نشست مشترک بهارستان برای بررسی پیام‌‌رسان‌ها

وزیر ارتباطات: حریم خصوصی مردم درپیام‌رسان‌های داخلی حفظ می‌شود

جلسه مشترک کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس صبح دیروز با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره دغدغه‌های اقتصادی پیام‌رسان خارجی تلگرام در مجلس برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۳۵۶۶

به گزارش خانه ملت، وزیر ارتباطات در این نشست با اشاره به نحوه حمایت این وزارتخانــــه از پیامرسانهای داخلی گفت: تا کنون پنجمیلیارد تومان تسهیلات و پهنای باندی بیش از تلگرام در اختیار پیامرسانهای داخلی قرار دادهایم.

وی با بیان این که در قوانین جمهوری اسلامی بر امنیت اطلاعات افراد تأکید شده است، عنوان کرد: حتی در بحث جرایم رایانهای و استفاده از اطلاعات شخصی افراد مجازاتهایی تعیین شده است. از اینرو درباره حریم خصوصی کاربران نیز قوه قضاییه مکلف بود برای صیانت از اطلاعات مردم و دسترسی نداشتن به آن آیین نامهای تدوین کند که این اقدام نیز انجام و اخیرا اطلاعرسانی شد.

آذریجهرمی در ادامه بخش اعظمی از ادعای عدمامنیت در پیام رسانهای داخلی را سیاهنمایی دانست و افزود: این سیاهنماییها باعث میشود حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور رشد نکند و همین را هم میخواهند در حالی که ما قصد داریم سهم منطقهای به دست بیاوریم و حرکت بینالمللی کنیم، پس باید رفتارهای هوشمندانه صورت گیرد و از هجمهها علیه توسعهدهندههای داخلی خودداری شود.

وزیر ارتباطات در ادامه فضای ایجاد شده علیه پیام رسانهای داخلی را شایعهسازی عنوان و اظهار کرد: هیچ پیامی خوانده نمیشود و اطلاعات در اختیار کسی قرار نمیگیرد حتی اخیرا برای مدیر یکی از پیام رسانها حکم قضایی صادر شد، چرا که یکی از مراجع انتظامی از این شرکت اطلاعات کاربر خواسته بود اما این شرکت اطلاعات در اختیار قرار نداده بود. از این رو باید پشتوانهای برای آنها ایجاد شود که در حال حاضر در دولت مشغول تدوین لایحهای برای این حمایت هستیم که این لایحه دو فوریتی که یکی از پنج لایحه موجود درباره فضای مجازی است تقریبا آماده شده است.

وی همچنین تأکید کرد: معنی لوکال(محلی) کردن فضای مجازی در کشور به معنای قطع کردن ارتباط با دنیا یا کشیدن حصار به دور خودمان نیست بلکه تلاش برای گرفتن سهمی در بازار جهانی و رقابت است.

در تلاشیم جایگزینهایی برای تلگرام داشته باشیم

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در جلسه دیروز گزارشی از عملکرد تلگرام و نحوه جایگزینی پیامرسان بومی ارائه کرد.

وی با بیان این که تلگرام فعالیت گستردهای در کشور دارد، تأکید کرد: با این که در آییننامه فضای مجازی تأکید شده است در صورتی که کاربران پیامرسانها از حدی تجاوز کند باید نماینده رسمی در کشور داشته باشد تاکنون از سوی تلگرام نمایندهای به ایران معرفی نشده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که تلگرام بهعنوان یک رسانه مورد پذیرش مردم قرار گرفته است، ادامه داد: تاکنون دولت جمهوری اسلامی با ادامه کار تلگرام موافقت کرده و ممانعت جدی در این زمینه به کار نگرفته است، تا دی ماه نیز وزارت ارتباطات همکاری خوبی با این شرکت داشت اما در حادثه دی ماه شاهد کوتاهی تلگرام در انجام تعهدات خود بودهایم.

فیروزآبادی با اشاره به سندی که از سوی تلگرام در نیمه دوم سال 2017 منتشر شده است، گفت: بر اساس این سند قرار است رمز جدید ارزی در تلگرام منتشر شود، رمز ارز به عنوان پدیدهای جدید در جهان جا افتاده است با این حال نیاز به مطالعه و بررسی دارد.

دبیر شورایعالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه چینیها برای همه موارد قابلیت تلگرام راهحل و جایگزینی داشتهاند، بیان کرد: در بعضی از کشورهای همسایه از جمله پاکستان، تلگرام با سیاستهای سختگیرانه فیلتر شده است اما در ایران هنوز سیاستهای سختگیرانهای نداشتهایم.

وی توضیح داد: در ایران به دنبال جایگزینی و تشویق هستیم به نحوی که مهاجرت و کوچ از تلگرام به شبکههای پیامرسان بومی داوطلبانه صورت گیرد، از سوی دیگر میخواهیم رسانهها با ارائه توضیحات مردم را اقناع کنند اما در حال حاضر تمام اطلاعاتی که از تلگرام ارائه میشود از سوی نشریات غربی است.

شبهات علیه پیامرسانهای داخلی

در این جلسه همچنین نمایندگان مجلس موضوعات و مسائل خود را در حوزه پیام رسانهای داخلی و خارجی و دغدغههای امنیتی و اقتصادی موجود مطرح کردند که وزیر ارتباطات به آنها پاسخ داد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی در جلسه دیروز با بیان این که وزارت ارتباطات، پنج شبکه پیامرسان داخلی را تائید کرده است از بروز شبهات سازمان یافته علیه پیامرسانهای داخلی انتقاد کرد.

وی با اشاره به شبهه سازمان یافتهای که پیرامون شبکههای پیامرسان داخلی ایجاد میشود اظهار کرد: متأسفانه شبهات سازمانیافتهای پیرامون نبود امنیت اطلاعات اشخاص در شبکههای پیامرسان داخلی مطرح میشود که این فضاسازیها مردم را نگران میکند تا به مهاجرت مقدس از خانه بیگانه به خانه خودی روی نیاورند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیــس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه این جلسه گفت: لازم است در خصوص استفاده از پیامرسانها تصمیماتی اتخاذ شود که حائز منافع ملی و فردی افراد باشد.

وی افزود: پیامرسانها بستری برای فعالیتهای اقتصادی کشور شده که نیازمند سازماندهی بوده لذا دولت باید سرفصلهای مهمی را در این زمینه در دستورکار قرار دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها