مرتضی جاسبی، رئیس کمیته محتوایی:

جشنواره‌ای برای میلیون‌ها بیننده

چهارمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم پس از قریب به چهار سال مجددا در معاونت سیما کلید زده شد.
کد خبر: ۱۱۲۷۹۵۷

با این ایده که در سال‌های بعد همچنان این جشنواره برگزار و بهترین‌های تلویزیون در بخش‌های مختلف معرفی شوند. از موضوعات قابل تامل در این زمینه تاکید مدیران ارشد سیما بر لزوم برگزاری همه ساله این جشنواره است. به همین منظور در اولین گام دبیرخانه دائمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم در مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما مستقر شد.

ارتقای کیفیت

مدیر طرح و برنامه شبکه نسیم داوری را مهم‌ترین پارامتردر رشد هر محصول و ارتقای کیفیت آن می‌داند و می‌گوید: سازمان‌هایی که این جسارت را داشته باشند خود را در همزمان در بوته نقد کارشناس و مصرف کننده قرار دهند این توان را خواهند داشت تا در درازمدت نتایج مثبتی را در کیفیت محصولات خود بیایند.

مرتضی جاسبی، رئیس کمیته محتوایی و مدیر طرح و برنامه شبکه نسیم اضافه می‌کند: پیچیدگی‌های دنیای امروز را نمی‌توان شمارش کرد، از رقابت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی گرفته تا موضوعات اجتماعی همچون ریزگردها، ترافیک شهری، آلودگی هوا، محیط زیست، نظم اجتماعی، مشکلات طبیعی مانند زلزله، مهاجرت و جابجایی جمعیت روستایی و شهری همه و همه را می‌توان در تلویزیون دید و به چالش کشید اما خود تلویزیون به عنوان مهم‌ترین ابزار اطلاع رسانی، سرگرمی و آموزشی کجا به چالش کشیده می‌شود؟

مدیر طرح و برنامه شبکه نسیم با اشاره به مخاطب میلیونی تلویزیون می‌گوید: جشنواره‌ای با 70 میلیون مخاطب نشسته مقابل تلویزیون، جشنی برای دیدن و دیده شدن و حضوری برای فرهنگسازی و بالاخره چالشی که از دو منظر کارشناس و مخاطب به ارزیابی برنامه‌ها پرداخته و تلاش می‌کند تا بهترین‌ها را ترازویی برای آثار دیگر کند. جشنی از بهترین‌های سریال، مسابقه، مستند و انیمیشن.

وی حضور مخاطب را در کنار رسانه از مقتضیات این دوران می‌داند و می‌افزاید: از جذابیت‌های این دوره از جشنواره می‌توان قرار گرفتن برندهای تلویزیون در کنار جشنواره دانست؛ اتفاقی که باعث می‌شود تا مخاطب در کنار رسانه قرار گیرد و قدم به قدم پیش رود.

سرمایه‌گذاری در برنامه تلویزیونی

جاسبی در ادامه می‌گوید: برگزاری چنین جشنواره‌هایی به مسئولان کشور یادآوری می‌کند با سرمایه‌گذاری در تولید برنامه‌های تلویزیونی می‌توان بسیاری از موضوعات را مدیریت کرد؛ موضوعاتی که نیازمند فرهنگسازی‌های میان‌مدت و بلندمدت است و کشور نیازمند آن است تا از این دانشگاه عمومی در ایجاد راهبردهای ملی بهره‌برداری کند.

وی می‌افزاید: چهارمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم پس از قریب به چهار سال در حالی آغاز به کار کرد که با انبوهی از برنامه‌های متنوع و هزاران ساعت تولید و پخش روبه‌رو بود. آثاری در قالب‌های مختلف نمایشی، انیمیشن، ترکیبی، جنگ،گفت‌وگو محور، ورزشی، مستند، مسابقه و... مسلما بررسی این حجم از آثار در قالب یک جشنواره تلویزیونی نمی‌گنجد. بنابراین در اولین گام چهار قالب انیمیشن، نمایشی، مسابقه و مستند انتخاب و به داوری گذاشته شد.

جاسبی با اشاره به نحوه انتخاب آثار در این دوره از جشنواره می‌افزاید: در گام بعدی تصمیم گرفته شد، تا انتخاب شبکه‌های سیما ملاک ورود هر برنامه به بخش مسابقه قرار گیرد. به این ترتیب برنامه‌هایی به بخش داوری راه پیدا کردند که در ارزیابی‌های شبکه رتبه بالایی از نظر محتوا، میزان مخاطب و کیفیت برنامه داشته‌اند.

وی در مورد بررسی آثار در هیات داوران نیز می‌گوید: حضور داورانی خارج از بدنه مدیریتی سیما مساله دیگری بود که دبیرخانه جشنواره بر آن تاکید داشت، به طوری که با نگاهی به ترکیب هیات داوران می‌توان مشاهده کرد که بیشترین افراد حاضر را کارشناسانی زبده و باتجربه در خارج از چرخه تولید شبکه‌ها تشکیل می‌دهند.

جاسبی می‌افزاید: چهارمین جشنواره سیما درحالی به خط پایان خود نزدیک می‌شود که در بخش ارزیابی مجموعه نمایشی 24 اثر به انتخاب شبکه‌های سیما به بخش مسابقه راه یافته است و در این بخش بهترین کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، بازیگری نقش اول زن و مرد و بهترین مجموعه نمایشی سیما ارزیابی و معرفی خواهند شد.

حضور پررنگ آثار مستند

وی در تشریح اقدامات این دوره از جشنواره تلویزیونی جام‌جم می‌گوید: همچنین آثار انیمیشن در هشت گروه مختلف، بهترین اثر (تهیه‌کنندگی)، کارگردانی، انیمیت (متحرک‌سازی)، طراحی شخصیت، طراحی فضا، فیلمنامه، دوبله سریال پویانمایی را انتخاب خواهد کرد. همچنین هیات داوران برای برترین دستاورد فنی، هنری و تولید ویژه جایزه‌ای ویژه در نظر گرفت. در این دوره از 189 اثر رسیده به دبیرخانه بخش پویانمایی چهارمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم،‌53 انیمیشن به بخش داوری راه یافت. در مرحله انتخاب، مهم‌ترین معیار انتخاب، داشتن استاندارد لازم در تصویر به لحاظ فنی و هنری و جذابیت در محتوای آثار است. این آثار در بخش اصلی «مجموعه و سریال» و در بخش‌های جنبی کلیپ موزیکال، میان‌برنامه و تک‌قسمتی کوتاه در شبکه‌های مختلف سیما پخش شده‌اند.

مدیر طرح و برنامه شبکه نسیم با اشاره به برنامه‌های شرکت داده شده در بخش مسابقه می‌گوید: در بخش مسابقه نیز 36 اثر با انتخاب شبکه‌های سیما ارزیابی می‌شود و پس از بررسی این آثار به بهترین آنها در چهار عرصه کارگردانی، دکور، اجرا و بهترین مسابقه جوایزی تعلق می‌گیرد.

وی حضور آثار مستند را در این دوره نکته‌ای مثبت می‌داند و می‌گوید: بیش از 50 اثر مستند نیز در چهارمین جشنواره تولیدات تلویزیونی جام‌جم مورد بررسی قرار گرفتند. داوران در این بخش آثار منتخب شبکه‌های سیما را در چهار حوزه بهترین پژوهش، کارگردانی، فیلم و مجموعه مستند بررسی و در هر بخش جوایزی به برندگان اهدا می‌شود. همچنین جایزه ویژه هیات داوران به بهترین اثر مستند تعلق می‌گیرد.

جاسبی، تلویزیون را دارای نقشی مخاطب‌محور دانسته و خاطرنشان می‌کند: در جشنواره چهارم بخشی به انتخاب بهترین‌ها از نگاه مخاطب اختصاص یافت که البته با توجه به میزان محبوبیت سریال‌های تلویزیونی در میان مردم بیشترین استقبال در این قالب برنامه‌سازی به چشم می‌خورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها