يك تحليلگر مسائل دنيای عرب در گفت و گو با جام‌جم آنلاين

سوريه عجله‌ای برای بازگشت به اتحاديه عرب ندارد

جام‌جم از مواضع صریح و استوار ایران در تحولات منطقه گزارش می‌دهد

قاطع در مقاومت

تحولات منطقه غرب آسیا در سال‌های اخیر به هیچ‌وجه مطابق خواسته آمریکا و متحدانش پیش نرفته که دلیل اصلی آن به اذعان دوست و دشمن مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از محور مقاومت است.
کد خبر: ۱۱۲۶۹۲۳
قاطع در مقاومت

رهبر انقلاب همواره بر ضرورت قاطعیت در مناسبات بین‌المللی تاکید کرده‌اند و روز پنجشنبه نیز در دیدار وزیر اوقاف سوریه بار دیگر بر این مساله تاکید کرده و فرمودند: ماندگاری انقلاب ملت ایران نشان داد آنچه آمریکا، اروپا و قدرت‌های اتمی دنیا می‌خواهند لزوما شدنی نیست و اگر همه ما و عناصر جبهه مقاومت در منطقه قاطع باشیم، دشمنان هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

نمونه بارز این قاطعیت را می‌توان در خصوص بحران سوریه مشاهده کرد؛ جایی که آمریکا و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، عزم خود را برای سرنگونی دولت بشار اسد جزم کردند و هرچه در توان داشتند به میدان آوردند، اما موفق نشدند.

شدت فشارها بر دولت اسد به حدی بود که برخی کشورهای دوست دمشق نیز در ادامه حمایت از سوریه دچار تردید شدند و حتی در داخل جمهوری اسلامی ایران نیز تردیدهایی در بین برخی مقامات برای تداوم حمایت از دولت اسد ایجاد شده بود.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در همین زمینه در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: در آن مقطع شاید تنها کسی که در کشور اعتقاد قوی داشت که در سوریه می‌توانیم و باید بتوانیم آن را در جهت امنیت خودمان حفظ کنیم، شخص رهبری بود. علاوه بر سیاسیون ما، حتی برخی نظامیان ما در میانه راه دچار تردید بودند و اگر هشدارهای بموقع رهبری نبود امکان داشت بسیاری از ما در میانه راه متزلزل شویم.

رهبر معظم انقلاب در همین خصوص در 19 بهمن در جمع فرماندهان نیروی هوایی تاکید کردند: ما ایستاده‌ایم؛ در قضیه مقاومت، آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند ریشه مقاومت را در غرب آسیا بکنند، مطمئن هم بودند که این کار را خواهند کرد؛ ما ایستادیم، ما گفتیم نمی‌گذاریم. امروز برای همه دنیا ثابت شده است که او می‌خواست و نتوانست، و ما خواستیم و توانستیم؛ این را همه در دنیا فهمیده‌اند. در مقابل ظلم باید ایستاد.

ایشان همچنین در 19 دی در جمع مردم قم با اشاره به عصبانیت آمریکا از مردم ایران خطاب به دولتمردان آمریکایی تصریح کردند: دهه 50 شما را از ایران بیرون ریختیم و دهه 90 شما را از کل منطقه خارج کردیم.

صراحت منطقه‌ای ایران

آمریکا به دنبال شکست‌های پی‌درپی در منطقه به دنبال ایجاد پرونده‌های ساختگی علیه کشورمان است و در همین زمینه می‌توان به ادعاهای نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر نقش داشتن ایران در حملات موشکی انصارا... یمن علیه مواضع سعودی اشاره کرد. موضوعی که البته تاکنون در پیش بردن آن ناکام مانده‌اند.

طرح اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده در هر نقطه‌ای از منطقه حضور داشته باشد بصراحت اعلام می‌کند و هراسی از اعلام مواضع خود ندارد.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در همین زمینه به ادعاها درباره کمک‌های نظامی ایران به انصارا... یمن اشاره کرده و فرمودند: با کمال وقاحت چند تکه آهن‌پاره را می‌گذارد آنجا، می‌گوید اینها [مربوط به] موشکی است که ایران به مبارزین یمنی داده! یک ادعای بی‌دلیلی می‌کنند. مبارزین و مجاهدین یمنی محاصره‌اند، به آنها چیزی نمی‌شود رساند؛ اگر می‌شد رساند، ما به جای یک موشک صد موشک به آنها می‌دادیم؛ [امّا] نمی‌شود به اینها چیزی رساند.

صراحت ایران درباره مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی محدود به حوادث یمن نیست و در گذشته نیز شاهد بیان صریح مواضع درخصوص مسائل مختلف بوده‌ایم. در همین زمینه می‌توان به سخنرانی رهبر انقلاب در خطبه‌های نمازجمعه 14 بهمن 90 اشاره کرد. ایشان در آن سخنان با اشاره به ادعای حکام جزیره بحرین درباره دخالت جمهوری اسلامی ایران در اوضاع این کشورتاکید کردند: این حرف کاملا دروغ است، چرا که اگر ما دخالت می‌کردیم اوضاع بحرین جوردیگری می‌شد .

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: ما هر جا دخالت کنیم صریحا می‌گوییم همچنان‌که به علت ضدیت با غده سرطانی رژیم صهیونیستی در دو جنگ پیروزمند 33 روزه و 22 روزه دخالت کردیم و از این پس نیز هرجا هر ملتی یا گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه و مقابله کند ما به او کمک می‌کنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این مساله نداریم.

ادامه مسیر غلط از سوی عربستان

با وجود تمام این تاکیدات، ایران و در حالی که تحولات منطقه‌، درستی مواضع کشورمان را نشان می‌دهد برخی کشورها همچنان در همان مسیر غلط گذشته در حال حرکت هستند که از جمله آنها می‌توان به عربستان و برخی کشورهای مرتجع عربی اشاره کرد.

این کشورها همچنان در تلاش هستند تقصیر سیاست‌های اشتباه منطقه‌ای خود را به گردن ایران بیندازند و در هر تحولی به دنبال ردپای فرضی ایران می‌گردند.

در همین چارچوب می‌توان به نشست امروز اتحادیه عرب اشاره کرد که براساس آنچه اعلام شده، موضوع مقابله با ایران یکی از محورهای آن است.

تلاش برخی کشورها برای صف‌آرایی در مقابل جمهوری اسلامی ایران در حالی است که کشورمان همواره با دراز کردن دست دوستی به سوی کشورهای منطقه به آنها تاکید کرده است امنیت منطقه صرفا از طریق همکاری و گفت‌وگو میان کشورهای منطقه قابل تحقق است.

تحولات سوریه؛ الگویی مناسب در زمینه مقاومت

مجتبی امانی، کارشناس مسائل منطقه در همین زمینه در گفت و‌گو با جام جم گفت: در دنیای امروز و روابط بین‌الملل برخی کشورها دارای موقعیت برتر نظامی و اقتصادی هستند و به جای متحمل شدن هزینه‌های بسیار تلاش می‌کنند از طریق تهدید و القای ترس در دیگران به اهداف خود برسند، این سیاستی بسیار کم هزینه‌تر برای این کشورهاست.

وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته بارها از این حربه حتی علیه کشورمان‌ استفاده شده است. اما در دهه‌های اخیر بویژه پس از انقلاب ایران و تاکیدات امام و رهبری نشان داد که نباید در مقابل این‌گونه تهدیدها مغلوب جنگ روانی و فضای رسانه‌ای آنها شد.

امانی گفت: در سال‌های اخیر خطی به نام مقاومت توانسته سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی را در داخل منطقه به چالش کشیده و شاهد موارد بسیاری از جمله پیروزی‌های حزب‌ا... لبنان، ملت عراق و افغاستان علیه نیروهای سلطه‌گر و اشغالگر باشیم.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: چنین رویکردی را نیز در سوریه مبنی بر مقاومت مشاهده می‌کنیم و این کشور توانست در طول این سال‌ها توطئه‌هایی را که علیه این کشور می‌شود خنثی کند، البته سوریه متوجه خسارت‌های بسیاری شد اما توانست سوریه را از تجزیه حفظ کند.

امانی با بیان این‌که اتفاقات سوریه می‌تواند الگوی خوبی در زمینه مقاومت باشد، اظهار کرد: سوریه نشان داد در صورت مقاومت حتی اگر همه کشورها هم علیه آن متحد شوند، می‌تواند به درجات بسیار متفاوت‌تری از کشوری برسد که مغلوب اقدامات سلطه‌طلبانه دیگران شده و موقعیت و جایگاه خود را حفظ کند.

روابط سردار سلیمانی با وزارت خارجه برای مقابله با توطئه‌های آمریکا

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل که جمعه‌شب مهمان برنامه «دست‌خط» بود خاطراتی از روابط سردار قاسم سلیمانی با وزارت خارجه برای پیشبرد اهداف مقاومت در منطقه تعریف کرد.

امیرعبداللهیان در این برنامه اظهار کرد: زمانی که من در وزارت خارجه بودم، در ملاقاتی که با سردار سلیمانی داشتم، مستنداتی را به من ارائه داد و گفت با غربی‌ها و سازمان مللی‌ها مذاکره دارید، این را در روی آنها بزنید و بازگو کنید. حتی سردار سلیمانی گفت به آقای دکتر ظریف هم بگویید در کنار مذاکرات هسته‌ای مذاکره درباره منطقه با آمریکا نداشته باشد ولی اگر در جایی لازم شد برگه‌ای رو کند، این را روی میز بگذارد و بگوید شما این هستید.

دستیار رئیس‌ مجلس افزود: مستنداتی که سردار سلیمانی ارائه داد، این بود که مستندات دقیق و با اطلاعات به لحاظ جغرافیایی و زمانی و جزئیات دقیق ارائه داد. در زمانی که مثلا در عراق موصل در اشغال داعش بود، هواپیمای C-130 آمریکا در فرودگاه موصل نشسته است، ژنرال‌های آمریکایی از این هواپیما پیاده شدند و تجهیزات نظامی تخلیه شده است. در سالن VIP فرودگاه رهبران داعش در موصل با ژنرال‌های آمریکایی 3 ساعت و 23 دقیقه مذاکره کرده‌اند و بعد سوار هواپیما شده و برگشتند.

امیرعبداللهیان با طرح این سوال که آمریکایی‌ها چه چیزی برای داعش بردند؟ پاسخ داد: سلاح و امکاناتی که نیاز داشته و با هم توافق کردند. در یک نقطه دیگر و منطقه دیگر سه فروند هلی‌کوپتر آمریکایی‌ نشسته و تجهیزات نظامی پیاده کرده و مقامات داعش تحویل گرفته‌اند و رفته‌اند. یادم هست این را به اشکال مختلف پیگیری کردیم، به طور غیرمستقیم آمریکایی‌ها پاسخ دادند که از سفیر ما در آن کشور بپرسید و ما اطلاعی درباره این مسائل نداریم!

وی افزود: ‌در همین ماه‌های اخیر در لحظات آخری که فرماندهان داعش داشتند دستگیر می‌شدند آمریکایی‌ها با روش‌های متنوع امنیتی و نظامی یا با توسل به سازمان ملل و با این بهانه که مردم محاصره شده‌اند و به دادشان برسید و آتش‌بس برقرار کنید، تقریبا بخش عمده رهبران داعش را خارج کردند. بعد متوجه شدیم بخشی از اینها را آمریکایی‌ها داخل افغانستان می‌برند تا در شمال افغانستان مستقر کنند. یکسری را به لیبی و یکسری را به جنوب یمن منتقل می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها