این خبر پس از آن توسط خبرگزاری رسمی سوریه سانا هم تائید شد. قبل از آن تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده بود سامانه‌های دفاع هوایی این کشور چند موشک را که به سمت یک پایگاه هوایی در منطقه حمص شلیک شده بود سرنگون کردند و رسانه وابسته به حزب‌ا... لبنان هم گفتند چند موشک یک پایگاه هوایی را در نزدیکی دمشق هدف گرفتند.

خبرگزاری رسمی سوریه دیروز به نقل از منابع نظامی، گزارش‌های قبلی خود درباره شلیک موشک به سمت پایگاه‌های هوایی این کشور را پس گرفت و گفت پدافند هوایی این کشور به دلیل هشدار اشتباه فعال شده و موشکی شلیک نشده است. درهمین رابطه یک سخنگوی پنتاگون گفت آمریکا در آن مقطع زمانی در این ناحیه هیچ فعالیت نظامی نداشته است.

در همین حال برخی منابع امنیتی اشاره کردند که ممکن است رادارهای آمریکایی یا اسرائیلی در حال تست میزان حساسیت پدافند هوایی سوریه بوده‌اند. این آزمایش نشان داد که پدافند سوریه کاملا هوشمند بوده و بلافاصله واکنش نشان می‌دهد.

احیای توان سوریه

پایگاه هوایی الشعیرات سوریه سال گذشته به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و به بهانه حمله شیمیایی ادعایی به خان شیخون، موشک‌باران شد. در آن زمان ناو جنگی آمریکا از دریای مدیترانه 59 موشک «تام‌هاوک» به این پایگاه شلیک کرد. همچنین بامداد شنبه 25 فروردین نیز سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه ادعایی نابود کردن تأسیسات و توانمندی‌های شیمیایی دولت سوریه، 103 فروند موشک به چند منطقه از این کشور شلیک کردند. پدافند هوایی سوریه موفق شد 71 فروند از این موشک‌ها را رهگیری و ساقط کند. بامداد دوشنبه 20 فروردین نیز پایگاه هوایی تی4 در سوریه هدف حمله هوایی و اصابت چندین موشک قرار گرفت. کارشناسان معتقدند حجم این حملات نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به همراه حامیان غربی‌اش احساس می‌کنند دولت سوریه با عبور از تروریست‌های تکفیری در حال بازیابی توان نظامی و سیاسی خود در سطح منطقه بوده و همین امر آنها را بر آن داشته تا به صورتی متحد و یکپارچه علیه کشور سوریه دست به کار شوند.

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به واکنش پدافند هوایی ارتش سوریه به موشک‌های آمریکایی می‌گوید پدافند هوایی کشور ما در حمله اخیر غرب به سوریه ثابت کرد هوشمندانه‌تر از موشک‌های واشنگتن و هم‌پیمانانش عمل می‌کند. شعبان همچنین خاطرنشان کرد: سوری‌ها هنگام حمله غرب، به جای رفتن به پناهگاه به پشت بام ساختمان‌ها و منازل رفتند تا مشاهده کنند چگونه پدافند هوایی سوریه ده‌ها موشک ترامپ را نابود و از رسیدن آنها به اهدافشان ممانعت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها