آخرین روزهای سال را در حالی پشت سر می‌گذاریم که بعد از انجام خانه‌تکانی‌های معمول، نوبت به برنامه‌ریزی برای گذران تعطیلات نوروز رسیده و حتما تا الان که مشغول خواندن این شماره از ضمیمه چمدان هستید برای این روزها نقشه‌هایی کشیده‌اید. این‌که به کجا بروید و چگونه بروید.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۴۰
تو برو سفر سلامت

این‌که چگونه برنامه‌ریزی کنید تا در نهایت سفر دلچسب و خاطره‌سازی برای شروع سال جدید به ارمغان بیاورید.

با این حال هر کاری که کرده‌اید و هر تصمیمی که گرفته‌اید پیشنهاد می‌کنیم این دو صفحه ویژه سفر را هم با حوصله بخوانید و قسمت‌هایی از آن را نیز همراه داشته باشید؛ زیرا تلاش کرده‌ایم مطالبی را که برایتان آماده کنیم که به طور کوتاه و خلاصه اطلاعات مفیدی درباره سفر نوروزی را به شما ارائه کند.

کجا برویم؟

اولین و مهم‌ترین قسمت هر سفر انتخاب درست مقصدی است که می‌خواهید به آنجا بروید. برای این منظور باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

انتخاب اهداف و خواسته‌ها

ببینید چه هدفی از رفتن به سفر دارید. آیا به دنبال استراحت کردن و استفاده از فضاهای آرام و طبیعت هستید یا بیشتر تمایل دارید از آثار باستانی دیدن کنید. به دنبال مکانی خلوت هستید یا جاهای شلوغ و مراکز خرید را بیشتر ترجیح می‌دهید. هر چقدر اهدافتان روشن‌تر باشد انتخاب مقصد راحت‌تر می‌شود.

ارزیابی هزینه‌ها

میزان بودجه‌ای را که برای سفر کنار گذاشته‌اید مشخص کنید. هزینه ایاب و ذهاب، غذا، اقامت و... را در نظر بگیرید و براساس آن برنامه‌ریزی کنید. بسیاری از مقاصد برای سفرهای ارزان مناسب نیستند یا برخی از مراکز تفریحی و مسافرتی الزاما برای خرید و خرج‌کردن پول‌هایتان دایر شده‌اند؛ پس مشخص کردن مقدار پولی که برای سفر کنار گذاشته‌اید کمک بزرگی به انتخاب مقصدتان خواهد کرد.

تعیین زمان سفر

درست است که تا 13 فروردین جزو تعطیلات نوروزی محسوب می‌شود؛ اما شما که الزاما تصمیم ندارید تمام این ایام را در سفر باشید. اگر کارمند باشید یا در جایی کار می‌کنید که بصورت شیفت‌کاری مشغول هستید، قطعا روزهای تعطیل شما که می‌توانید برای آنها برنامه‌ریزی کنید محدود است. همین محدودیت باعث می‌شود که دامنه انتخاب‌های شما محدودتر شود و راحت‌تر بتوانید مقصدتان را انتخاب کنید.

مسیریابی در سفر

اطلاع از مسیر، وضعیت آن و فاصله تا مقصد جزئیاتی است که هر لحظه به آنها در طول سفر احتیاج داریم. هرچند تابلوهای راهنمایی تا حدی می‌تواند مشکلمان را در پیدا کردن مسیر بهتر و درست برطرف کند؛ اما این روزها که عصر دیجیتال و برنامه‌های موبایلی است، می‌تواند نقش بهتر و پررنگ‌تری را اجرا کند. اگر خودروی شما مجهز به سیستم‌های رهیاب است که هیچ؛ اما اگر به این سیستم مجهز نیست، می‌توانید از برنامه‌های جانبی دیگری استفاده کنید. مااستفاده از این برنامه‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

الف) گوگل مپ: برنامه‌ای که به صورت آنلاین موقعیت مکانی شما و مقصدتان را رهگیری کرده و با انتخاب بهترین مسیر و مشخص کردن زمان رسیدن به مقصد، شما را از وضعیت ترافیکی نیز مطلع می‌کند.

ب) نویتل: یک برنامه مسیریاب آفلاین است که با استفاده از آن و ذخیره نقشه ایران یا کشور مقصد روی گوشی تلفن همراه می‌توانید از امکانات بسیار مناسب آن براحتی استفاده کنید.

ج)سایجیک: این نرم‌افزار نیز مسیریاب آفلاینی است که به شما امکان می‌دهد معابر و مقاصد خود را به بهترین حالت ممکن راهبری کنید. محیط کاربری زیبایی دارد و کار با آن بسیار راحت است. فقط کافیست یک‌بار کشور مورد نظرتان را از داخل منوی تنظیمات انتخاب و اطلاعات آن را روی گوشی خود ذخیره کنید.

آیین سفر

از آغاز تا پایان هر سفر با هر شرایط و هر سبک و روشی که باشد نیازمند رعایت نکات فرهنگی و آداب و سنن مرتبط با خود است که اگر آنها را به خوبی رعایت کنیم سفری دلنشین همراه با کسب اطلاعات و خاطرات و گاهی دوستان جدید برایمان خواهد بود.

رعایت نظافت و پاکیزگی و حفظ محیط زیست؛ از زمان شروع سفر تا بازگشت به وطن سعی کنید نظافت و پاکیزگی معابر، فضاهای اقامتی و تفریحی را رعایت کنید. اگر تک‌تک ما در این زمینه حساس باشیم به هرجایی که برویم با تمیزی و پاکی مواجه می‌شویم.

حفظ حریم شخصی؛ در طول سفر گاه با اماکنی روبه‌رو می‌شویم که عمومی نیستند و باید سعی کنیم از ورود به این اماکن و استفاده از امکانات داخلی آنها مانند میز و صندلی یا میوه درختان استفاده نکنیم. این کار هم از نظر شرعی و هم از نظر عرف اجتماعی ناپسند است.

مراقبت از آثار باستانی و تاریخی؛ اگر در طول سفر به آثار باستانی و تاریخی برخوردید یا به قصد بازدید این‌گونه اماکن به سفر می‌روید، مراقب باشید تا در بازدیدهایتان به این آثار لطمه‌ای وارد نشود. حفظ این‌گونه مراکز جزو وظایف ما و تمام هم‌میهنانمان است.

اطلاع از آداب و رسوم شهر یا مقصد میزبان؛ قبل از سفر و پس از انتخاب مقصد حتما نسبت به فرهنگ، اعتقادات و رسوم مردم مقصدتان اطلاعات کافی به دست بیاورید. در هرکجای ایران اقوام مختلف با نوع زندگی و آداب و رسوم مختلفی زندگی می‌کنند که ممکن است به دلیل تا آگاهی در مقابل انجام برخی از آداب و سنن آنها رفتار شایسته‌ای نشان ندهیم و باعث ناراحتی و کدورتشان نشویم.

رهاورد سفر؛ آوردن سوغات و هدیه از سفرهایی که می‌رویم یکی از آدابی است که در تمام اقوام ایرانی متداول است. به آن اهمیت بدهیم و از سوغات شهرهایی که می‌رویم برای خودمان و آشنایانمان تهیه کنیم. این کار از این بابت که یادگاری و خاطره‌ای را برای ما و آشنایانمان زنده نگه می‌دارد و هم باعث رونق اقتصادی شهرها و مردمانی که به سرزمینشان سفر می‌کنیم نیز می‌شود، ارزشمند است.

وسیله سفر؟

بعد از این‌که مشخص شد برای تعطیلات نوروز به کجا می‌خواهید بروید باید مشخص کنید که چگونه می‌خواهید به آنجا بروید. با ماشین شخصی، اتوبوس و یا هواپیما؟

الف) سفر با خودروی شخصی

از سلامت فنی وسیله نقلیه خود مطمئن شوید. قبل از سفر با مراجعه به تعمیرگاه‌های معتبر نسبت به تعویض روغن موتور، میزان مایع خنک‌کننده موتور، وضعیت ترمزها، وضعیت ظاهری لاستیک‌ها و حتی سلامت چراغ‌ها مطمئن شوید.

اگر از زمان تولید خودروی شما بیش از 5 سال می‌گذرد باید نسبت به گرفتن معاینه فنی اقدام کنید یا اگر قبلا آن را گرفته‌اید تاریخش را کنترل کنید تا از اعتبار آن آگاه شوید. نداشتن معاینه فنی می‌تواند در طول سفر برایتان دردسرساز وهزینه‌بر باشد.

حتما از مراکز پلیس 10+ برگه خلافی خودروی خود را بگیرید و اگر خلافی دارید بپردازید. خصوصا اگر میزان خلافی خودرویتان بالای 10 میلیون ریال باشد. اگر خلافی شما بیش از 10 میلیون ریال بود در طول سفر هر لحظه آمادگی داشته باشید که خودرویتان توسط نیروی انتظامی توقیف شود.

از معتبر بودن تاریخ بیمه شخص ثالث نیز اطمینان حاصل کنید. از این مورد به هیچ وجه با بی‌تفاوتی عبور نکنید. زیرا نداشتن بیمه‌نامه معتبر همانند سوار شدن بر مرکب مرگ است.

مدارک مالکیت خودروی خود را همراه داشته باشید. به همراه نداشتن هر یک از مدارک مالکیت، بیمه و ... می‌تواند شما را به پرداخت جریمه محکوم کند.

از رانندگی مداوم و طولانی به شدت پرهیز کنید. خستگی و خواب‌آلودگی از بزرگترین عوامل بروز حوادث جاده‌ای خصوصا در ایام نوروز است.

اگر قصد رفتن به خارج از کشور از طریق مرزهای زمینی را دارید حتما از اعتبار کاپوتاژ، گواهینامه بین‌المللی و کارت خودروی خود مطمئن شوید.

ب) سفر با قطار یا اتوبوس

اگر تصمیم دارید با قطار یا اتوبوس به سفر بروید خیلی زود نسبت به خرید بلیت مقصدتان اقدام کنید. معمولا در این ایام تهیه بلیت قطار یا اتوبوس کار آسانی نیست و هرچقدر زودتر اقدام کنید شانس موفق شدنتان بیشتر می‌شود. در این حالت از سفر سعی کنید اسباب و اثاثیه کمتری با خود حمل کنید؛ زیرا هرچقدر بار و لوازم همراهتان بیشتر باشد، بیشتر به زحمت خواهید افتاد.

ج) سفر با هواپیما

اگر جزو آن دسته از مسافرانی هستید که می‌خواهید از زمان تعطیلاتتان بیشترین استفاده را در مقصد ببرید و از خستگی راه گریزان هستید و به سفر هوایی علاقمندترید؛ اگر مسافر داخلی هستید و از تهران قصد عزیمت دارید،‌ هنگام تهیه بلیت به ترمینال خروجی خود که در بلیت درج شده توجه کنید. دست‌کم یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشید و کارت ملی خود را نیز همراه داشته باشید. اگر هم مسافر خارج از کشور هستید زمان پروازتان را از طریق سایت‌های اینترنتی فرودگاه و یا دفاتر صدور بلیت پیگیری کنید؛ چه بسا تغییرات احتمالی در زمان پرواز شما را به دردسر بیندازد. حتما 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید و پاسپورت خود را فراموش نکنید. اگر عوارض خروجتان را پرداخت نکردید جای نگرانی نیست؛ در فرودگاه سیستم‌های دیجیتال فراوانی برای پرداخت عوارض تعبیه شده است. همچنین از وضعیت آب و هوای شهر مقصد نیز از طریق نرم‌افزارهای موبایلی یا اینترنتی آگاه باشید و با توجه به شرایط آنجا البسه مناسب همراه داشته باشید.

اطلاعات سفر

برای انجام یک سفر خوب و به دور از خطر و نگرانی لازم است آدرس، نشانی و شماره تلفن مراکزی که در طول سفر ممکن است با آنها سر و کار پیدا کنید را همراه خود داشته باشید. مراکز امداد خودرو، وضعیت راه‌ها، پلیس، اورژانس و... از جمله مواردی هستند که به شما هنگام بروز مشکلات کمک می‌کنند. در زیر فهرست و شماره تلفن برخی از آنها در اختیارتان قرار می‌گیرد.

محمدرضا نجفی / ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها