پیشرفت علوم، توسعه منابع و رشد مصرف انرژی در جهان سبب افزایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شده است. پساب‌های صمعتی و کشاورزی که در محیط‌ رها می‎شود، وارد آب‌های سطحی و زیرزمینی شده و سبب آلودگی آنها می‎شود همچنین مصرف بی‌رویه سموم و آفت‌کش‌های کشاورزی سبب آلودگی خاک شده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۱۴۹

بهگزارش ایسنا، با توجه به اینکه همدان استانی کشاورزی و نیمهصنعتی بوده و منابع آلودگی آب و خاک این استان بیشتر از طریق استفاده از کودها و سموم کشاورزی و برخی از واحدهای تولیدی بوده است، خبرگزاری ایسنا برآن شد تا وضعیت آب و خاک استان را با حضور دستگاههای متولی مورد بررسی قرار دهد.

دفن زباله به روش جدید

رئیس اداره نظارت و پایش ادارهکل حفاظت محیط زیست استان همدان در ابتدای این نشست درباره تأثیر نشست شیرابههای زباله بر خاک و آب گفت: تا کنون هیچگونه آلودگی آب و خاک ناشی از نشت شیرابه زباله در استان مشاهده نشده به طوریکه به واسطه اینکه ترانشه دفن زباله با یک لایه خاک رُس کوبیده پوشاند شده، هیچ اثراتی از آلودگی آب و خاک در استان مشهود نشده است.

ایرج اسدی با بیان اینکه برای تخمیر شیرابه نیاز به رطوبت، حرارت و میکروارگانیسمها دارد، افزود: در استان همدان تمامی محلهای دفن زباله که به صورت غیرسنتی در برخی شهرستانها انجام میشود، به 2 محل تقلیل داده شده به طوریکه زبالههای استان در 2 ناحیه شمال و جنوب استان دفن خواهد شد.وی با اشاره به اینکه کنترل آلودگیهای محیط زیستی و حفاظت و حراست از نسل حیاتوحش و زیستگاهها از وظایف محیط زیست است، تصریح کرد: محیط زیست براساس قانون حفاظت محیط زیست در مقوله آلودگی آب، هوا، صوتی و خاک دستگاه تشخیصدهنده تلقی شده و در تقسیمات کشور در سطح دستگاهها به عنوان دستگاه حاکمیتی و نظارتی تلقی میشود.اسدی با بیان اینکه 5 ایستگاه پایش آلودگی هوا در سطح استان همدان وجود دارد، ادامه داد: به صورت 24 ساعته شاخصهای آلاینده هوا در سطح شهر اندازهگیری کرده و گزارش میدهند.رئیس اداره نظارت و پایش ادارهکل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه امسال وضعیت آلایندهها بر اثر ریزگردها بحرانی و اضطرار نبود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال تعداد روزهای آلوده و بحرانی در استان همدان نداشتیم.وی بیان کرد: واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی براساس ماده 38 قانون مالیات بر ارزشافزوده و هوای پاک که به تازگی ابلاغ شد، واحدها را موظف کردیم به صورت فصلی نتایج خروجی خود را به صورت خوداظهاری به ادارهکل حفاظت محیط زیست استان اعلام کنند و پایش صورت گیرد تا در کمیته تشخیص صنایع آلاینده بررسی شود.

رئیس اداره نظارت و پایش ادارهکل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: آنالیز دودکش خروجی واحدهای صنعتی، تولیدی و آنالیز ایستگاههای موجود در 5 شهر استان توسط محیط زیست انجام میگیرد.

وی با بیان اینکه منابع آلاینده آبی که در استان همدان کنترل میشود، ناشی از صنایع آببر و تخلیهکننده فاضلاب است، گفت: براساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی آب، موظف هستیم منابع آلاینده آب را کنترل کنیم.

ضرورت مدیریت پسماند کشاورزی

معاون مدیریت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: یک میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی در استان همدان وجود دارد که 70 هزار هکتار اراضی باغی و بقیه 80 درصد دیم و 20 درصد اراضی آبی است.

علی بایگانه با بیان اینکه همدان جزء استانهای خشک و نیمهخشک است، اظهار کرد: خاک در همدان مشکل دارد اما آلوده نیست به طوریکه با شرایط آبی موجود نمیتوان در افزایش سطح زیرکشت اقدامی انجام داد و باید به بهرهوری در صنایع کشاورزی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه باید در شرایط فعلی خاک، به ناچار کود را به خاک تزریق کنیم تا خاک غنی شود، تصریح کرد: ساختمان و بستر خاک در حال فروپاشی است و برای رفع این مشکل باید از خاک حفاظت و با جلوگیری از فرسایش خاک، پسماند کشاورزی را مدیریت کرد.بایگانه خاطرنشان کرد: با اطلاعرسانی به کشاورزان، استراحت خاک، تناوب زراعی و جلوگیری از تخریب بقایای محصولات قبلی در زمینهای کشاورزی از فرسایش بیش ازحد خاک جلوگیری شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آب نیز گفت: با اقداماتی همچون ترویج کشت نشایی، شیوههای نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت تمام تلاش خود را در حفظ منابع آبی
بهکار گیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها