دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما در جریان بازدید خود از پشت صحنه سریال «پاهای بی‌قرار» در اواخر تابستان از برگزاری سالانه جشنواره سیما خبر داد و تصریح کرد جشنواره، ترازویی موثر برای تولیدات تلویزیونی و سینمایی است و با افزایش تعداد آثار نمایشی در سیما این ظرفیت وجود دارد که آثار هنرمندان در بوته بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۹۵۸

جشنواره‌ای که به منظور ایجاد رقابت سالم میان برنامه‌سازان، باید برای ماه‌های پایانی هر سال برنامه‌ریزی گردد. بسیاری از برنامه‌سازان اعم از تهیه‌کننده، کارگردان، بازیگر، طراح صحنه، مستندساز و... در زمینه نقش برگزاری جشنواره‌ای برای تلویزیون از اثرات برگزاری آن می‌گویند.

کارنامه خوبی در تولید مسابقات تلویزیونی داریم

سونیا پوریامین طراحی مسابقات تلویزیونی برگرفته از بازی‌های سنتی ایرانی را راهی موثر در جذب مخاطب می‌داند.

این کارگردان و مجری با سابقه تلویزیون برآیند کار تلویزیون در زمینه تولید مسابقات تلویزیونی را قابل تامل توصیف کرد. وی با اشاره به تجربیات مشابه در شبکه‌های تلویزیونی‌ بزرگ دنیا می‌گوید: بازی‌های سنتی ایرانی قابلیت‌های خوبی دارند تا افراد در رده‌های سنی گوناگون را پای کار آورند. این بازی‌ها علاوه بر پایگاه اجتماعی، جذابیت‌های بسیاری برای بینندگان دارند. وی اقتباس از مسابقات خارجی را از نقاط ضعف تولید این قالب برنامه سازی می‌داند و اضافه می‌کند: متاسفانه بسیاری از تهیه کنندگان ما ترجیح می‌دهند نمونه‌های خارجی مسابقات تلویزیونی را کپی کرده و بازسازی کنند. پوریامین نظر نهایی هیات داوران در این بخش را نتیجه سال‌ها تجربه اعضای آن می‌داند و می‌گوید: با توجه به اختلاف نظرهای موجود در هیات داوران، در نهایت به جمع‌بندی خوبی رسیدیم و اعتقاد دارم انتخاب‌های مناسبی در زمینه مسابقات داشتیم.

تلویزیون مهم‌ترین تولیدکننده مستند

اُرُد عطارپور، مستندساز باسابقه تلویزیون بر لزوم تخصیص بودجه بیشتر به بخش مستند برای ارتقا و ساخت محصولاتی با کیفیت بهتر در این زمینه تاکید دارد.

عطارپور حرکت مستند به سمت گزارش را از آفات این‌گونه از آثار می‌داند و می‌گوید: تنها شبکه مستند است که به تولید مستند به شکلی قابل قبول می‌پردازد و تلاش‌هایی را در جهت حفظ و بقای مستند انجام می‌دهد که به نظرم برای حمایت از این جریان باید برای بودجه این شبکه تمهیدی اندیشید و آن را ارتقا داد.

او علت کمرنگ شدن بخش مستند در تلویزیون را بی‌اعتقادی این رسانه به سینمای مستند می‌داند وخاطر نشان می‌کند: سینمای مستند به خاطر وجه دیده‌بانی و آیینه‌گردانی‌اش بسیار با جامعه پیرامون خود در ارتباط است و به نحوی بازتاب دهنده وضعیت اجتماع اطراف خود است. شاید از مهم‌ترین دلایل کمرنگ شدن مستند، قرار گرفتن این بخش زیر سایه آثار داستانی تلویزیون باشد. در کشور ما و همین طور سایر نقاط دنیا همواره بودجه بیشتری به آثار داستانی تعلق می‌گیرد، اما این مساله نباید دلیلی برای نادیده گرفتن مستند و کم توجهی به آن باشد. باید دانست که تلویزیون بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تولیدکننده مستند است و به واسطه مستند اعتماد مردم و مخاطبین به رسانه‌ها بالاتر می‌رود و بی‌ارزش تلقی کردن مستند یا غیرموثر دانستن آن از عدم آگاهی و شناخت از ظرفیت‌های واقعی مستند نشات می‌گیرد.

او در پایان به ایجاد ستاد دائمی در جشنواره تولیدات تلویزیونی برای بخش مستند برای رصد و گزینش آثار منتخب و با کیفیت و ایجاد فضای پررقابت در زمینه رشد مستند اشاره کرده و برگزاری سالانه این جشنواره را از ملزومات حتمی پیشرفت مستند می‌داند.

افزایش درآمد سرانه کشور با سریال‌سازی

الهام غفوری تولید مجموعه‌های خوش‌ساخت را از مهم‌ترین وظایف تلویزیون دانسته و بر درآمدزایی و برگسترش صنعت توریسم از طریق تولیدات خوب نمایشی تاکید می‌کند.

این تهیه‌کننده درباره جایگاه سریال‌های تلویزیونی در جذب مخاطب می‌گوید: هم اینک در همه جای دنیا و در همه قاره‌ها سریال‌های تلویزیونی تلاش دارند تا جای خود را در خانه‌های مردم باز کنند. این اهمیت چنان مهم شده است که در برخی از کشورها شکل جدی صادرات و جذب توریسم و درآمدزایی شده است. حتی شما شاهد هستید که گرایش مردم جهان به نسبت گذشته، کم کم از سمت و سوی سینما و تئاتر به سمت سریال تلویزیونی کشیده می‌شود.

وی اضافه می‌کند: سریال‌ها از یکسو می‌توانند مردم یک جامعه را به وحدت و همدلی برسانند و بنیان خانواده‌ها را محکم‌تر سازد و از سوی دیگر می‌توانند کیان خانواده را برهم زنند و جامعه را با معضلات بسیار روبه‌رو کنند. تهیه‌کننده «علی البدل» در ادامه تلاش برای تولید سریال‌های پرمخاطب را از مهم‌ترین نیازهای تلویزیون می‌داند و می‌گوید: برای رسیدن به سریال‌های پربیننده باید جسارت و شجاعت بیان قصه‌های نو و برگرفته از دردهای جامعه را پیدا کنیم و در کنار روایت آن به مردم امید و دلگرمی دهیم. غفوری با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره جام‌جم یادآور می‌شود: ما در این دوره با پایتخت 4 حضور داریم؛ پایتخت جزو آن دسته از سریال‌هایی است که با بودجه مناسب و با حمایت اسپانسر و درایت مدیران سازمان توانسته بخوبی در قلب مخاطب جا باز کند و به سیزن 5 هم برسد. جشنواره می‌تواند عامل رقابت و همان تشویق را احیا کند و باعث ایجاد انگیزه شود تا هنرمندان مطمئن شوند که تولیداتشان هر ساله مورد نقد و بازبینی قرار می‌گیرد و همین امر باعث رفتار مسئولانه تری از جانب آنها نسبت به مردم می‌گردد.

سریال خوب، برند تلویزیون است

تهیه‌کننده باسابقه مجموعه‌های تلویزیونی، سریال‌های موفق را برندهای شناخته‌شده رسانه ملی می‌داند.

ایرج محمدی، تهیه‌کننده باسابقه سریال‌های تلویزیونی با اشاره به سابقه سریال‌سازی در این رسانه می‌گوید: تلویزیون تنها مربوط به حال حاضر نیست، از گذشته‌های دور و از اوایل انقلاب که تغییر در ساختار اتفاق افتاد بیننده‌های این رسانه پیگیر سریال‌های تلویزیون بودند و خاطرات خوبی، از مجموعه‌های تاریخی گرفته تا طنز و ملودرام دارد. در حال حاضر سریال‌ها در نظر مخاطبان تلویزیون به عنوان یکی از برندهای رسانه ملی شناخته می‌شوند.

محمدی که در سابقه کاری‌اش سریال‌های پر‌مخاطبی چون «خانه به دوش» و «دردسرهای عظیم» دیده می‌شود، درباره اهمیت سریال‌سازی می‌گوید: از آنجا که تلویزیون رسانه‌ای فراگیر است و مردم در سراسر کشور بیننده آن هستند، تولید و پخش مجموعه‌های نمایشی اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند.

وی در ادامه می‌گوید: ما در مورد شخصیت قهرمان کمی غفلت کردیم؛ یک درام اجتماعی راه می‌اندازیم اما بدون قهرمان. بیننده دوست دارد داستان قهرمان قصه را دنبال کند. مثلا در «قصه‌های مجید» مجید یک قهرمان است که هنوز خاطره‌انگیر است یا آقا ماشاءا... در سریال «خانه به دوش» و تقی در سریال «پایتخت» شخصیت‌های قهرمان هستند. مخاطب، قهرمان‌سازی و دغدغه خاطرش را دوست دارد. منظور از قهرمان شخصیت‌هایی است که بیننده دنبال سرنوشت آنها باشد و با او همذات‌پنداری کند.

محمدی با تاکید بر لزوم رقابتی بودن جشنواره جام‌جم می‌گوید: جشنواره جام‌جم حکایت خاص خودش را دارد. چون چندسال برگزار نشد این جشنواره را فراموش کردیم؛ و این از معایب جشنواره است. باید به این ضرورت برسیم که جشنواره جام‌جم رقابت بین هنرمندان است، وگرنه تمام شبکه‌ها از آن رسانه ملی است و جایزه‌ای به آن داده نمی‌شود.

وی می‌افزاید: در طول برگزاری این جشنواره فاصله زمانی میان دوره‌های مختلف متفاوت بوده و این به جشنواره لطمه می‌زند. اگر بدانیم جشنواره به طور منظم هر یک سال یا دو سال یک بار برگزار می‌شود، هنرمندان توجه بیشتری به آن خواهند داشت. در جشنواره فیلم فجر آنهایی که فیلم می‌سازند به جشنواره هم توجه دارند چون در آنجا اثرشان دیده می‌شود و می‌توانند بازاریابی داشته باشند که روی گیشه هم تاثیر‌گذار باشند. به نظرم لازم است جشنواره جام‌جم مرتب برگزار شود و من فیلمساز بدانم برای دو سال آینده باید فلان اثر را بسازم تا بتوانم مثلا چندتا جایزه بگیرم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها