بازخوانی تأکیدات رهبر انقلاب

«راهیان نور» محدود به نوروز نیست

یکی از مباحث مهم در کاروان‌های راهیان نور، حضور راویان تاریخ حماسه و خون است؛ راویانی که یا خود از بازماندگان آن سالها هستند یا این‌که در این زمینه، پژوهش و مطالعات فراوانی داشته‌اند و به تاریخ آن هشت سال مسلط هستند. نباید فراموش کرد که مهم‌ترین توصیه رهبر بصیر انقلاب به این راویان، رعایت امانت در نقل قول‌ها و همچنین پرهیز از اغراق در روایت‌هاست.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۳۸

به گزارش مهر، ایشان همچنین در دیدار اخیر از راویان خواستند تا درباره چرایی آغاز جنگ تحمیلی و همچنین کیفیت و نوعِ دفاع رزمندگان اسلام، تحلیل ارائه دهند و عموم مردم را با واقعیتهای این عرصه آشنا کنند.

معظم له در عین حال با بیان نام برخی فرماندهان دفاع مقدس مانند شهید برونسی، شهید همت، شهید باکری، شهید خرازی و شهید چیت‌‌سازیان، آنان را انسانهایی معمولی خواندند که دفاع مقدس سبب شد تا به اسطورههایی عظیم، چهرههایی ماندگار و ستارههایی درخشان تبدیل شوند.

به نظر میرسد که استفاده رهبر معظم از تعابیری مانند «اسطوره»، «چهره ماندگار» و «ستاره درخشان» برای این بزرگمردان نشان میدهد که میتوان زندگی این افراد را بیشتر برای حاضران در کاروانهای راهیان نور تشریح کرد تا از این رهگذر، نوعی آموزش سبک زندگی اسلامی ایرانی هم محقق شده باشد.

به طور مثال میتوان به الگوی رفتاری شهید همت اشاره داشت که وقتی در سنگرهای نبرد، غذای گرم برایش میآوردند، ابتدا چنین میپرسید: «آیا نیروهای خط مقدم و دیگر اعضای همرزممان در سنگرها هم همین غذا را میخورند یا خیر؟» پس اگر جواب این پرسش مثبت بود؛ از آن غذا میخورد
وگرنه، لب به آن غذا نمیزد.

مثال دیگر درباره شهید چیتسازیان و این جمله قصار مشهور اوست که نشان از عُمق اندیشههای شهیدان سرافراز لشکر اسلام دارد؛ جملهای که میتواند قاب گرفته شود و هدیهای عمومیبرای همه بازدیدکنندگان از یادمانهای دفاع مقدس باشد: «کسی میتواند از سیم خاردارهای دشمن عبور کند که در سیم خاردارهای نفس خود گیر نکرده باشد.»

و اما درباره شهید خرازی نیز میتوان به این تعبیر شهید آوینی درباره او اشاره کرد که آنچنان با نیروهای تحت امرش صمیمیبود که در بین آنها گُم میشد.

حکایت شهید مهدی باکری، شهردار شدن او در ارومیه و بیل زدن در زیر باران برای حفر آبراه در وسط یک کوچه از مناطق محروم اطراف شهر هم از حکایات مشهوری است که میتواند نه تنها برای مدیران و مسئولان بلکه برای عموم مردم درسآموز باشد؛ همان فرمانده شهیدی که پیش از شهادت، شهادت دو برادر، یعنی شهید علی باکری (در دوران مبارزات انقلابی ملت ایران) و شهید حمید باکری (در دوران دفاع مقدس) را تجربه کرد؛ اما خم به ابرو نیاورد و راه آنان را ادامه داد.

پس میتوان نتیجه گرفت که بیان بخشی از مهمترین این خاطرات به همراه مروری بر وصیتنامههای گرانسنگ شهیدان سرافراز ـ که از دل برآمده است و قطعا بر دلها مینشیند ـ میتواند یک برنامه همیشگی برای کاروانهای راهیان نور باشد و به تعمیق ابعاد فرهنگی و اجتماعی راهیان نور هم بینجامد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها