روحانی در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز:

درآمد ارزی کشور وضعیت مطلوبی دارد / قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایشی نخواهد یافت

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تصمیم اخیر دولت در رابطه با بازار ارز گفت: این امکان ایجاد شده که با التهاب‌آفرینی و فضاسازی، استحکام لازم در بخش مالی ما وجود داشته باشد و نمی‌تواند حرکاتی که باعث دلهره شود در کشور ایجاد شود.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۳۶
توضیحات رئیس کل بانک مرکزی در باره وضعیت ارزی کشور

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، ولی‌الله سیف امروز (چهارشنبه 22 فروردین) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هنوز زود است که نسبت به طرحی که دولت در رابطه با بازار ارز در پیش گرفته، نظر قطعی بدهیم، ولی اطلاعات جسته و گریخته ما، نشان دهنده این است که اقدام بسیار مؤثر و اثربخشی را در اقتصاد انجام داده‌ایم که آثار و تبعات مقطعی و بلندمدتی دارد.

وی، آثار بلند مدت را، مجهز شدن کشور و حاکمیت بر بازار اقتصادی کشور و جلوگیری از ضربه پذیر بودن اقتصاد دانست و تصریح کرد:با تجه به توطئه‌هایی که ممکن است در رابطه با نظام شکل گیرد، این امکان ایجاد شده که با الهتاب آفرینی و فضاسازی، استحکام لازم در بخش مالی ما وجود داشته باشد و نمی‌تواند حرکاتی که باعث دلهره شود در کشور ایجاد شود.

سیف ادامه داد: واقعیت این است که درآمدهای ارزی ما به خوبی کفاف کلیه نیازهای وارداتی کالا و خدمات ما را می‌دهد و به هیچ وجه تزلزلی از این بابت وجود ندارد. بارها گفته شده که این نوسانات ارزی عامل اقتصادی ندارد و بیشتر عوامل غیر اقتصادی دارد و خوشبختانه با این تصمیم، تحت کنترل قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عوامل غیر اقتصادی دیگر نمی‌تواند آن اثر و شدت تأثیر را داشته باشد تصریح کرد: مسئولین اقتصادی به خوبی امکان این را پیدا کرده‌اند که اقتصاد کشور را به درستی هدایت کنند و با استحکام به سمت اهداف خود هدایت کنند.

سیف، یکی دیگر از ویژگی‌های مدل جدید سیاست ارزی را شفاف‌سازی دانست و اظهار داشت: اقتضای امروز بازارهای مالی شفافیت است و این مدل می‌تواند شفاف سازی کامل را در رابطه با مقررات مبارزه با پولشویی، تأمین مالی تروریزم؛ مخصوصاً مبادلات مالی رعایت ایجاد کند. برای ما هم این امکان ایجاد کرده که بتوانیم تبادلات را در کشور با شفافیت انجام دهیم.

وی، درآمد ارزی کشور اعم از درآمد ناشی از صادرات نفت و کالاهای غیر نفتی را، سرمایه‌ای ملّی خواند و با بیان اینکه ما باید دقّت کنیم که این ارز را به درستی به امور دارای اولویت بالاتر تخصیص دهیم، تصریح کرد: برای این کار نیاز به ابراز داریم، و این مدل، چنین ابزاری را به ما داده و ما دیگر می‌توانیم تشخیص دهیم که چه نیازی ضروری و چه نیازی غیرضروری است.

سیف، انتقال سرمایه را بحثی جدّی دانست و ادامه داد: تخصیص ارز به کالاهایی که در تأمین موّاد آن، اشکالات اساسی وجود دارد، مواردی است که بانک مرکزی در آینده می‌تواند با دقت نظر کامل و با همکاری دستگاه‌ها ذیربط، این تخصیص را به نحو مؤثرتر و اثربخش تر انجام دهد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه همکاری سایر دستگاه‌ها در ساماندهی ارزی اخیر اظهار داشت: خوشبختانه همکاری بسیار خوبی شروع شده و با توجه به جلساتی که با حضور رئیس جمهور و معاون اوّل وی داریم، شرایط به نحوی پیش می‌رود که یک انسجام کلّی و جدّی در همه اعضای دولت ایجاد شده و همه با تمام توان در صحنه هستند و یکی از عواملی که در موفقیت این طرح مؤثر است، همین واقعیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها