چاردیواری وضعیت حمایت و تولید پوشاک و مُد داخلی را بررسی می‌کند

از مزون‌های خانگی تا لباس عروس اسلامی

حتما بارها و بارها برای شما پیش آمده که هنگام خرید لباس، با این جمله فروشنده مواجه شده‌اید که می‌گوید:«ایرانی نیست، ترکیه‌ای است«، خیلی‌ها با شنیدن این جمله، برای خرید اشتیاق زیادی پیدا می‌کنند حالا حتی اگر همان لباس در ایران تولید شده باشد، باز هم به صحبت‌های فروشنده اعتماد می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۳۲۹۶۲

سالهاست این باور اشتباه در بین مردم جا افتاده که پوشاک خارجی بهتر از پوشاک تولید داخل است در حالی که بسیاری از موارد، پوشاکی که در داخل کشور تولید میشود، از برخی پوشاکهای خارجی، کیفیت بالاتری دارد. یکی دیگر از مواردی که بازار پوشاک خارجی را بیش از پیش رونق میدهد، مساله قاچاق است که باعث میشود سرتاسر بازار، از لباسهای خارجی پر شود و تولیدکننده داخلی که هزینه زیادی برای تولید میپردازد، نتواند به رقابت بپردازد و با مشکلات متعددی مواجه شود. با حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به گفتوگو نشستیم تا وضعیت پوشاک در داخل کشور را بررسی کنیم.

تنها مسائل اقتصادی مطرح نیست

مصرف اقلام مرتبط با مد و لباس در کشور، حجم بالایی را به خود اختصاص میدهد. بهطور کلی دومین کالای مصرفی در دنیا و کشور ما، پوشاک و منسوجات محسوب میشود. شاید خیلی از افراد تصور میکنند که این حوزه صرفا روی مسائل اقتصادی تاثیر میگذارد در حالیکه نه تنها مسائل اقتصادی، بلکه مسائل فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی نیز میتواند تحت تاثیر قرار بگیرد. همه این موارد در کنار هم نشان دهنده اهمیت و تاثیر مد و لباس بر جامعه است و به همین دلیل باید توجه ویژهای به این حوزه داشت.

جایگاه مد و لباس در ایران

پیش از انقلاب اسلامی، تعمدا به طراحی لباس و تولید داخلی آن، اهمیت داده نمیشد و این حوزه کاملا در اختیار سایر کشورها بود. بعد از انقلاب اسلامی نیز مساله مد و لباس، در اولویت نبود ولی در سالهای اخیر، حمایت از کالاهای ایرانی مورد توجه قرار گرفته که لباس و اقلام مرتبط با آن نیز از این امر مستثنا نیست و در حال حاضر از جایگاه مهمی برخوردار است. مساله قاچاق کالا هم در گذشته چندان مورد توجه نبود به گونهای که قاچاق کالا نهتنها مذموم محسوب نمیشد، بلکه از آن به عنوان یک رفتار تجاری و روابط تجاری یاد میشد. اما خوشبختانه این نگاه نیز تا حدود بسیار زیادی تغییر کرد.

تنوع بیشتر، استقبال بیشتر

قاچاق کالا باعث میشود تولیدکننده به دلیل هزینههایی که میکند، نتواند با کالای قاچاق که هیچگونه هزینهای برای آن پرداخت نمیشود، رقابت کند. هزینه عرضه کالای قاچاق، کمتر از هزینه عرضه کالای ایرانی است به همین دلیل شاهد هجمه و جولان کالای قاچاق در بازار هستیم. برای اینکه بتوانیم این وضعیت را برطرف کنیم، باید مزیتهای کالاهای ایرانی در عرصه مد و لباس را افزایش دهیم. علاوه بر این، بالا بردن کیفیت، یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و از همه مهمتر، توجه به تنوع، مساله بسیار مهمی محسوب میشود چون با ایجاد تنوع قدرت انتخاب مردم بیشتر خواهد شد و در کنار آن، استقبال از کالای ایرانی نیز بیشتر میشود. در بحث طراحی و تولید لباس اجتماع بانوان، شاهد تحولات مثبتی هستیم و بهدلیل تنوع زیاد، اغلب واحدهای صنفی، لباس اجتماع بانوان را به کالای ایرانی اختصاص دادند. این مساله بهدلیل برنامهریزی و کارشناسی علمی در طول زمان محقق شده است و باید در بحث لباس مردان و کودکان نیز مثل لباس اجتماع بانوان، اقدامات و برنامهریزیهایی صورت بگیرد تا مساله کالای قاچاق در بازار، روزبهروز کمتر شود. یکی دیگر از مواردی که باید برای حمایت از تولیدگنندگان داخلی مدنظر قرار داد، تامین آرامش برای کار در این حوزه است. تولیدکنندگان این حوزه، بیش از اینکه به حمایتهای مالی مانند وام نیاز داشته باشند، به اطمینان خاطر نیاز دارند اینکه تا یک تولیدکننده به جایگاهی میرسد، نسبت به مساله مالیات بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد همین مساله میتواند انگیزه تولیدکننده داخلی را کاهش بدهد و باید برای واحدهای تولیدی خلاق و کارآمد، امتیازات و حمایتهایی را در نظر گرفت تا بتوانند در این عرصه پیشرفت کنند.

ما میتوانیم اگر بخواهیم

ما در بحث لباس اجتماع بانوان و لباس عروس اسلامی، اقداماتی انجام دادهایم که بتوانیم در بازار جهانی، حضور پیدا کنیم و در سال 96 برخی قراردادها نیز منعقد شده و در سال 97 این مساله با جدیت دنبال میشود. پیشرفت روز افزون در زمینه صادرات به کار حرفهای و برنامهریزی نیاز دارد و این امر زمانبر خواهد بود که در این راه گامهای زیادی برداشته شده و همچنان ادامه دارد.

مزونهای خانگی آسیبزا

مزونها و خانههای مد از نظر ما به دو گروه مولد و غیر مولد دستهبندی میشوند؛ گروه اول که مولد هستند، واحد صنفی طراحی دارند و با مجوز در عرصه مد و لباس فعالیت دارند و ما آنها را در جریان مدسازی موثر و مفید میدانیم.

گروه دوم مزونها و خانههای مد غیرمولد هستند که با اطمینان میتوان گفت قاچاقچی سیار و غیرقانونی به حساب میآیند ، از مسیر غیر رسمی در این حوزه فعالیت دارند و محصولات خود را هم اغلب به صورت اینترنتی در فضای مجازی میفروشند و میتوانند روی سبک زندگی تاثیر سوء بگذارند. این افراد شناسایی شدهاند و اقدامات قانونی لازم، درخصوص آنها اعمال خواهد شد.

پانیذ پیراسته

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها