گزارش فیلم‌های موفق و ناموفق در سالی‌که گذشت

7 پرفروش سینمای 96

وقتی در این روزهای پایانی سال 96 به سینمای امسال نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که جنس سینمای امسال هم از بابت فیلم‌ها و هم بازیگران آنها جور بوده و مردمی که در سال‌های اخیر پایشان دوباره به سینما باز شده کم‌کم به سینما رفتن عادت کردند، اما با نگاهی عمومی به هر آنچه در گیشه سینماها طی سال جاری گذشته، می‌توان شکل و شمایل کلی از سلیقه عمومی مردم سینمارو را‌ ترسیم کند.
کد خبر: ۱۱۲۹۳۰۲

صدرنشینی شش فیلم کمدی «نهنگ عنبر 2»، «آینه بغل»، «گشت 2»، «خوب، بد، جلف»، «اکسیدان» و «ساعت 5 عصر» در جدول پرفروشترین فیلمهای امسال مخاطب را به این باور میرساند که فروش فیلمهای اجتماعی طی چند سال اخیر در قیاس با فیلمهای کمدی پایینتر بوده و این جریان باعث شده سرمایهگذاران بخش اجتماعی به سمت ساخت آثار کمدی گرایش پیدا کنند. از این رو با قاطعیت میتوان گفت که گیشه و اقتصاد سینمای ایران به فیلمهای کمدی وابسته است و این واقعیتی است که ضرورت مخاطبشناسی سینمای ایران را بار دیگر یادآوری میکند.

اینکه در ده سال گذشته که با بحران مخاطب در سینما مواجه بودیم، اما فیلمهای کمدی کماکان گیشه پررونق خودشان را حفظ کردند؟ شاید بتوان گفت حاشیههای قدرتمند فرامتنی و پسزمینههای اجتماعی در جامعه ما باعث میشود مخاطب سالن سینما را محلی برای فراموش کردن گرفتاریهای زندگی اش ببیند، نه اندیشه برای دغدغههای اجتماعی که به زبان سینما بیان میشود. در ادامه این گزارش به معرفی شش فیلم پرفروش و فیلمهای کم فروش امسال پرداختهایم.

«نهنگ عنبر2» / سامان مقدم

فروش کلی: 20/944/044/000

خلاصه داستان: ارژنگ (رضا عطاران) و رویا (مهناز افشار) بالاخره پس از سالها با یکدیگر ازدواج کردهاند و در حال رانندگی برای رسیدن به محل برگزاری مراسم ازدواجشان در شمال میباشند. آنها در طول مسیر خاطرات گذشته خود را مرور میکنند، اما در این بین اتفاقاتی هم میافتد.

نکته: در سینمای ایران کمتر پیش میآید که یک اثر بتواند موفقیت قسمت نخست را تکرار نماید و همان میزان لبخندی که در قسمت نخست بر لب تماشاگران نشانده را دوباره تکرار کند و «نهنگ عنبر 2 » دقیقا همین وضعیت را دارد.

رضا عطاران در سالهای اخیر ثابت کرده که به تنهایی میتواند بار فیلم را بر دوش بکشد و اساسا این فیلم بشدت متکی به رضا عطاران و ابعاد هنری اوست.

آیینه بغل / منوچهر هادی

فروش کلی:19/973/591/000

خلاصه داستان: فیلم درباره دختر و پسر جوانی از طبقه متوسط رو به پایین جامعه است. پسر، نگهبان یک گاراژ ماشینهای لوکس است و تصمیم گرفته تا شبی را با نامزدش به خوش گذرانی بپردازد و به همین دلیل، یک ماشین مازراتی را بدون اجازه از گاراژ برمیدارد. اما در خیابان، یک ماشین حمل زباله، آینه بغل این ماشین گرانقیمت را میزند و زوج جوان فیلم، باید به نحوی خسارت آن را بپردازند و همین شروع اتفاقات جالبی در این فیلم است.

نکته: داستان فیلم «آینه بغل» داستان بسیار سادهای است و جنس شوخیهای فیلم برخاسته از الگوی اشتباه شبکههای اجتماعی کنونی در ایران است. منوچهر هادی کارگردان خوبی است، اما این فیلم را صرفا برای سرگرمی مردم ساخته است.

فیلمهای شکست خورده 96

براساس سیستم مکانیزه در سال جاری 18 فیلم زیر 100 میلیون تومان فروش در گیشه داشتند و حتی نتوانستند 10 هزار نفر مخاطب را به سالن سینما بکشانند.

آنطور که فارس گزارش داده، برخی از کارشناسان معتقدند که عدم اکران متوازن باعث شده است تعداد فیلمهایی که زیر 100 میلیون تومان فروش داشتند بیشتر شود، اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند در سال جاری فیلمهایی که نتوانستند با مخاطب ارتباط برقرار کنند نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر بوده است.

«ماجان» به فروش 96 میلیون و 23 هزار تومان

«افسانه گل آباد» به فروش 92 میلیون و 684 هزار تومان

«آپاندیس» به فروش 60 میلیون و 269 هزار تومان

«دو عروس» به فروش 57 میلیون و 751 هزار تومان

«پینوکیو عاموسردار رئیسعلی» به فروش 36 میلیون و 223 هزار تومان

«مالیخولیا» به فروش 35 میلیون و 241 هزار تومان

«شاخ کرگدن» به فروش 31 میلیون و 14 هزار تومان

«دعوتنامه» به فروش 29 میلیون و 479 هزار تومان

«مسلخ» به فروش 28 میلیون و 483 هزار تومان

«بلوک 9 خروجی 2» به فروش 28 میلیون و 388 هزار تومان

«دریاچه ماهی» به فروش 26 میلیون و 722 هزار تومان

«من یک ایرانیام» به فروش 20 میلیون و 976 هزار تومان

«کبریت سوخته» به فروش 20 میلیون و 262 هزار تومان

«آرمانشهر» به فروش 12 میلیون و 712 هزار تومان

«رقص پا» به فروش 11 میلیون و 657 هزار تومان

«ماه در جنگل» به فروش 6 میلیون و 178 هزار تومان

«اشک نرگس» به فروش 4میلیون و 101 هزار تومان

«قلب سفید قاصدک» به فروش 84 هزار تومان

شاید بتوان تعداد ناکافی سالنهای سینمایی، عدم برنامهریزی و مکانیسم درست از سوی سازمان سینمایی را که قادر به ایجاد توازن بین تولید و اکران نیست عامل اصلی این اتفاق بدانیم. ضمن اینکه در همه جای دنیا تبلیغات یک فیلم همزمان با شروع تولید آن آغاز میشود، اما در ایران این امکان وجود ندارد .

«گشت 2» / سعید سهیلی

فروش کلی: 19/781/344/000

خلاصه داستان: عباس و حسن پس از پنج سال که از زندان آزاد شدهاند سراغ عطا میروند. عطا در این مدت در کما بوده و بتازگی به هوش آمده و به زندگی عادی بازگشته است. این سه رفیق دوباره با هم همراه شده و در پی کاری شرافتمندانه میگردند، اما پس از تلاشهای بسیار بناچار راه دیگری را در پی میگیرند.

نکته: «گشت ارشاد1» به دلیل دست گذاشتن روی سوژهای مناقشهبرانگیز در جامعه ایران، قصهای جذاب با موقعیتهای خندهآور برای تماشاگر خلق کرده، اما قطعا «گشت ارشاد2» در سطحی پایینتر از دنباله قبلی خود قرار دارد.

«خوب، بد، جلف» / پیمان قاسمخانی

فروش کلی: 16/288/593/000

خلاصه داستان: یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیهکنندهاش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقشهای اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آنها بدترین انتخابهای ممکن هستند، اما چون میخواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آنها را به نقشهایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست.

نکته: این فیلم نخستین اثر پیمان قاسم خانی در مقام کارگردانی و دارای یک داستان ساده و مناسب برای بروز و ظهور لحظات کمیک است. «خوب، بد، جلف» یک کمدی قصه گو است که صرفا به ایجاد کمدی موقعیت در اثر متکی نیست و قصهای برای روایت دارد.

«اکسیدان» / حامد محمدی

فروش کلی: 10/791/205/000

خلاصه داستان: این فیلم روایتگر تلاشهای اصلان (جواد عزتی) است برای به دست آوردن ویزا تا بتواند به دنبال نامزد خود نگار (لیندا کیانی) برود که قاچاقی از ایران خارجشده است و اکنون در شرایط بدی به سر میبرد.

نکته: «اکسیدان» از الگوهای رایج کمدی در سینما استفاده میکند و با قرار دادن کاراکتر در یک موقعیت اشتباهی، بیننده را از این موقعیتها به خنده میاندازد. این فیلم بر پایه شوخیهای کلامی است که بیهیچ انسجامی داستانی را روایت میکنند.

«ساعت 5 عصر» / مهران مدیری

فروش کلی: 9/127/122/000

خلاصه داستان: مهرداد پرهام (سیامک انصاری) یک وکیل دادگستری است که به تنهایی در شمال شهر تهران زندگی میکند. نامزد او (آزاده صمدی) در فرانسه مشغول تحصیل است و او باید برای پرداخت قسط بانکی تا راس ساعت 5 خود را به شعبه بانک برساند تا خانهاش را از مصادره شدن توسط بانک نجات دهد. در این میان اتفاقات زیادی برای او میافتد که روند داستان را شکل میدهد که هر کدام نشانگر معضلات اجتماعی و ناهنجاریهاست.

نکته: نکته: بیشک نام مهران مدیری بهعنوان یک برند معتبر عمل میکند، اما مهران مدیری در سینما در همان قالب مجموعههای تلویزیونی ساخته خودش، باقی مانده است. به طوریکه به سختی میتوان «ساعت 5 عصر» را در مدیوم سینما گنجاند.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها