افزایش ناگهانی بازار ارز تولیدکنندگان را با مشکلات جدی مواجه کرده است

امان از دلار!

افزایش قیمت دلار در شرایط رکودی کشور باعث به‌هم‌ریختگی بازار شده و فعالان و تولیدکنندگان نسبت به دلار شش هزار تومانی هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۳۳۵۷۸

برخی معتقدند با نرخ فعلی دلار دیگر نمیتوان بازار را پیشبینی کرد و سرمایهگذاری در بخش تولید بشدت کاهش مییابد.

تولیدکنندگان درباره افزایش نرخ ارز معتقدند اگر نرخ ارز به همین روال رشد داشته باشد هزینههای تولید بالا رفته و با رکود عمیقتر مواجه خواهیم شد.

در این گزارش، اظهار نگرانی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در بخشهای مختلف نسبت به التهاب بازار ارز آورده شده است.

ورشکستگی فعالان اقتصادی

ابراهیم درستی، نایبرئیس اتاق اصناف ایران از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرد و به جامجم گفت: نرخ ارز یکی از مصادیق تعیینکننده وضعیت اقتصادی است و نوسان نرخ آن باعث بههمریختگی بازار خواهد شد.

وی تاکید کرد: زمانی که نوسان قیمت دلار اتفاق میافتد همه بازارها تحت تأثیر قرار میگیرند. اکنون در بازارهای حوزه فناوری که مستقیم با قیمت دلار سروکار دارد نوسان نرخ دلار بسرعت بر نرخ محصولات این حوزه تأثیر میگذارد و فعالان این صنف بلاتکلیف هستند که آیا کالای خود را به فروش برسانند یا خیر.

درستی به تبعات افزایش نرخ دلار اشاره کرد و افزود: فعالان بازار موبایل و قطعات کامپیوتری اگر اکنون کالای خود را بفروشند برای جایگزینی آن باید مبالغ بیشتری بپردازند و این عوامل باعث رکود بیشتر در بازار خواهد شد.

رئیس اتحادیه صوت، تصویر و موبایل با اشاره به طرح رجیستری تصریح کرد: طرح رجیستری با برنامهریزی درست به اجرا درآمد و فعالان این صنف تازه به شرایط جدید عادت کرده بودند، اما افزایش نرخ دلار و رشد قیمت افسارگسیخته این کالا باعث شد دوباره چالشهای قدیم سر باز کند و بلاتکلیفی در این بازار حاکم شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: افزایش نرخ دلار به معنای کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم است و مسئولان باید اقدامات ضربالاجلی در این زمینه انجام دهند در غیر این صورت باعث بروز مشکلاتی خواهد شد که جبران آن یا بسیار هزینه خواهد داشت یا قابل جبران نخواهد بود.

تولید سخت شد

ابراهیم اسفرانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم بهداشتی ساختمانی درباره افزایش نرخ ارز به خبرنگار ما میگوید: در شرایط فعلی دیگر تولید
به صرفه نیست و بسیاری از فعالان این صنف ورشکسته شدند.

وی افزود: دور از ذهن نیست که فعالان اقتصادی فردا تبدیل به یک معاملهگر ارزی شوند و به جای تولید، پول و سرمایه خود را در بانک قرار دهند یا به فعالیتهای سوداگرانه بپردازند. در این صورت نه مالیاتی به دولت میپردازند و نه ضرر و زیانی متوجه شان خواهد بود.

این مقام صنفی با تاکید بر این که در طول دو سال گذشته شاهد تعطیلیهای زیادی در حوزه لوازم بهداشتی بودیم تصریح کرد: با کاهش تولید مسکن فعالیتهای این صنف نیز با کاهش همراه بود و اکنون نیز شاهد افزایش نرخ تولید به واسطه رشد نرخ دلار هستیم. حدود 30 درصد مواد اولیه این صنعت از کشورهای خارجی تأمین میشود و هزینههای تولید ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد.

آشفتهبازار خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاهداران به مشکلات این صنف از شهریورماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: حدود شش ماه است هر روز نوسان نرخ دلار را شاهد هستیم و این موضوع تأثیر مستقیمی بر عملکرد فعالان صنعت خودرو دارد.

وی به وضعیت فروش خودروهای تولید داخل اشاره کرد و افزود: در مورد خودروهای تولید داخل نیز وضعیت تا حدودی مناسب بود اما از ابتدای این هفته تا الآن نمیدانم چه اتفاقی افتاده که حتی قیمت خودروها نیز افزایش پیدا کرده که یکی از دلایل افزایش قیمت، عدم ورود خودرو به بازار از طریق سایپا و ایرانخودروست.

موتمنی افزود: در روزهای ابتدایی امسال قیمت خودروی داخلی نسبت به اسفند مطابق عرف معمول کاهش پیدا کرد اما اکنون خودروهای کارتکس که پلاک نشدهاند در حال افزایش قیمت هستند. در کشور ما کسی که 30 تا 40 میلیون تومان پول دارد فقط میتواند محصولات ایران خودرو و سایپا را بخرد که امروز این امکان دیگر وجود ندارد ؛ زیرا نه خودرویی در بازار است و نه قیمتها ثبات دارد. وی درخصوص افزایش قیمت خودروهای خارجی گفت: نمایندگی رنو در ایران تمام خودروهای خود را گران کرده به طوری که رنو تلیسمان در 24 ساعت اخیر ده میلیون افزایش قیمت داشته و به 275 میلیون تومان رسیده است. رنو کلئوس نیز با همین مقدار افزایش 320 میلیون تومان معامله میشود یا خودروی سانتافه که سال گذشته همین موقع 197 میلیون تومان بود الآن 350 میلیون معامله میشود البته اگر در بازار موجود باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو و نمایشگاهداران ادامه داد: در خودروهای داخلی نیز 206 تیپ 2 در 24 ساعت گذشته از 34 میلیون و 600هزار به 35 میلیون و 500 هزار رسیده است یا سوزوکی ایران خودرو در 24 ساعت اخیر ده میلیون افزایش قیمت داشته و به 170 میلیون تومان رسیده است. مزدا 3 نیز با هشت میلیون تومان افزایش 148 میلیون معامله میشود.

بحران در فروشندگان
لوازم دیجیتال

سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در این باره اعلام کرد: 5500 واحد صنفی زیر نظر ما هستند یا در حال اخذ پروانه هستند. همچنین شرکتهایی داریم که 1500 نفر شاغل دارند و کوچکترین واحد صنفی ما پنج نفر کارمند دارد و در صورت مهارنشدن قیمت دلار، باید این رقم را به جمعیت بیکار ظرف ماههای آینده اضافه کنیم.

وی درخصوص تأثیر افزایش قیمت دلار روی این صنف گفت: در صنف ما بنکداران و کسانی که در کار واردات هستند به صورت عرفی کالا را سهماهه میخرند و بعد از آن مدت باید با پرداخت دلار، با شرکت نماینده در امارات یا ترکیه تسویه کنند که با توجه به وضعیت کنونی دلار باید شاهد ورشکستگی یا ضررهای هنگفت آنها ظرف روزهای آینده باشیم.

میرمهدی ادامه داد: در دو سال اخیر وضعیت به حدی بد بوده که بسیاری از اعضای ما ورشکست یا مجبور به تعطیلی شدهاند؛ زیرا مردم عادی نیز با توجه به کاهش قدرت خریدشان دیگر این گونه کالاها را که قبلا جزو سبد خانوار بود خرید نمیکنند، امروز قدرت مردم به حدی ضعیف شده است که فقط به دنبال تأمین نیازهای اولیه زندگی و خوراک هستند. امروز اگر در صنف ما فعالیتی صورت میگیرد برای فروش لوازم جانبی همچون فلش، مموری و رم و هدست است وگرنه ابزارهایی مانند لپتاپ با افزایش قیمت حداقلی 70-80 درصدی مواجه بوده است و دیگر کمتر کسی خرید میکند.

تشکیل ستاد ویژه کنترل ارز با دستور روحانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سیاستهای ارزی دولت برای کنترل بازار ارز طی چند روز آینده اجرایی و عملیاتی میشود.

به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت مبنی بر کنترل نوسانات اخیر بازار ارز اظهار کرد: روند فعلی به هیچ وجه مناسب نیست، حتی اگر یکی از مشاوران دولت درباره موافقت دولت با افزایش نرخ ارز صحبتی داشته کاملا نظرات شخصی بوده و وضعیت فعلی باید کنترل شود.

وی ادامه داد: با توجه به ماموریتی که رئیسجمهور به معاون اول داده، ستاد ویژهای در این باره تشکیل شده هرچند رسانهای نشده است، اما مجموع جلسات به این منجر شده که باید سیاستهای جدید و متفاوت و اصلاحشدهای نسبت به قبل اتخاذ و اجرایی کنیم. سخنگوی دولت گفت: سیاستهای جدید در جلسهای با حضور رئیسجمهور جمعبندی و در چند روز آینده تشریح و اجرایی میشود. وی با بیان اینکه این سیاستها وسیعتر از بانک مرکزی خواهد بود، افزود: البته از بانک مرکزی هم انتظار داریم با تحرک و فعالتر بر بازار ارز مسلط شود، چراکه این وضعیت به هیچ وجه مناسب نیست و ما مطمئن هستیم در شرایط جدید که سیاستهای ما تغییر کرده موفق خواهیم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها