رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی را موضوعات کلیدی و مهمی دانست که رهبر معظم انقلاب تا کنون بارها به آن اشاره کرده‌اند، اما هنوز چندان که باید از سوی مردم و مسئولان جدی گرفته نشده و مغفول مانده‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۸۹۸۶

صبح روز گذشته مراسم اختتامیه نخستین جشنواره کتاب سال سبک زندگی به همت دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم، غلامعلی حدادعادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به سخنرانی پرداخت. او نکات مهمی را درباره موضوع سبک زندگی مطرح کرده و از مغفول ماندن کلیدواژههای فرهنگی رهبر انقلاب در این عرصه انتقاد کرد.

آنطور که مهر گزارش کرده است، حداد عادل گفت: موضوع سبک زندگی نخستینبار به صورت رسمی در سال 91 از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد؛ البته قبل از آن در کتابهای علوم اجتماعی و در بعضی محافل این مساله مطرح بود، اما از جایگاه نظام جمهوری اسلامی، سبک زندگی عنوان جدیدی است، متاسفانه از روزی که این موضوع از سوی رهبری مطرح شد، مردم و مسئولان نظام به اندازه کافی به آن توجه نکردند و در حاشیه ماند.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به کلید واژه دیگری که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و البته به گفته او بیشتر در حد شعار ماند و مظلوم واقع شد، گفت: امروز هرکس که به استقلال ایران علاقهمند است، تصدیق میکند اقتصاد مقاومتی بهترین راه مقاومت اقتصادی است. جنگ اقتصادی یک رکن مهم در جنگ نرم دشمن برای براندازی ماست، اما باید بدانیم محقق شدن اقتصاد مقاومتی، بدون محقق شدن سبک زندگی اسلامی ممکن نیست.

حداد عادل اظهار کرد: متأسفانه به همان اندازه که اقتصاد مقاومتی در حاشیه است، سبک زندگی اسلامی هم در حاشیه است. آیا میشود ما سبکی فرنگی داشته باشیم و بخواهیم اقتصاد مقاومتی هم داشته باشیم!؟

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به هشدار دیگری که در سالهای اخیر از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، گفت: رهبری فردای روزی که برجام امضا شد، خطر «نفوذ» را متذکر شدند. من فکر میکنم هیچ بستری بیشتر از سبک زندگی، نمیتواند زمینه نفوذ را فراهم کند؛ ملتی که سبک زندگی خودش را از دست بدهد، اصلا حساسیت خودش را در برابر نفوذ از دست میدهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در این چند سال موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی به گفتمانی مسلط مبدل نشده است؛ واقعا چند کار جدی منتهی به عمل و تحولآفرین در مسیر سبک زندگی اسلامی در این چند سال انجام شده است؟ به نظر من به جای نوحه و تأسف بر سبک زندگی اسلامی، ما باید از خودمان بپرسیم که چه باید کرد تا سبک زندگی اسلامی محقق شود؟

حداد عادل پیشنهاد کرد به جای کلیگویی در موضوع سبک زندگی، به مصادیق توجه شود و گفت: آیا برگزاری مجالس پرهزینه و صرف صد میلیون تومان برای یک شب عروسی، با سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی منطبق است؟ باید فهرست بلندبالایی از بایدها و نبایدها در موضوع سبک زندگی اسلامی تنظیم شود و در این مسیر ما نباید به سنت اجتماعی خودمان بیاعتنا باشیم.

او در پایان سخنانش با اشاره به اینکه ملت ایران قرنها سبک زندگی اسلامی داشته اما از آن صحبت نمیکرده، تاکید کرد: به نظرم جا دارد محقق و پژوهشگری،گلستان سعدی را از لحاظ سبک زندگی اسلامی بررسی و مشخص کند که مفاهیمی مانند قناعت، حرص و ... که در این اثر به آنها پرداخته شده است، چه جایگاهی در سبک زندگی اسلامی داشتهاند. بنده معتقدم همه امکانات باید برای حفظ، احیا و گسترش سبک زندگی اسلامی به کار گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها